• 3
  • 4
2012-06-06, 10:13
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nett77
Du beskriver det bra. Det talas mycket om att man bli utförsäkrad men mindre om att man blir införsäkrad igen efter tre månader. Förstår TS uppgivenhet men det ordnar sig!

Problemet är att många sjuka inte blir kvalificerad för att få återgå till sjukförsäkringen trots att de bevisligen inte är kapabla att jobba vilket beror på att de inte uppfyller de krav som FK ställer (och de är högre än tidigare och i många fall ej realistiska).

Resultatet blir att en person ofta klassas som "frisk/arbetsför" av FK medan AF (arbetsförmedlingen) klassar personen som oförmögen att jobba / ej anställningsbar, samma bedömning gör den sjukes läkare / vården. Då får den sjuke ingen ekonomisk ersättning från FK och i de flesta fallen en dålig eller ingen ersättning alls från AF i form av a-kassa eller aktivitetsstöd, det som då återstår är att leva på anhöriga, socialbidrag, egna besparingar alternativt andra allmosor. Så i slutändan blir den sjuke varken friskare eller bättre av denna behandling ( det har kliniskt bevisats av studier gjort inom vården) tvärtom blir den sjuke sämre och får sin ekonomi raserad i många fall, tvärt emot alliansens påståenden att de skulle bli friskare och få oförändrad eller rent av bättre ekonomi.

Detta har varit uppe i åratal i media men många högerväljare kör skallen i sanden och förnekar alla problem, liksom alliansen, suprice suprice
Citera
2012-06-06, 10:14
Medlem
TheFritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canalates
Kokar av ilska just nu.

Aldrig säger jag, hon kommer gå sönder igen och då tar det hus i helvete hos mig.
Då kommer jag personligen döda kärringen som tagit detta vrickade beslut oavsett om jag hamnar på kåken.

Det kanke är EXAKT det som behövs.
Behövs att svensson slutar vara så förbannat liberala och knyter näven i fickan. ¨
Skjut dom, skjut dom alla så folket vaknar till liv!
Citera
2012-06-06, 10:15
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BronBjorn
Reinfeldt hans oumbärliga kollegors löner och pensioner kostar mycket pengar. Det finns tyvärr inte utrymme i budgeten för din mor att vara sjuk.

Sjukförsäkringen har gått med överskott i många års tid så det är inte problemet, själva poängen är att alliansen har försämrat för sjuka och arbetslösa för att finansiera skattesänkningar och rot-/rut-avdrag osv. Men nu är vi off topic tanken var inte att det här skulle bli en politisk tråd utan att den skall handla om TS morsa och hur han skall gå vidare i processen.
Citera
2012-06-06, 10:17
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
Det kanke är EXAKT det som behövs.
Behövs att svensson slutar vara så förbannat liberala och knyter näven i fickan. ¨
Skjut dom, skjut dom alla så folket vaknar till liv!

Det är inte handläggarna på FK man skall skjuta (inget jag rekommenderar för övrigt) utan de ansvariga politikerna, alltså reinfelt, borg och de andra i alliansen som drev igenom förändringarna, handläggarna på FK fattar bara beslut utifrån de lagar och regler alliansen instiftat även om de i många fall tycker de är helt åt h-vete, skulle de inte göra så skulle de begå tjänstefel.
Citera
2012-06-06, 10:55
Medlem
SkitAnonyms avatar
Av att döma vad TS skriver så tror jag att TS mamma visst kan ha ett jobb på över 50%.

Jag förstår verkligen inte vad TS menar med att hon måste röra sin axel "lagom" mycket.
Jag förstår inte varför hon kan röra sin axel "lagom" mycket hemma, men inte på en arbetsplats? Jag slår vad om att det finns en hel bransch för henne där ute där man rör sig lagom mycket.

På min arbetsplats tar vi ibland in folk med vissa handikapp. Vi ser givetvis till att anpassa deras sysslor till sin sjukdom. Vi vill ju givetvis att de ska må bra. Det är skönt för dem att veta att de behövs också.

Jag tror inte att din mammas blivande (eller den hon har redan nu?) arbetsgivare kommer att ignorera din mammas handikapp.

