2012-06-04, 19:52
Medlem
Är i behov av atarax. Fick med mig två st efter ett besök på psykakuten med ångestattack efter bortgång i familjen. Detta var två veckor tillbaka. Behövde inte ta någon av dem på två veckor, snålade liksom och försökte hantera skiten själv. Känns dessutom lugnare i kroppen när man vet att man har något att ta till om det skulle bli likadant igen.

Men nu är det snack om att jag ska in i kbt för att lära mig handskas med ångesten. Helt ok för min del. Om det funkar. Men där är inget snack om att skriva ut något på recept vid behov. VIlket jag skulle behöva. Vill helst undvika något beroendeframkallande, men kanske skulle kunna tänka mig ha oxascand vid behov. Om inte så gärna atarax. Det funkar tydligen på mig. Många säger att det är skit, men det funkar. Någon som vet hur man går tillväga när man ska be om recept? Är det mycket som ska till? Eller går dessa fixa på egen hand?

mvh
Citera
2012-06-04, 19:55
Medlem
0ldMans avatar
Atarax skrivs ut rätt friskt. Är ju ingen riktig ångestmedicin ens utan allergimedicin.
Citera
2012-06-04, 19:55
Medlem
dstones avatar
det är hur lätt som helst, gå dit & fråga så får du det, i princip.
Citera
2012-06-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dstone
det är hur lätt som helst, gå dit & fråga så får du det, i princip.

Är det så enkelt alltså?!

Oxascand då?
Citera
2012-06-04, 20:01
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkrid
Är det så enkelt alltså?!

Oxascand då?
Oxascand är en bensodiazepin, ett narkotikaklassat preparat, medan Atarax är antihistamin (allergimedicin med sederande effekt). Skillnaden är typ som saft och vin. Atarax får du bara du ber om det, medan Oxascand brukar vara svårt. Men om Atarax fungerar för dig ska du ju absolut köra på det. Finns ingen anledning att ta något starkare om det verkligen fungerar.
Citera
2012-06-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Oxascand är en bensodiazepin, ett narkotikaklassat preparat, medan Atarax är antihistamin (allergimedicin med sederande effekt). Skillnaden är typ som saft och vin. Atarax får du bara du ber om det, medan Oxascand brukar vara svårt. Men om Atarax fungerar för dig ska du ju absolut köra på det. Finns ingen anledning att ta något starkare om det verkligen fungerar.

Det fungerar. Kom ju in rätt så tagen av ångesten, men det gick liksom fortfarande att samtala med mig och de behövdes ingen läkarbedömning. Men jag var rätt nervös, rastlös, kunde inte sitta still, var uppe i högvarv. Fick ett piller.. Efter 15 min hade jag gått från det till att bara vilja hem och äta och sova.. Det funkade alltså..

Fick som sagt två st att ha i nödfall och jag känner att jag går och vaktar dom där med mitt liv. Så vill gärna ha en karta hemma eller så, så man känner sig lugn. De sätter igång rätt fort också. Tar inte alls lång tid, som tex med oxascanden, den kan ta enda upp till en timme innan den ger nån verkan. Någon riktigt ordentlig verkan.

Trodde först att ataraxen var receptfri, men det kanske den inte är? Så då är det alltså bara att ringa in imorgon & få det utskrivet?!
Citera
2012-06-04, 21:04
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkrid
Det fungerar. Kom ju in rätt så tagen av ångesten, men det gick liksom fortfarande att samtala med mig och de behövdes ingen läkarbedömning. Men jag var rätt nervös, rastlös, kunde inte sitta still, var uppe i högvarv. Fick ett piller.. Efter 15 min hade jag gått från det till att bara vilja hem och äta och sova.. Det funkade alltså..

Fick som sagt två st att ha i nödfall och jag känner att jag går och vaktar dom där med mitt liv. Så vill gärna ha en karta hemma eller så, så man känner sig lugn. De sätter igång rätt fort också. Tar inte alls lång tid, som tex med oxascanden, den kan ta enda upp till en timme innan den ger nån verkan. Någon riktigt ordentlig verkan.

Trodde först att ataraxen var receptfri, men det kanske den inte är? Så då är det alltså bara att ringa in imorgon & få det utskrivet?!

Om du har en snäll läkare som du träffat innan så kan du ringa och få det utskrivet. Annars krävs det ett läkarbesök antar jag. Även om det är en svag medicin så brukar läkaren vilja träffa dig först.
Citera
2012-06-06, 08:57
Medlem
200kgs avatar
Atarax är nog inte speciellt svårt alls att få tag på.
Har du problem med ångest skulle jag rekommendera något tyngre men inte allt för "tungt".
Exempelvis Sobril i låga doser, har du riktiga ångestproblem skulle jag personligen rekommendera Xanor.
Ingen patient skall behöva må dåligt. Men ifall du tycker att Atarax fungerar bra, så är det ju toppen, det är inte beroendeframkallande heller och väldigt skonsamt mot din hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in