Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-03, 20:54
  #1
Medlem
Running_mans avatar
Namn: Halengamen. På skoj även kallad för Sarcorhampus Papa Halensis eller the Halen Vulture.

Vad: en slags flygödla...? När jag hör om denna skapelse så tänker jag på flygödlorna som levde på Dinosauriernas tid och dog ut samtidigt som dem, d.v.s. 64 miljoner år sedan. Se länk: Pterosauria

Var: Sjön Halen, strax utanför Olofström, Blekinge. Området Halen kallas ibland för södra Sveriges sista vildmark för dess nästintill orörda natur och djupa skogar. Ibland kallas även området Halen - Raslången - Immeln för samma sak, de stora sjöarna i gränstraktena Skåne-Blekinge. Sägs häcka på Stora Norrön...

När: vissa säger att den redan dött och andra säger att den synts till i modern tid.

Antal: ???

Länkar:
cryptoscandinavia > luftmonster > halengamen
ungafakta > monster > flygödlor?
Citat:
"There is an old story from Blekinge concerning Lake Halen, where in old times a flying monster lived. This creature is not actually identified as Leharven, but it appears to have many similar traits. According to legend it resembled a vulture, but without any feathers. When returning to the lake it would not perch in a tree, but dive down under the water and disappear. In the 1970’s a local school adopted the creature as their mascot and dubbed it “Halengamen”, “the Halen Vulture”.
citatet är hämtad från: ShukerNature "NIGHT-RAVENS - OR WHAT'S IN A NAME?"

Det enda konstiga jag själv sett i dessa trakter när det gäller flygande ting är det ultralätta flygplanet som ibland flyger över området i sakta tempo(ägs av en gubbe som bor i Gränum) samt Gråhäger. Häger är ju inte den vanligaste fågel i dessa trakter... Jag är inte 100% säker på att den fågel jag sett vid ett kanske 10-tal tillfällen är en och samma fågel eller ens en häger men ju mer jag studerar bilder på Gråhäger desto mer övertygad är jag. Nu finns det nog ingen som misstar ett ultralätt flygplan för en flygödla men en större fågel däremot... speciellt en stor fågel som vanligtvis inte syns till i krokarna kan ju kanske få en och annan trögtänkt Olofströmmare att tro att de sett en utdöd flygödla... eller någonting annat.

Den Gråhägern jag sett var lite mörkare än vanligt(oljeskadad?) och brukar stå ensam i en å eller bäck och spana efter fisk. Nog med massa OT-svammel -Vad tror du, vad har folk verkligen sett när de sett en flygödla i Halen? Kan det vara en Stork? Häger?? Någonting annat??? Området Halen och Harasjömåla med dess naturreservat är ju känt bland de fiskeintresserade. Och fiskare är -som ni kanske vet ganska duktiga på att hitta på historier, kan flygödlan ha sina rötter i en fiskehistoria? Kanske hade fiskaren ingen fick med sig hem på kvällen så han drog ihop en historia om en jättestor flygande ödla som han sett som avledande manöver.

Någon flashbackmedlem som sett eller hört nått om detta (o)djur? Finns det "bildbevis" på den?

Än en gång sitter jag och klurar på frågan: Om flygödlor överlevt fram till dagens datum, var har de då gömt sig?
Citera
2012-08-23, 17:06
  #2
Medlem
TurokSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Namn: Halengamen. På skoj även kallad för Sarcorhampus Papa Halensis eller the Halen Vulture.

Vad: en slags flygödla...? När jag hör om denna skapelse så tänker jag på flygödlorna som levde på Dinosauriernas tid och dog ut samtidigt som dem, d.v.s. 64 miljoner år sedan. Se länk: Pterosauria

Var: Sjön Halen, strax utanför Olofström, Blekinge. Området Halen kallas ibland för södra Sveriges sista vildmark för dess nästintill orörda natur och djupa skogar. Ibland kallas även området Halen - Raslången - Immeln för samma sak, de stora sjöarna i gränstraktena Skåne-Blekinge. Sägs häcka på Stora Norrön...

När: vissa säger att den redan dött och andra säger att den synts till i modern tid.

Antal: ???

Länkar:
cryptoscandinavia > luftmonster > halengamen
ungafakta > monster > flygödlor?

citatet är hämtad från: ShukerNature "NIGHT-RAVENS - OR WHAT'S IN A NAME?"

