2012-06-06, 13:08
Medlem
Hej! Som rubriken lyder, skulle jag behöva komma över en frukost som är fri ifrån både gluten och laktos. Jag vet dock att det finns komplement, som exempelvis laktosfri mjölk och glutenfria havregryn. Men ni får gärna komma med fler förslag. Känner att jag behöver hitta något som jag kan äta varje morgon och göra det till en rutin.

Tacksam för svar!
Citera
2012-06-06, 13:16
Medlem
25TaLifes avatar
Soygurt (yoghurt gjord på soja), sojabaserad cream cheese, sojamjölk, rismjölk.
Mackor med tartex (vegansk pastej)

Förvisso även ett alternativ fritt ifrån animaliska produkter, men det är kanske inga problem.
Senast redigerad av 25TaLife 2012-06-06 kl. 13:19.
Citera
2012-06-06, 13:17
Medlem
Omelett i alla dess former! Lite ägg + skinka/räkor och mer behövs inte, turbo-mat Går att variera i det oändliga.

Annars kanske kokt ägg, en skål laktosfri naturell yoghurt med hackade nötter + ringla lite honung över. Gillar du skinka, och andra påläggsmat kan du ju faktiskt äta det utan macka under, protein mättar bra.
Citera
2012-06-06, 13:21
Medlem
Det huvudsakliga är att det är snabbt, enkelt och mättar bra. Sen är det väl ett plus om det inte kostar skjortan, vilket det gör i dagsläget när man tvingas köpa gluten- och laktosfria produkter var och varannan dag.
Citera
2012-06-06, 13:23
Medlem
Cantorass avatar
Bacon & Ägg + kaffe - vem behöver något annat?
Citera
2012-06-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Bacon & Ägg + kaffe - vem behöver något annat?

Känns inte speciellt stadigt?
Citera
2012-06-06, 13:30
Medlem
MegaSkurts avatar
- Smoothies
- Frukt (t.ex. en smarrig fruktsallad...)
- Avocado
- Russin, Nötter, Frön (t.ex. att blanda i smoothie eller/och fruktsallad)
- Riskakor
- Ägg, stekt, kokt, pocherat, omelett osv.

Smoothies kan du göra på soja/ris/mandelmjölk, eller så skiter du i att ha mjölk öht i och processar frukt och av alla de slag och lite juice eller vatten i, vill du ha mer fibrer i, införskaffa quinoaflakes (som havregryn fast av quinoa) och/eller nötter, russin, fröer osv.

Quinoaflakes kan du dessutom använda på samma sätt som havregryn och göra gröt av, funkar kanon!

Frugan tåler varkens laktos eller gluten, plus att vi både är vegetarianer, så det har under åren blivit en hel del intressant och kreativ matlagning här hemma..
Senast redigerad av MegaSkurt 2012-06-06 kl. 13:33.
Citera
2012-06-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
- Smoothies
- Frukt (t.ex. en smarrig fruktsallad...)
- Avocado
- Russin, Nötter, Frön (att blanda i smoothie eller/och fruktsallad)
- Riskakor
- Ägg, stekt, kokt, pocherat, omelett osv.

Smoothies kan du göra på soja/ris/mandelmjölk, eller så skiter du i att ha mjölk öht i och processar frukt och av alla de slag och lite juice eller vatten i, vill du ha mer fibrer i, införskaffa quinoaflakes (som havregryn fast av quinoa).

Quinoaflakes kan du dessutom använda på samma sätt som havregryn och göra gröt av, funkar kanon!

Frugan tåler varkens laktos eller gluten, plus att vi både är vegetarianer, så det har under åren blivit en hel del intressant och kreativ matlagning här hemma..

Låter som att det finns en del möjligheter. Är dock dålig med kreativiteten och dessutom väldigt oduktig när det kommer till att testa nya saker. För min del blir det oftast havregrynsgröt med mjölk och sylt, eller yoghurt med en banan. Och det står man sig varken länge eller mycket på. Känner att jag skulle behöva ett upplägg med olika portioner, så att jag bara kan testa. Och sen som ovannämnt, vill jag gärna hitta något som jag kan få in till en rutin, än att äta olika saker varje morgon.

Många nämner omelett - har aldrig ätit. Är det gott? Mättande? Brukar ibland koka några ägg och svepa med lite kaviar på. Tungvikt på hög klass!
Citera
2012-06-06, 14:31
Medlem
MegaSkurts avatar
Kanon, då kan du ju bara göra gröt fast på quinoa och med mandelmjölk (som du kan göra själv).

http://www.albeda-glutenfritt.se/quinoaflingor/96-0

http://www.rawfoodrecept.com/2010/02/mandelmjolk.html

Angående mandelmjölksreceptet, vi brukar, för smakens skull, tillsätta en tesked honung och en nypa salt i den färdiga "mjölken" och mixa det ordentligt, sen förvarar du i flaska/bringare i kyl, håller upp till ca. en vecka.

Och för att ersätta laktosyoghurt så finns det sojavarianter.

Så har du allt som du brukar, utan större omställningar....
Senast redigerad av MegaSkurt 2012-06-06 kl. 14:33.
Citera
2012-06-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Kanon, då kan du ju bara göra gröt fast på quinoa och med mandelmjölk (som du kan göra själv).

http://www.albeda-glutenfritt.se/quinoaflingor/96-0

http://www.rawfoodrecept.com/2010/02/mandelmjolk.html

Angående mandelmjölksreceptet, vi brukar, för smakens skull, tillsätta en tesked honung och en nypa salt i den färdiga "mjölken" och mixa det ordentligt, sen förvarar du i flaska/bringare i kyl, håller upp till ca. en vecka.

Och för att ersätta laktosyoghurt så finns det sojavarianter.

Så har du allt som du brukar, utan större omställningar....

Och det är gott? Har tröttnat enormt på havregrynsgröten. Smakar inte ett skvatt och är supertorrt.

Men sen, som jag förstått det rätt så tar jag quinoan och blandar med vatten och kokar upp så att det blir gröt (precis som med havregrynsgröt) och till det, dricker jag mandelmjölken? Eller är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av Coverband 2012-06-06 kl. 14:45.
Citera
2012-06-06, 15:00
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coverband
Och det är gott? Har tröttnat enormt på havregrynsgröten. Smakar inte ett skvatt och är supertorrt.

Men sen, som jag förstått det rätt så tar jag quinoan och blandar med vatten och kokar upp så att det blir gröt (precis som med havregrynsgröt) och till det, dricker jag mandelmjölken? Eller är jag helt ute och cyklar?

Sluta ät gröt då....

Recept finns på länken jag skickade, mandelmjölken var som alternativ om du vill ha mjölk på din gröt, eller i dina smoothies.

Du måste tänka själv, och engagera dig iaf en liten smula, annars får du nöja dig med de gluten och laktosersättningar som finns i butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in