Citat:
Ursprungligen postat av VainPain
Alltså jag är Dinosaurie fantast... Inte ens i min vildaste fantasi kan jag tänka mig dinosaurier här i sverige.
Något medelstort skyggt djur som vi missat, tänk bara på hur skygga järvar är tex... Men en tyrannosaurie art i Sverige skulle konkurera ut alla dagens nulevande djur och att den skulle gå oupptäkt är omöjligt.
Drakar är väl bara ett av vår fantasis utspel, alla drakar är ju bara oftast ett ihopplock av olika djur, därför "drakarna" i kina inte ser ett dugg ut som våra nordiska drakar.
Skulle kissa på mig av glädje om dem hittade en dinosaurie eller något monster, dock sjukt liten risk av två anledningar...
1. Det finns inga monster
2. Om det finns monster kommer det bara vara galna foliehattar som söker efter dem, vilket betyder att vi inte kommer hitta monster
Roligaste exemplet på tvåan tycker jag är monsterquest( ett oseriöst program som jagar monster) faktiskt tar in ett rätt proffsigt kamerateam bra utrustning en dos med skeptiker för att jaga jättelika bläckfiskar. Så lyckades dem faktiskt filma ett jävla monster nere i djupet...
Jag kan direkt säga att vi båda har gemensamt att vara dinosaurie-fantaster, eller där jag bor är jag känd som ett ultimat dinosaurie-freak eller dinosauriemannen, men jag å andra sidan har väldigt mycket fantasi, man måste kunna tänka outside the box, annars missar man nånting. Jag har inte svårt för att tänka mig dinosaurier här i Sverige, jovisst det kan kännas lite underligt med tanke på att det inte har pratats så mycket om nordiska dinosauriefynd här, men det har funnits dinosaurier i Sverige. Du måste börja använda din fantasi lite mer, men inte för mycket bara, då kan det hända att det blir lite knasigt ibland.
Självklart kan det finnas medelstora djur här i landet som "väntar" på att bli upptäckta.
Jag har väldigt, väldigt, väldigt stora tvivel om att en tyrannosaurid skulle kunna konkurera ut "ALLA DAGENS LEVANDE DJUR". Menade du ens "alla dagens nulevande djur"? För annars så får du tyrannosaurier att framstå som nå science-fiction monster som ska orsaka Jordens undergång eller något, och det är ytterst absurt. Det enda djur som kan och borde framstå som sådana monster är den Moderna Människan (Homo Sapiens Sapiens), och inget annat, tyrannosaurider är verkligen inte kapabla till något sådant, det betvivlar jag starkt.
Och säg aldrig att något är omöjligt, men jag tror faktiskt att en Gris i rymden är mer otroligt än en levande tyrannosaurie i Norden.
Alla legender om drakar kan knappast vara människans påhitt, när man undersöker drak-berättelserna från en seriös ståndpunkt så låter idéer som att människan skulle hittat på det helt löjligt, och att påstå detta utan någon vidare grundlig undersökning är bara ignorant och att vara lat, eller att inte ens vara intresserad av ämnet eller sanningen om det. Att påstå att drakar bara är ihopkok av olika djur är rent löjligt, speciellt då det inte finns några stödjande bevis för en sådan idé. Vet du, i stort sett så har kinesiska drakar stora liknelser med nordiska drakar, mängden skillnader mellan dem är minimal och knappast tillräckligt för att avfärda idéen att nordiska och kinesiska drakar är samma slags djur. I målningar så kan de se lite olika ut, men det är för att de inte är gjorda av samma slags folk, alla har sin egen speciella stil, och om man tar en närmare titt och verkligen jämför nordiska/europeiska målningar med kinesiska så är djuren väldigt lika, och dessa små skillnader kan även bero på att alla dinosaurier inte ser exakt likadana ut.
Som svar på dina anledningar för "liten risk":
1. Om "monster" finns eller inte, det beror förstås på VAD du klassar som "MONSTER". En del klassar människor som monster, så visst finns monster. En del klassar också T-rex, Amphicoelias, Dunkleosteus, Pliosaurus och Megalania (bland annat) som monster, så visst finns monster. Och en del klassar ännu oupptäckta djur och växter som monster, så visst finns monster, för det är ett faktum att vi ännu inte har upptäckt all världens organismer, och det är vi antagligen långt ifrån, det kommer ta en väääldigt lång tid innan vi upptäckt allt som finns, har funnits, och som kommer att finnas att upptäcka.
2. "galna foliehattar"? Och vad menar du med det nu då?
Ja, MonsterQuest är ett sannerligen intressant program, men dock väldigt censurerat och med fler skeptiker än nödvändigt, programmet består faktiskt mest av ignoranta och löjliga skeptiker än något annat. Det är mycket som programmet inte berättar för oss, många viktiga och intressanta detaljer om okända djur och mysterier som de inte tänker riskera att berätta, dock finns det program som är mer öppna och villiga att acceptera okända djurs existens och dela med sig av fynd och info. Men kanske MonsterQuest inte vill berätta något för att de vill bevara världens mysterier? Vem vet, vem vet... ?