• 5
  • 6
2012-06-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadowhaxxor

Om vi går tillbaka från början.
Kan ett barn inte relegeras/stängas av tillfälligt om det beter sig för illa/orsakar stor skada?
Det finns ingen gräns när denna har gått för långt?

Det är vad jag undrar.

Ja, hade du som sommarvikarie på fritidshem faktiskt unnat dig tid att läsa igenom de styrdokument som även styr fritidshemmen så hade du sett att det finns stöd i skollagen att stänga av en elev i 1 vecka. Men denna paragraf gäller bara när man har gjort 4 saker före det. Utifrån vad du har skrivit här har ni inte ens gjort en sak. Om man ska stänga av en elev så gäller det för skolan att utreda vad som händer med eleven, inte bara förpassa honom som ett monster.

Även Björklund, major som han är, tänker ibland på barnen.
Citera
2012-06-07, 21:57
Medlem
shadowhaxxors avatar
Tack, det var det jag ville veta.
Många bra svar av dig Methos, du verkar ha flerårig erfarenhet (utbildning, finns det?) av detta.
Skulle behöva dig på denna skola.
Citera
2012-06-07, 22:28
Medlem
Citat:
Tack, det var det jag ville veta.
Många bra svar av dig Methos, du verkar ha flerårig erfarenhet (utbildning, finns det?) av detta.
Skulle behöva dig på denna skola.

Jag gör så gott jag kan. Visst, jag kanske har flerårig erfarenhet av barn med NPF och dess för och nackdelar. Dock blir jag aldrig fullärd. Ja, det finns utbildning, dock inte på högskolan/univers.

Det jag gör nu är att försöka bemästra Collaborative Problem Solving, som jag tror stenhårt på. En metod som engagerar såväl barn som vuxen att samarbeta om en lösning.

Denna video är visserligen en promo för CPS. Men om du fokuserar på vad barnen säger i sina intervjuer så ser du tex. Anthon(y) (han som sitter och äter och åker som en boomerang ut och in) som i klippet går från att enbart spendera dagarna genom att springa i lokalerna, till att klara av att vara med klassen i 5 ämnen!
Du ser 3 barn till som har varit kraftigt utagerande, som nu får berätta varför de agerar som de gör (ja, barn kan berätta varför de gör saker om man ställer rätt frågor).

titta och lär:
(första klippet på sidan Maine Reports.)
http://www.livesinthebalance.org/annual-conference
Citera
2012-06-14, 12:33
Medlem
Fascination.s avatar
Jag har ADHD, och jag var en jävligt jobbig unge som slogs mycket och fick utbrott för små ting.

Nu har detta kanske sagts redan men jag kan säga att många av hans handlingar beror troligen pga att han känner sig instängd. När jag slogs med andra elever, svor och hotade var det oftast pga att jag hade blivit instängd i ett hörn så att säga. Jag kände då att det inte fanns någon annan utväg.

Ge ungen lite utrymme och låt honom lugna ner sig, jag har än idag väldigt stora aggressionsproblem
och det är svårt att hålla sig lugn ibland. Då när jag var mindre fick jag gå ut och rita och måla för att lugna ner mig, för att jag blev väldigt lugn utav det och det var väldigt skönt för mig. Än idag så gör jag det ibland för att jag tycker fortfarande att det är skönt och lugnande.

Försök undvika att han får utbrott, jag fick väldig ångest av det när jag fick det, och mådde ofta dåligt över det och hade ångest. Händer för mig än idag, bad min bästa vän att dra åt helvete, och han var en fitta osv. Kände mig jättedålig efter det och bad så klart om ursäkt, men jag kunde inte kontrollera mig själv längre.

Det är som en annan personlighet tar över, man måste låta den få kontroll i en kort stund då det är otroligt "skönt" för stunden, men man känner sig riktigt jävla deprimerad efteråt, då man inser vad man gjort, men i stundens hetta så tänker man sig inte för. I den stunden existerar inte konsekvenser.

Det jag försöker säga är att, han har svårt att kontrollera sig själv och har inte lärt sig sina gränser ännu. Och hans aggressioner får ni ta itu med på sådant sätt att ni bör vara otroligt tydlig med att det är fel, det han gör, men samtidigt inte klandra honom för mycket då han bara kommer att klandra sig själv väldigt mycket, vilket han säkert gör. Fråga honom om det är något som gör honom glad och lugn, det är det ni borde satsa på enligt mig.

Förlåt om jag varit otydligt i något, men jag har aldrig själv känt mig trygg att diskutera mitt förflutna eller vad ADHD har bidragit till i mitt liv, det vill säga mycket skit, men jag börjar få ordning på livet, men hoppas att någon för lite mer förståelse för ungens handlingar.
Citera
2012-06-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varför kan inte de VUXNA ha kompetensen att se till att en person inte "förstör" för de andra?
Det är de vuxnas anvsar, inte venoxy88;as.

