Även om jag skriver in
www.google.com/ncr i min webläsare och således tackar nej till att skickas vidare till den sverigelokaliserade versionen av sidan så är Googles logo idag färgad som Sveriges flagga, nationaldagen till ära... Tidigare har jag sett Google uppmärksamma USA's nationaldag, men annars kan jag inte minnas att några länders bemärkesledagar har "firats" av Google... Det har säkert hänt massor med gånger, men någonstans måste ju Google ändå dra gränsen och välja bort "mindre viktiga länder"...
Att företag särbehandlar länder är förstås inget nytt, det sker hela tiden på alla tänkbara sätt, men i de flesta fall är ju detta av affärsmässiga skäl; särbehandlingen är inte riktade till själva länderna utan till deras marknader... Detta tycker jag är annarlunda, Googles olika logoteman känns mycket mer personliga och avslöjar vad de som fattar besluten anser som viktigt... Och Sveriges nationaldag är tydligen viktig nog för att världens största företag skall komma på kalaset och inför hela världen erkänna denna dag som Sveriges!
Mina frågor:
1. Vet någon vilka andra länder som har fått denna ära??
2. 3. Vad tror ni är orsaken till att Google uppmärksammar just Sverige??
3. Tycker ni det är dålig stil av Google att särbehandla vissa länder genom att fira deras födelsedagar??