2025-09-19, 10:10
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bra översiktsartikel över Putlerregimens propagandakrig mot Finland.

Russia's Disinformation Campaign Toward Finland Mirrors the Buildup to its Brutal Invasion of Ukraine
https://www.milwaukeeindependent.com...asion-ukraine/
Vi får väl se om Pekka och Jarmo är lika tuffa som sina farföräldrar. Någonting säger mig att det finska stålet inte biter lika bra längre.

Global Firepowers ranking håller med. Finland ligger långt ner, omgivna av länder som Chile och Venezuela.

https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php
Citera
2025-09-19, 10:52
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaggigeGalejan
Vi får väl se om Pekka och Jarmo är lika tuffa som sina farföräldrar. Någonting säger mig att det finska stålet inte biter lika bra längre.

Global Firepowers ranking håller med. Finland ligger långt ner, omgivna av länder som Chile och Venezuela.

Ja, tyvärr kommer Finland alltid vara litet och svagt i relation till sin fascistiska och imperialistiska granne. Men tack och lov är det inte någon vidare stake i Ivan och Sergej heller, och än mindre i deras befäl. Spetsoperatsijan i Ukraina har i detta nu pågått i tre år och sju månader. Vid motsvarande tidpunkt under storafosterländskan, i januari 1945, hade sovjetstyrkorna (åkande i USA-tillverkade Studebakers, med flygunderstöd från USA-tillverkade Airacobras, uppfödda på USA-tillverkad Spam) trängt långt in i Polen och på Balkan.
Trots att din husse får "förstärkningar" ända från Kuba, förblir framgångarna oansenliga i jämförelse med dem hans föredöme Stalin uppnådde. (Dock inte lika oansenliga som dina triumfer i propagandageschäftet.)

https://www.businessinsider.com/russ...ligence-2025-9
Senast redigerad av Ördög 2025-09-19 kl. 11:02.
Citera
2025-09-19, 23:25
Medlem
CharlieMartels avatar
Det så kallade ”Finland” VAR väl en del av Ryssland (under Romanov)? Jag tror Lenin, dumt nog, gjorde det självständigt. Kanske är tiden inne för det sk ”Finland” att återgå till Ryssland? Och för Rysslad att lära folk som bor där att uppföra sig ordentligt.
Senast redigerad av CharlieMartel 2025-09-19 kl. 23:32.
Citera
2025-09-21, 01:09
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Det så kallade ”Finland” VAR väl en del av Ryssland (under Romanov)? Jag tror Lenin, dumt nog, gjorde det självständigt. Kanske är tiden inne för det sk ”Finland” att återgå till Ryssland? Och för Rysslad att lära folk som bor där att uppföra sig ordentligt.
Storfurstendömet Finland utgjorde en självstyrande autonom region i det Ryska kejsardömet (dvs det var inte "en del av Ryssland"), det finns inget som kan återgå i den bemärkelsen du föreslår.
Citera
2025-09-21, 01:57
Medlem
Respekt till Finland som ryter ifrån ordentligt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...militar-insats

Citat:
Det är en varning till Putin.

Europa måste stå redo att agera militärt mot Ryssland.

– Det är vad säkerhetsgarantier går ut på, säger Finlands president Alexander Stubb.
Man kan bara inbilla sig hur tongångarna skulle vara i Sverige:
-Ok, ni kan få allt norr om Skellefteå men då måste ni lova att vara snälla mot oss och inte anfalla.
Citera
2025-09-21, 15:22
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Men då är det kanske dags att Warszawa och Vilnius rullar in i Moskva igen för andra gången och lär ryssarna hur man ska uppföra sig? Precis som under Polsk-litauiska samväldet?
Citera
2025-09-23, 09:15
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Enligt Global firepower var ju Ryzzhelvetet i princip oövervinnligt och världens näst bästa (skratt!) armé. De ryzka dumskallarnas generaler, officerare och ministrar hade även supit bort och förskingrat det mesta av militärbudgeten. Vad som står på pappret är en sak.

Men se hur dessa imbecilla och alkoholiserade skadedjur dödas dagligen av Ukrainarna, som gjort allt fel och tvärtom än vad Finlands försvar skulle göra. Inga broar sprängda, inga förberedande försvarsåtgärder, inga djupa motangrepp, inga saboterade och igenspärrade vägar, dålig mobilisering, usel taktik, taskig evakuering. Finlands geografi är också helt annorlunda, inga öppna stäpper och fält att att komma stormande över. Finlands flygvapen är även av helt annan kvalitet än Ukrainas.

Dessutom finns nog ingen risk att Finland skulle stå ensamma… Ni ryzzdjur har retat upp danskar, svenskar och norrmän så att Hor-Annas och Vodka-Igors avkommor skulle möta ett teknologiskt överlägset Nordiskt motstånd.
Citera
2025-09-28, 08:44
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Ryzzarna försökte i femtio års tid "lära" balter, polacker, rumäner och en rad andra folk att "uppföra sig". Resultatet blev att dessa folk drabbades av en sjujävla "russofobi" och gick med i Nato.
Alltid då det inbilska ryska herrefolket ska "lära" andra blir resultatet precis det motsatta.
Och detsamma kan sägas om de "varningar" och "tankar" som Putlers puckade pittpussare släpper ur sig här på FB.

(Onödigt inlägg, jag vet.)
Senast redigerad av Ördög 2025-09-28 kl. 08:49.
Citera
2025-09-28, 19:37
Medlem
Turk-Muslim-Svins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
Putin vill flexa sina muskler alternativt vill de ha WW3

I don't think so. Var är bevisen på ditt påstående? Propaganda.......
Citera
2025-09-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turk-Muslim-Svin
I don't think so. Var är bevisen på ditt påstående? Propaganda.......

Om dom vill ha ett tredje världskrig tvivlar jag på. Men flexa sina muskler och skrämmas vill dom nog.

Det har dom ju gjort hittils sedan andra världskriget.
Citera
2025-10-04, 01:03
Avstängd
Jag börjar luta åt att Finland faktiskt ligger illa till.
Baltikum är ändå inget som bekymrar ryssarna. De är mest som ett getingbo i vedbon.
Moldavien är inget att bry sig om heller och Polen, Bulgarien och Rumänien gör inget dumt. Definitivt inte Ungern, Slovakien eller Georgien.
Finlands sisu , geografiska läge och provocerande stil är mycket irriterande för Kreml. Putin har inte glömt belägringen av Leningrad där nära och kära dukade under.
Sovjetunionen lät Finland gå fria efter WW2 och jag tror Putin ser deras nuvarande attityd som ett svek.
Ungefär som han ser på tyskarna idag när han skickade dem en varning.
Sverige är dock ointressant.
Om Stubb är lite smart borde han tagga ner i tid.
Men jag kan ha fel . Har lyssnat igenom en del tal på sistone.
Senast redigerad av Mary99 2025-10-04 kl. 01:08.
Citera
2025-10-04, 08:24
Medlem
Den kriminella ryssnationen med hor-Mary anser det provocerande att Finland rustar upp.

Bara att rusta upp än mer då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in