Citat:
Ursprungligen postat av Rastabob
Jag tror fred på jorden skulle vara omöjligt att uppnå så här långt in i helvetet vi skapat men ifall man kunde radera allt fientlighet för stunden och nollställa allas aggregationer, kan freden behållas då?
Tror ni det går att uppnår fred mellan människor på jorden? Kan all fientlighet raderas?
Om man får ta hjälp av allt som jorden innehåller skulle det vara lättare då?
Ex ta bort alla sorters vapen eller ger alla en drog samtidigt?
Kanske någon redan sagt det här, har inte hunnit läsa alla inlägg än.
Men det är precis den här tanke gången du har som är problemet med människan idag. Du ställer frågan om vi kan radera all fientlighet och nollställa alla människors aggregationer?! wtf do you mean?
Vill inte peka ut dig här men vem tycker du ska bestämma vad som är noll nivån och vad som är fientligt och vad som är fredligt? Olika kulturer har olika uppfattningar om just det. Bara för att du lever i väst måste inte betyda att någon på andra sidan klotet delar samma universella uppfattning om vad som är gott och ont. Vilken grund konstitution ska vi använda? Vilket empiriskt mät system ska avgöra vem som har flest rätt?
Det är därför vi har grundlagar i samhället som skyddar vår yttrandefrihet och tryckfrihet. För vem avgör egentligen vad man får säga eller inte? Svaret är ingen får bestämma det, alla måste få uttrycka sina åsikter hur sjuka dom än må vara. Sedan får var sitt land sätta sina egna lagar på dessa grundlagar för att skydda allmänheten mot farliga hot. Men jag anser då att länder som saknar dessa väsentliga grundlagar om yttrandefrihet kommer ha ett fallerande system hur mycket andra lagar dom än instiftar.
Men detta är såklart min åsikt och den kan skilja sig i andra länder. Det tycker jag man kan se i tex mellanöstern där många av dessa länder saknar yttrandefriheten. Dom får inte ifrågasätta eller utmana landets lagar utan att få lida för det.
Vill du göra världen fredligare så tycker jag att man borde införa de mänskliga rättigheterna över hela jorden med grundlagar om yttrandefrihet och tryckfrihet. Men det kommer aldrig gå utan att starta en ny konflikt eller krig.
Så att ta bort alla vapen omedelbart håller jag inte med om. De goda (de länder som tillåter yttrandefrihet) bör alltid vara mer millitärt starka än dom som vill ha bort dom mänskliga rättigheterna.