2012-06-05, 20:56
Medlem
Tjena!

Jag har klantat till mig ganska rejält nu , då jag satte fel partition som "active" och bootmgr saknas så kan jag uppenbarligen inte starta datorn då windows inte finns på den partitionen jag satte som active, och jag vet dessutom inte vilken jag satte som active eftersom jag inte trodde att det spelade någon så stor roll . Jag har gått in på BiOS och satt CDROM som first boot, men den bootar inte även om jag trycker F12 så att jag får välja vad jag vill boota först. Jag har googlat runt självklart, är inte så lat att jag vänder mig hit direkt, men har inte uppnåt några resultat what so ever. När jag trycker F9 (Repair) så kommer bootmgr is missing upp ändå. Kommer alltså inte förbi Bootmgr is missing hur jag än gör. Hjälp uppskattas tremendously!

Jag har försökt i 2 dagar och jag känner att det är dags att ta till det tunga artilleriet ; Flashback!
Citera
2012-06-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenithain
Tjena!

Jag har klantat till mig ganska rejält nu , då jag satte fel partition som "active" och bootmgr saknas så kan jag uppenbarligen inte starta datorn då windows inte finns på den partitionen jag satte som active, och jag vet dessutom inte vilken jag satte som active eftersom jag inte trodde att det spelade någon så stor roll . Jag har gått in på BiOS och satt CDROM som first boot, men den bootar inte även om jag trycker F12 så att jag får välja vad jag vill boota först. Jag har googlat runt självklart, är inte så lat att jag vänder mig hit direkt, men har inte uppnåt några resultat what so ever. När jag trycker F9 (Repair) så kommer bootmgr is missing upp ändå. Kommer alltså inte förbi Bootmgr is missing hur jag än gör. Hjälp uppskattas tremendously!

Jag har försökt i 2 dagar och jag känner att det är dags att ta till det tunga artilleriet ; Flashback!

vilket op ?

om du satt cd först i startordningen så skall väl inte behöva trycka på f 12 och välja ?

ev testa GParted ladda hem bränn på en skiva och sen starta med den
http://gparted.sourceforge.net/

mvh
t
Citera
2012-06-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
vilket op ?

om du satt cd först i startordningen så skall väl inte behöva trycka på f 12 och välja ?

ev testa GParted ladda hem bränn på en skiva och sen starta med den
http://gparted.sourceforge.net/

mvh
t

Win7 Ult x64

Nej jag behöver inte trycka på F12, men det blir samma resultat om jag gör det så det spelar egentligen ingen roll.

Hur ska jag använda GParted om jag inte kan boota från en skiva? :P
Citera
2012-06-05, 21:36
Medlem
Formatera om datorn skulle nog vara det smidigaste i detta läget.
Citera
2012-06-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sooley
Formatera om datorn skulle nog vara det smidigaste i detta läget.

Men som sagt så går ju det inte hehe :P Kan ju inte boota från en skiva.

EDIT: Det går säkert men jag vet då fan inte hur hehe..
Senast redigerad av Zenithain 2012-06-05 kl. 21:49.
Citera
2012-06-05, 22:11
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Men som sagt så går ju det inte hehe :P Kan ju inte boota från en skiva.

EDIT: Det går säkert men jag vet då fan inte hur hehe..

Har du kollat i BIOS uppställningen om din CD-ROM överhuvudtaget syns?
Jag har då aldrig varit med om att den inte går igång om inte ström eller datakablen racklat.
Senast redigerad av Nochills 2012-06-05 kl. 22:20.
Citera
2012-06-06, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Har du kollat i BIOS uppställningen om din CD-ROM överhuvudtaget syns?
Jag har då aldrig varit med om att den inte går igång om inte ström eller datakablen racklat.

Kanske jag har då jag kollade runt i bios, Hur gör man det exakt?
Citera
2012-06-06, 03:09
Medlem
GuruAfSnuss avatar
Citat:
Tjena!

Då jag satte fel partition som "active".

Jag har gått in på BiOS och satt CDROM som first boot, men den bootar inte även om jag trycker F12 så att jag får välja vad jag vill boota först. När jag trycker F9 (Repair) så kommer bootmgr is missing upp ändå.
Tryck in ett medium med W7 i datorn och välj att boota detta medium, en repair ska räcka.
Senast redigerad av GuruAfSnus 2012-06-06 kl. 03:11.
Citera
2012-06-06, 10:54
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Kanske jag har då jag kollade runt i bios, Hur gör man det exakt?

Alltså det är ju givet att du i BIOS ska kunna se alla enheterna i systemet, hårddiskar och dyl.
Om du inte kan se din CD-ROM, ja då hittar inte din CPU igen den heller.
Citera
2012-06-06, 13:55
Medlem
hasenfrasens avatar
BootICE brukar kunna fixa det mesta krångel med MBR och PBR. Finns på bl.a. Hirens Boot CD.
Citera
2012-06-06, 14:02
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har du testat att boota från usb-minne eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in