Citat:
Ursprungligen postat av Manufacture
Spännande för VEM ? Om du själv valde att ha ett "eget tänkande" skulle väl isåfall en klocka gjord av restavfall vara MYCKET mer spännande än något så banalt som ädelmetall...
Eget tänk = skräp enligt dig? Med det förhållningssättet förstår jag varför du håller dig borta från att tänka själv.
Citat:
Synd också att du valde en klocka som har kupat glas. Just detta valde Longines att sätta dit för att dom visste att "vintage looken" är inne just nu och kommer sälja till den stora massan. Du kommer alltså vara delaktig i något större än dig själv.
Ja det var ju väldigt synd hör du du att glaset är kupat haha, vad löjlig du är. Men ja, man får ju räkna med att att fler än jag suktar efter detta ur när det så uppenbart äger det mesta.
Citat:
Jag har svårt att följa ditt resonemang. Får jag alltså inte gilla Certina för att
det finns en grupp människor som gillar märket och gärna talar om det för mig ? Man är alltså en märkessnobb om man väljer att köpa en klocka efter att ha läst information om den på ett forum fullt av människor som gillar att diskutera ämnet ?
Du måste ha det jäkligt tråkigt där ute i skogen, med en tung saknad av andra människors synpunkter. Tur då att du lyckas blunda för andra människors intryck och själv försöka dig på att framhålla just DIN klockas förträfflighet. Något du inte är speciellt duktig på då det krävs ett genuint intresse från din sida.
Vilken klocka man väljer att köpa kan bygga på många olika kriterier, man gillar designen, historiken, byggkvalitén, företagets sätt att använda vinst eller helt enkelt att man gillar att följa rådande trend/mode.
Jag gillar Certina pga deras historik och udda design. Ett gammalt företag som startade redan 1888 och fick titeln "världens mest tåliga klocka" 1961 pga ett patent (DS tekniken). Dom byggde väldigt bra dykare (det jag samlar på) redan på 60 och 70-talet i helt egna fabriker med egen forskning/utveckling. Dom var definitivt the underdog vilket tvingade företaget till utveckling.
Tyvärr köptes företaget upp av swatch group som valde att inte satsa på märket.
Ok, jag kanske hade fel om dig. du verkar inte riktigt vara en märkes-snobb, snarare en märkes-kuf. Som de flesta kufar har du snöat in dig på något obskyrt, i detta fall klockor av märket Certina, men det kunde lika gärna varit nyckelringar.