TS, du säger att din mamma jobbar på ett jobb nu där hon för röra sig lagom mycket. Hon rör på sig halva tiden och sitter still halva tiden. Varför skulle hon inte kunna röra sig halva tiden och sitta still halva tiden om hennes arbetsplats bara förlängde hennes timmar? Jag tror annars verkligen inte att hennes arbetsgivare skulle vara omöjliga med att ge henne en bättre lämpad syssla om det ändå inte skulle visa sig vara tillräckligt.
Senast redigerad av SkitAnonym 2012-06-06 kl. 11:08.
Citera
2012-06-06, 18:58
Medlem
Aktieklipparns avatar
Enligt försäkringsmedicinska utredningar så behövs ett utlåtande där det står följande:
Patienten har bestående funktionsnedsättningar och klarar inte av några förekommande
arbetsuppgifter överhuvud taget i all överskådlig framtid (spelar ingen roll om jobben finns)

Ingen läkare kan eller har rätt att skriva "under all överskådlig framtid"
möjligen övervägande sannolikhet. (gäller både helt eller delvis funktionsnedsättning)

Det räcker oftast inte med fysiska eller psykiska besvär, utan minst bägge och helst mer.

Om man kan sköta ett telefonförsäljarjobb från hemmet i varierande arbetsställningar som
tex sitta en stund, gå, stå eller tom ligga en stund under arbetet (flextid)

Ja, då är man arbetsför enligt regelverket, och det är inte FK som bestämmer även om
deras beslut i många fall kan vara avgörande, utan detta är lagstadgat.

Det kan ju finnas ett lämpligt jobb 100mil från familjen, vet inte hur dom ser på sånt.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-06-06 kl. 19:04.
Citera
2012-06-08, 11:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Får inte moderaterna till de här, kommer de inte bli långrandiga vid rodret. Alla kan bli sjuka och arbetsskadade någon gång i livet och det är just då man får lära läxan att man kanske inte skulle röstat på de alliansen. Lite sent då.
Citera
2012-06-08, 12:00
Medlem
sucuks avatar
Regeringen håller på att bygga upp momentum åt kommunisterna, såg vänsterpartiets demonstrationståg här den första maj och det var fyllt av ungdomar, tippar på att majoriteten inte var äldre än 30...

Förlorar inte alliansen valet 2014 så gör de det garanterat 2018, det är fler och fler som åsidosätts för varje dag som går..
Citera
2012-06-08, 21:06
Medlem
patheticbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Men nu är vi off topic tanken var inte att det här skulle bli en politisk tråd utan att den skall handla om TS morsa och hur han skall gå vidare i processen.

Och det sköter du ju väldigt bra genom att två inlägg i rad häva ur dig politiska floskler!
Citera
2012-06-09, 08:27
Medlem
"De nya reglerna för sjukförsäkringen innebär även att man bara kan ansöka om sjukersättning om arbetsförmågan anses vara nedsatt på oöverskådlig framtid, dvs mer eller mindre livet ut"

Nja det verkar ganska oklart vad som menas med "all överskådlig framtid". Hur långt framåt kan man egentligen överskåda? Domstolen ifrågasatte detta och hänvisade samtidigt till att sjukersättningen omprövas vart tredje år.

Läkarutlåtandena måste vara övertydliga när det gäller just sk varaktig sjukersättning.
Man måste också prövas mot den skyddade arbetsmarknaden.
Citera
2012-06-09, 16:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Nja det verkar ganska oklart vad som menas med "all överskådlig framtid". Hur långt framåt kan man egentligen överskåda? Domstolen ifrågasatte detta och hänvisade samtidigt till att sjukersättningen omprövas vart tredje år.

Enligt vissa handläggare så är detta med 3-årsregeln mestadels byråkrati.
FK kan eller rättare sagt skall kontakta den sjuke och fråga om man blivit bättre
vart 3e år och erbjuda rehabiliteringsåtgärder om man blivit bättre, men tydligen
så sker detta inte alltid i praktiken. Ett uppföljningsansvar som FK har.

Vad jag hört så innebär "3-års prövningen" ingen ytterliggare försäkringsmedicinsk utredning.

Vet inte huruvida detta stämmer, men någon kanske har varit med om denne "omprövning"
Citera
2012-06-09, 19:55
Medlem
Tycker det är bra att man skickar in sjukskrivna på arbetsförmedlingen med jämna mellanrum. Är man i övre medelåldern och långtidssjuk är det hög tid att släppa sitt gamla yrke och se på saken förutsättningslöst. Tidigare i tråden tipsades det om parkeringsvakt. VArför skulle din mamma inte kunna arbeta som parkeringsvakt?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in