Det enda konstiga jag själv sett i dessa trakter när det gäller flygande ting är det ultralätta flygplanet som ibland flyger över området i sakta tempo(ägs av en gubbe som bor i Gränum) samt Gråhäger. Häger är ju inte den vanligaste fågel i dessa trakter... Jag är inte 100% säker på att den fågel jag sett vid ett kanske 10-tal tillfällen är en och samma fågel eller ens en häger men ju mer jag studerar bilder på Gråhäger desto mer övertygad är jag. Nu finns det nog ingen som misstar ett ultralätt flygplan för en flygödla men en större fågel däremot... speciellt en stor fågel som vanligtvis inte syns till i krokarna kan ju kanske få en och annan trögtänkt Olofströmmare att tro att de sett en utdöd flygödla... eller någonting annat.

Den Gråhägern jag sett var lite mörkare än vanligt(oljeskadad?) och brukar stå ensam i en å eller bäck och spana efter fisk. Nog med massa OT-svammel -Vad tror du, vad har folk verkligen sett när de sett en flygödla i Halen? Kan det vara en Stork? Häger?? Någonting annat??? Området Halen och Harasjömåla med dess naturreservat är ju känt bland de fiskeintresserade. Och fiskare är -som ni kanske vet ganska duktiga på att hitta på historier, kan flygödlan ha sina rötter i en fiskehistoria? Kanske hade fiskaren ingen fick med sig hem på kvällen så han drog ihop en historia om en jättestor flygande ödla som han sett som avledande manöver.

Någon flashbackmedlem som sett eller hört nått om detta (o)djur? Finns det "bildbevis" på den?

Än en gång sitter jag och klurar på frågan: Om flygödlor överlevt fram till dagens datum, var har de då gömt sig?

Jag tror definitivt att det finns många olika levande flygödlor över hela världen, och att de har funnits i åratal, och jag tror därmed även att Halengamen existerar, har faktiskt själv planerat en kryptozoologisk expedition till Halen och Stora Norrön, och det närliggande Jämshög också för den delen då det där finns en berättelse om en annan svensk flygödle-liknande varelse kallad Leharven. Har du även hört om de andra nordiska flygödle-liknande djuren Nattravnen, Nattramnen, Gloson, Galoppson, Basilisk, drakar (Frostdrake/Flygande Drake), flygande ormar (Lindorm bl.a.), ljusfenomenen vid Hessdalen, Lyftlogas, och Beowulf-draken (Widfloga/Ligdraca) vid Sveriges sydkust, etc. etc.?

Att djuren kunnat hållt sig gömda förvånar inte mig, det finns många djur som har levt nära människor och ändå nästan aldrig blivit rapporterade eller lagts märke till. Ofta händer det att folk går förbi ett till synes märkbart djur i naturen utan att se eller märka av djuret överhuvudtaget. Men det borde också noteras att möjliga levande flygödlor har dräpts och hatats i tusen år, vilket kan ha bidragit till att vi inte ser dem lika ofta, vilket är synd då dessa djur sägs vara så vackra och fascinerande (som Vargar och Rävar till exempel, de kan vara farliga men ändå underbart vackra djur).

Och flygödlorna har antagligen setts och berättats om sedan Vikingatiden då de sades vara "flygande drakar/ormar" eller annat dylikt. I senare tider då man kände till fler djur som liknade dessa levande flygödlor så rapporterades djuren som stora "gamar" med fjäll istället för fjädrar, trots att det inte ska finnas några gamar i Sverige och Norden för den delen. Men ibland kunde de även kallas eller associeras med "Djävulen" och "demoner". Idag känner vi till djuren som de egentligen är tack vare de fossila fynd som upptäckts.

Sen har ju jag min egen teori om att Halengamen, precis som så många svenska fåglar, kanske flyger söderut mot Kongo och sådana platser i det mystiska Afrika. Och här har det i sin tur berättats om ett annat djur som liknar Halengamen väldigt mycket i både utseende och beteende, en flygödle-liknande varelse som av folken här kallar för Kongamato (som betyder "den som krossar båtar", vilket beskriver dess beteende och vilket liknar det hos Halengamen). Kanske är Halengamen och Kongamato samma djur? Eller?

