• 4
  • 5
2012-06-17, 08:09
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Vilket kapitel vilken paragraf ? Mig veterligen så tar alltid bankerna ut sin "förlorade ränteintäkt" vid förtidsinlösta bundna lån.
Tänker man amortera bort ett bostadslån på väldigt kort tid binder man inte räntan...
Citera
2012-06-17, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Tänker man amortera bort ett bostadslån på väldigt kort tid binder man inte räntan...

Nej men har man en amorteringsplan så är det inte ovanligt att man är bunden dessutom så är du alltid bunden på tre månader oavsett ifall du välljer bundet eller ej.
Citera
2012-06-17, 08:25
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Vilket kapitel vilken paragraf ? Mig veterligen så tar alltid bankerna ut sin "förlorade ränteintäkt" vid förtidsinlösta bundna lån.

1) Vi pratar blancolån.

2) Jag skrev följande "Ett lån utan säkerhet i fast egendom, bostadsrätt osv får betalas av i förtid. Då tillkommer endast ränta till och med det datum inlösen/extraamorteringen görs."

3) Inte fan binder du ett bolån och du dessutom avser betala av detta på kort tid.

4) Källa? Googla dig för fan fram till konsumentkreditlagen och läs.

okej då...

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101846.htm

36 §Vid förtidsbetalning enligt 32–35 §§ ska konsumenten betala ränta och andra kostnader för krediten för tiden fram till förtidsbetalningen men inte för tiden därefter. När kreditgivarens fordran beräknas ska de grunder som står i överensstämmelse med god kreditgivningssed tillämpas.

Kreditgivaren får inte tillgodoräkna sig någon ersättning för att skulden betalas i förtid. Är krediträntan bunden när förtidsbetalningen sker, har kreditgivaren dock rätt att ta ut ränteskillnadsersättning av kredittagaren för den tid som återstår, om förbehåll har gjorts om detta.

Ränteskillnadsersättningen får
1. för kredit som är förenad med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller liknande rätt eller som är förenad med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet...
Senast redigerad av Gallipoli 2012-06-17 kl. 08:35.
Citera
2012-06-17, 08:31
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Nej men har man en amorteringsplan så är det inte ovanligt att man är bunden dessutom så är du alltid bunden på tre månader oavsett ifall du välljer bundet eller ej.

Men du, oavsett vad du väljer för amorteringsplan kan du ha ett lån på 3-månadersränta. Visa mig gärna en seriös bank som tar ut avgift (ränteskillnadsersättning) för förtida inlösen av bolån med 3-månadersränta.

Och varför envisas du med att dra in bolån i en diskussion kring blancolån?
Citera
2012-06-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallipoli
Men du, oavsett vad du väljer för amorteringsplan kan du ha ett lån på 3-månadersränta. Visa mig gärna en seriös bank som tar ut avgift (ränteskillnadsersättning) för förtida inlösen av bolån med 3-månadersränta.

Och varför envisas du med att dra in bolån i en diskussion kring blancolån?

Anledningen att jag drog in bolån var för att jag läste "Ett lån utan säkerhet i fast egendom, bostadsrätt osv får betalas av i förtid." fel och misstolkade vad du skrev.

Jag vet att både Handelsbanken och Swedbank tar ut denna avgift vid förtidsbetalning även på 3 månader de andra bankerna kan jag inte uttala mig om.
Citera
2012-06-17, 11:25
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Anledningen att jag drog in bolån var för att jag läste "Ett lån utan säkerhet i fast egendom, bostadsrätt osv får betalas av i förtid." fel och misstolkade vad du skrev.

Jag vet att både Handelsbanken och Swedbank tar ut denna avgift vid förtidsbetalning även på 3 månader de andra bankerna kan jag inte uttala mig om.

Nu blev det tokigt igen. Attans otur!

Hur handelsbanken gör kan jag inte svara på, även om jag tror att de inte tar ut en ersättning vid inbetalning på 3-månadsrslån. Swedbank, däremot, vet jag att de inte tar ut ränteskillnadsersättning på 3-månaders bindningstid.
Citera
2012-06-17, 12:01
Medlem
Citat:
Nu blev det tokigt igen. Attans otur!

Hur handelsbanken gör kan jag inte svara på, även om jag tror att de inte tar ut en ersättning vid inbetalning på 3-månadsrslån. Swedbank, däremot, vet jag att de inte tar ut ränteskillnadsersättning på 3-månaders bindningstid.

Tja Swedbank är ju som bekant ägt av de lokala kontoren, så jag antar att denna hantering kan variera för de olika kontoren.
Citera
2012-06-17, 12:41
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Tja Swedbank är ju som bekant ägt av de lokala kontoren, så jag antar att denna hantering kan variera för de olika kontoren.

Eh, va? Swedbank är ett publikt bankaktiebolag. Swedbanks utlåning (boendefinansiering då) sker via Swedbank Hypotek (helägt dotterbolag till Swedbank) genom två huvudsakliga kanaler, Swedbank och de fristående Sparbankerna. Det varierar inte alla mellan kontoren, utan svaret är fortfarande att en låntagare i Swedbank med 3-månaders ränta på sitt hypotekslån inte betalar ränteskillnadsersättning vid förtida inlösen.
Citera
2012-06-17, 12:46
Medlem
Citat:
Eh, va? Swedbank är ett publikt bankaktiebolag. Swedbanks utlåning (boendefinansiering då) sker via Swedbank Hypotek (helägt dotterbolag till Swedbank) genom två huvudsakliga kanaler, Swedbank och de fristående Sparbankerna. Det varierar inte alla mellan kontoren, utan svaret är fortfarande att en låntagare i Swedbank med 3-månaders ränta på sitt hypotekslån inte betalar ränteskillnadsersättning vid förtida inlösen.

Jaja jag har bar hört det om Swedbank från en vän så det är ingenting jag är säker på eller intresserad av att tjata om. Däremot så är jag säker på att handelsbanken tar ut det.
Citera
2012-06-21, 20:12
Medlem
Sammanfogade ämnen och ny rubrik. / mod
Citera
2014-04-20, 19:10
Medlem
Lendo
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera