2012-06-06, 02:52
Medlem
Nemesis1s avatar
Även om jag skriver in www.google.com/ncr i min webläsare och således tackar nej till att skickas vidare till den sverigelokaliserade versionen av sidan så är Googles logo idag färgad som Sveriges flagga, nationaldagen till ära... Tidigare har jag sett Google uppmärksamma USA's nationaldag, men annars kan jag inte minnas att några länders bemärkesledagar har "firats" av Google... Det har säkert hänt massor med gånger, men någonstans måste ju Google ändå dra gränsen och välja bort "mindre viktiga länder"...

Att företag särbehandlar länder är förstås inget nytt, det sker hela tiden på alla tänkbara sätt, men i de flesta fall är ju detta av affärsmässiga skäl; särbehandlingen är inte riktade till själva länderna utan till deras marknader... Detta tycker jag är annarlunda, Googles olika logoteman känns mycket mer personliga och avslöjar vad de som fattar besluten anser som viktigt... Och Sveriges nationaldag är tydligen viktig nog för att världens största företag skall komma på kalaset och inför hela världen erkänna denna dag som Sveriges!

Mina frågor:

1. Vet någon vilka andra länder som har fått denna ära??
2. 3. Vad tror ni är orsaken till att Google uppmärksammar just Sverige??
3. Tycker ni det är dålig stil av Google att särbehandla vissa länder genom att fira deras födelsedagar??
Citera
2012-06-06, 02:59
Bannlyst
Kan det ha att göra med att Sverige är en välutvecklad it-nation?

Eller vinsten i Eurovisionen?

Carl Bildts "vänskap" med Hillary Clinton?

Att svensk ekonomi fungerar så bra och är ett föredöme i dessa kristider?

Vem vet?..
Citera
2012-06-06, 03:01
Medlem
Xiztecs avatar
Bara svenska versionen utav google som hyllas till Sveriges ära däremot givetvis för mig åtminstone. Vet inte riktigt hur du lyckades. Jag kör en VPN - både google.com, co.uk är vanliga men google.se har Sveriges färger.

Delvis alltså bara Sverige.
Citera
2012-06-06, 03:57
Medlem
Zartazas avatar
För mig är engelska varianten likadan som Sveriges. Men kan det ha att göra med att du sitter och surfar just från Sverige?
Citera
2012-06-06, 04:02
Medlem
Rainmans avatar
Sitter i Nicaragua och google.com.ni är helt vanlig.... alltså svenska flaggan enbart på svenska google
Citera
2012-06-06, 04:19
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloinsp
HAHAHAHA, lugna er nu. Som sagt, ENDAST DEN SVENSKA VERSIONEN!

Yes, ingenting på google.fi
Citera
2012-06-06, 05:03
Medlem
Quoters avatar
Misstänkte nog att det var något 'regionalt'.
Citera
2012-06-06, 05:06
Medlem
Inget på Google.com från USA, Google.se funkar däremot.
Citera
2012-06-06, 05:20
Medlem
Läskigs avatar
Tyska Google är också som vanligt, det vill säga inget hyllande till Sverige.
Citera
2012-06-06, 07:16
Avslutad
Inte härifrån där jag sitter, däremot kör google vissa saker anpassade till just det landet man är i då och då.
Citera
2012-06-06, 08:54
Medlem
Google.com från USA kör nu något om världens första Drive In Bio. Hamnar här http://www.google.com/#q=opening+of+the+first+drive-in+theater&oi=ddle&ct=drivein12-hp&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=a12425b13 99bfe79&biw=1456&bih=728 om man klickar på loggan

Så viktig är Sveriges nationaldag.
Citera
2012-06-06, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Tidigare har jag sett Google uppmärksamma USA's nationaldag, men annars kan jag inte minnas att några länders bemärkesledagar har "firats" av Google... Det har säkert hänt massor med gånger, men någonstans måste ju Google ändå dra gränsen och välja bort "mindre viktiga länder"...

Haha! Tillhör Sverige ett 'mindre viktigt land' nu??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in