Och så har man ju även själv sett vad som såg ut som en "pterodactyl"-flygödla vid ett skogsområde relativt nära Nyköping, Södermanland. Peace!
Citera
2012-08-23, 19:42
  #3
Medlem
Men jag har även för mig att du trodde att det fanns levande T-Rex i svenska skogar? Eller minns jag fel?
Citera
2012-08-24, 18:35
  #4
Medlem
Troligen en stor fladdermus eller berguv. Nattravn är nattskärra, flygande drake komet, krypande drake jättestor ål.
Citera
2012-08-25, 01:12
  #5
Medlem
Audacias avatar
Alla kryptozoologiska tingest torde ju tyda på någon form av utvecklad intelligens hos vederbörande kreatur, eftersom de lyckats förbli oupptäckta under alla dessa år, inte sant?

När det gäller djur som eventuellt lever i våra oceaner så låter jag det vara osagt med tanke på att vi inte utforskat mer än cirka 10-15% av dem. Det kan gott och väl finnas något uppseendeväckande där nere, men i Blekinges skogar? Njae! Inte utan ett intelligent medvetande!
Citera
2012-08-27, 10:13
  #6
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurokSwe
Jag tror definitivt att det finns många olika levande flygödlor över hela världen, och att de har funnits i åratal, och jag tror därmed även att Halengamen existerar, har faktiskt själv planerat en kryptozoologisk expedition till Halen och Stora Norrön, och det närliggande Jämshög också för den delen då det där finns en berättelse om en annan svensk flygödle-liknande varelse kallad Leharven. Har du även hört om de andra nordiska flygödle-liknande djuren Nattravnen, Nattramnen, Gloson, Galoppson, Basilisk, drakar (Frostdrake/Flygande Drake), flygande ormar (Lindorm bl.a.), ljusfenomenen vid Hessdalen, Lyftlogas, och Beowulf-draken (Widfloga/Ligdraca) vid Sveriges sydkust, etc. etc.?

Att djuren kunnat hållt sig gömda förvånar inte mig, det finns många djur som har levt nära människor och ändå nästan aldrig blivit rapporterade eller lagts märke till. Ofta händer det att folk går förbi ett till synes märkbart djur i naturen utan att se eller märka av djuret överhuvudtaget. Men det borde också noteras att möjliga levande flygödlor har dräpts och hatats i tusen år, vilket kan ha bidragit till att vi inte ser dem lika ofta, vilket är synd då dessa djur sägs vara så vackra och fascinerande (som Vargar och Rävar till exempel, de kan vara farliga men ändå underbart vackra djur).

Och flygödlorna har antagligen setts och berättats om sedan Vikingatiden då de sades vara "flygande drakar/ormar" eller annat dylikt. I senare tider då man kände till fler djur som liknade dessa levande flygödlor så rapporterades djuren som stora "gamar" med fjäll istället för fjädrar, trots att det inte ska finnas några gamar i Sverige och Norden för den delen. Men ibland kunde de även kallas eller associeras med "Djävulen" och "demoner". Idag känner vi till djuren som de egentligen är tack vare de fossila fynd som upptäckts.

Sen har ju jag min egen teori om att Halengamen, precis som så många svenska fåglar, kanske flyger söderut mot Kongo och sådana platser i det mystiska Afrika. Och här har det i sin tur berättats om ett annat djur som liknar Halengamen väldigt mycket i både utseende och beteende, en flygödle-liknande varelse som av folken här kallar för Kongamato (som betyder "den som krossar båtar", vilket beskriver dess beteende och vilket liknar det hos Halengamen). Kanske är Halengamen och Kongamato samma djur? Eller?

Och så har man ju även själv sett vad som såg ut som en "pterodactyl"-flygödla vid ett skogsområde relativt nära Nyköping, Södermanland. Peace!
Ok för att det går att tänka sig att ett flygande vidunder har kunnat leva på en gudsförgäten plats utan att bli upptäckt. Kanske kan man med mycket god vilja acceptera att någon plats i Sverige skulle vara tillräckligt avsides. Men påståendet att svenska flygödlor skulle vintermigrera till Kongo utan att mänskligheten skulle ha upptäckt det är så verklighetsfrånvänt att man häpnar. Hur tänker du dig att det skulle gå till egentligen?
Citera
2012-09-04, 19:15
  #7
Medlem
Sunghirs avatar
Spännande!!!