Varför skriver du förstör inom utropstecken?

Jag vet inte varför de vuxna inte kan ha den kompetensen. Jag vet bara att jag aldrig stött på någon som lyckats.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag har en helt DRÖS med exempel på DUKTIGA elever som STÖR andra. Även duktiga elever kan störa andra när de blir understimulerade...

Läs vad jag skriver. Mitt inlägg rörde "duktiga elever som inte stör andra". Jag exkluderar med andra ord duktiga elever som stör andra.

Rätt lustigt förresten att just du drar upp en "hel drös" duktiga elever som blir understimulerade. Hur kan dessa elever möjligtvis existera? Om jag kommer ihåg vår tidigare diskussion så sa du väl att det stod i Det Heliga Styrdokumentet att alla elever skulle bli tillräckligt stimulerade, kunna få jobba med uppgifter på lämplig nivå, etc? Menar du att verkligheten och Det Heliga Styrdokumentet inte alltid är helt eniga?! Say it ain't so!
Senast redigerad av trzy 2012-06-14 kl. 13:12.
Citera
2012-06-17, 21:03
Medlem
shadowhaxxors avatar
Skolan har sommarlov och han kommer börja i en ny skola till hösten, troligen någon som bättre kan möta hans behov. Hoppas det blir bättre för honom där för där han var samt skolor/dagis han varit på innan har alla kraschat.

Tack för mig och tack för alla bra svar, dock bryr jag mig inte om detta längre då jag kommer göra annat till hösten. Lås tråden.
Citera
2012-06-17, 22:40
Medlem
Samsungs-Ipads avatar
Självklart ska alla barn gå i en grundskola som bör vara statlig och där läroplanen är lika för alla. Skolans syfte ska vara kunskapsförmedling.
Sedan bör lågpresterande seppareras för att inte dra ner tempo. Våldsverkare som detta barn ska skickas till någon form av institution där barnets avvikande uppförande korrigeras.

Tyvärr fungerar skolan idag på så sätt att störande elever sätts med den snälla tysta flickan och sedan hoppas samhället på att snälla Stina ska få ADHD-Kalle att lugna ner sig.
Citera
2012-06-18, 01:02
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Varför skriver du förstör inom utropstecken?

Nu använde han visserligen inte utropstecken utan citationstecken, vilket "mjukar" upp betydelsen av ordet.
Citera
2025-10-07, 21:56
Medlem
Konstigt att det inte är mer liv i denna tråden då det känns som att detta problem bara ökat de senaste åren.

Ett stort problem är att skolledningen är för mesig och att man väljer att offra de normala barnen till förmån för gaphalsarna som kränker de skötsamma med glåpord och våldsamheter. Att rektorn tar upp problemen med vårdnadshavarna har enligt min erfarenhet aldrig fungerat. Föräldrarna har väl samma diagnoser vilket omöjliggör förståelse för att deras barn faktiskt skadar andra barn.

De värsta ungarna sorteras ju tack och lov bort i samband med högstadiet eller allra senast i gymnasiet när kraven blir för höga, men tyvärr hinner de förstöra skolvardagen för andra elever under åtminstone hela låg- och mellanstadiet.

För de utan diagnos är det ett helt nytt liv som börjar när de tagit sig till gymnasiet och får gå i skolan med vettiga människor för första gången.
Citera
2025-10-09, 11:36
Bannlyst
Citat:
Jag skriver detta för jag undrar hur svenska skolan är uppbyggd.

Det finns en unge i skolan där jag arbetar som har kraftig ADHD.
Han har slagit, sparkat, hotat allt och alla.
Struntat i alla gränser.
Tagit sönder datorskärmar, tangentbord.
Klottrat.
Försökt tända eld på skolan vid två tillfällen.
Med mer med mer...

Ska alla barn oavsett hur speciella dem är tvingas in i normala skolan, sättas i en normal klass för att alla ska vara lika värda?
Denna elev har själv sabbat hela skolans rykte och kostat säkert 100-tusentals kronor i ersättning av prylar, elevassistent m.m

Får man som barn i lågstadiet bete sig hur som helst utan att relegeras?
Var går gränsen?
Låter inte bara som adhd utan som ren och skär ouppfostrad. Ett sådant här barn behöver assistent. Nu är han väl vuxen i för sig, men det finns ju fler barn som är så här. Inte minst i det nya, gängkriminella sverige.

Kanske även antisocialt beteende
Senast redigerad av Discrip 2025-10-09 kl. 11:39.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in