2012-06-04, 12:54
Bannlyst
Som rubriken lyder, vad innebär den här, av tingsrätten begärda, utredningen för mig? Är det fängelse på gång? Brottet är misshandel. Förklara så en idiot förstår, tack.

Citat:
Lag (1991:2041) om särskild personutredning i brottmål, m.m.

1 § När det i ett brottmål för att avgöra påföljdsfrågan eller annars behövs en särskild utredning om en misstänkts personliga förhållanden eller om åtgärder som kan antas bidra till att han eller hon avhåller sig från fortsatt brottslighet, skall ett yttrande inhämtas från Kriminalvården.
Ett sådant yttrande behöver dock inte inhämtas, om den utredning som behövs ändå finns tillgänglig för rätten eller om den inhämtas på annat sätt. Lag (2005:980).

VILKA uppgifter hämtas från kriminalvårdsstyrelsen, HUR har krimstyrelsen dessa uppgifter och VARIFRÅN har krimstyrelsen fått kompetens att bedömma mig utifrån dessa uppgifter?
Senast redigerad av Attributt 2012-06-04 kl. 13:03.
Citera
2012-06-04, 13:35
Medlem
Jailniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
VILKA uppgifter hämtas från kriminalvårdsstyrelsen, HUR har krimstyrelsen dessa uppgifter och VARIFRÅN har krimstyrelsen fått kompetens att bedömma mig utifrån dessa uppgifter?
Uppgifterna inhämtas från dig och de du uppger som referens vid ett möte med Frivården. De har kompetens i form av utbildningar som ex beteendevetenskap, sociologi, kriminologi etc. Deras yttrande innehåller rekommendation av påföljd, tex fängelse, samhällstjänst, behandling eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in