Citat:
Ursprungligen postat av jamenjoabsolut
Har haft PC i hela mitt liv och alltid haft bra koll på hur jag ska gömma min porr. Nu är det sällan andra som använder min dator, så på min PC sket jag i lösenskyddat och hade det bara i en diskret, gömd fil.
Men nu när jag skaffat en macbook air så har den en grej på finder som visar 'senaste använda bilder' och 'senast använda filmer'. Kan ju döpa om filmerna till ointressanta titlar som någon aldrig skulle klicka på, typ 'dokumentärprojekt råmaterial' (jobbar med film) eller så.
Men sen tycker jag bildspelsfunktionen på iphoto också är helt fantastiskt och vill gärna använda den när jag vill ha lite mer avskalade runk, eller bara ha något att titta på medan jag lyssnar på podcasts eller så. Men hur döljer man bilder där? Varje gång jag kopplar in min iphone i datorn sätts iphoto igång och det är en jävla tur att mina föreläsningskamrater tittat bort varje gång jag glömt bort att programmet gör det.
Så ni som använt mac tidigare, hur gömmer jag min porr bättre?
Som tzj sa, du kan kryptera en skivavbild, men då måste du mounta och avmounta den varje gång.
Annars kan du göra en mapp för detta i en avlägsen del av disken där ingen kollar, ändra om behörigheter för mappen till ingen åtkomst för andra och enbart skriv för dig och staff.
Det gör att ingen kan se innehållet utan att ändra behörigheterna, det kommer inte visas i några sökningar.
Tips är att lägga mappen i en dold mapp typ som Bibliotek i hemmamappen (dold i lion, ej SL).