Är det månne samma art som gett upphov till legenden om Jämshögs namn? Jämshög är alltså den ursprungliga centralorten i kyrksocknen som sjön Halen finns. Bara ca. 4 km skogsväg till Halen från Jämshög. Urgamla, vindlande hålvägar i ett klippigt ädelträdslandskap.

Citat ur Prästrelationerna 1624 (på äldre nudanska):

Citat:
Det er almindeligtt, hos de gamlle I sognen att Giemszø I gamell dage haffuer verett kalldett Brob˙, men aff en hendellsze skullde naffnett forventt bleffuett, thi der siges, att der en gang skullde en griff, som indb˙ggerne kallde en Gam, kommett fl˙endis, och satt sig paa itt højtt bierg, hos b˙en, som kalldes Hallebiergett, och bleff der sidendis hartt ved tho dage, och Ingen midlerthid thorde gaa aff sitt hus, eller lade sitt queg ud; Omsider haffuer de ladett en tiur ud paa gaden, och gick och bølede, och gammen bleff hannem var, och suengde thill och thog ham I sin kloffve, och flø paa biergett Igien med hannem, och fortherede hans blod och kiød, der epter haffuer gammen fløjett sin vei; Och siden er b˙en kalldett Gamshøj, och nu siden ved Idelig brug kalldett Giemsø.

D.v.s. en stor gam/grip (nåt monster) flög och satte sig på Hallaberget (idag en klippa bakom den gamla folkskolan). Ingen vågade sig ut men de offrade en tjur till den. Den tog tjuren i sina klor och käkade upp den på Hallaberget och flög slutligen iväg. Därefter kallas byn för Gams Hög, dagens Jämshög.

Halengamen -- Jämshögstraktens skräck?!? Rent lovecraftiansk potential i legenden.
Citera
2012-11-19, 17:23
  #8
Medlem
TurokSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Men jag har även för mig att du trodde att det fanns levande T-Rex i svenska skogar? Eller minns jag fel?

Nej, jag trodde aldrig att det fanns levande T-rexer i Sverige, men att det en gång (sedan förhistorien och genom Vikingatiden och en tid efter generellt) kan mycket väl ha funnits tyrannosaurier/tyrannosaurider här i Norden (då vi åtminstone har fossila bevis för att det har funnits ett djur närbesläktat med T-rex här i Sverige, och då man omkring Vikingatiden också har berättat om tyrannosaurie-liknande odjur), om de nu skulle finnas fortfarande tvivlar jag på, men jag säger inte att de inte finns, jag kan mycket väl ha fel, det är en stor och mystisk värld vi lever i, det finns ännu platser i Norden som är dåligt utforskade eller outforskade, och skulle ett sådant rovdjur fortfarande finnas så är det nog inte helt fel att tänka sig att de kan ha bidragit till alla dessa hundratals/tusentals människor här i Norden som försvinner och förblir försvunna genom åren, och skulle någon faktiskt komma fram och påstå att den sett en levande dinosaurie/T-rex här i landet så skulle nog den personen bli utskrattad och förlöjligad eller något sådant skulle jag tro, så jag lämnar frågan öppen.
Jag skulle inte säga att du precis "minns fel", men du har nog tolkat mig lite fel skulle jag tro.
Citera
2012-11-19, 17:46
  #9
Medlem
Så förklaringen till att människor försvinner tillsynes spårlöst är att de blir uppätna av köttätande ödlor på 8 ton?
Citera
2012-11-19, 18:06
  #10
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dahlgrenj
Så förklaringen till att människor försvinner tillsynes spårlöst är att de blir uppätna av köttätande ödlor på 8 ton?

Det, eller möjligen troll ^^.
Citera
2012-11-20, 18:40
  #11
Medlem
TurokSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dahlgrenj
Så förklaringen till att människor försvinner tillsynes spårlöst är att de blir uppätna av köttätande ödlor på 8 ton?

Nej, det behöver inte nödvändigtvis vara förklaringen, men tänk om, om det fanns ett sådant djur här så är det inte helt fel att föreslå att den kan vara en av alla anledningar till alla försvinnanden, och vi vet inte hur stora dessa nordiska tyrannosaurier var/är egentligen, iallafall så har jag inte fått höra något om deras storlek. Kom ihåg att släktingar till Tyrannosaurus Rex inte behöver vara lika stora, men som sagt, vem vet?
Citera
2012-11-20, 19:02
  #12
Medlem
TurokSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Det, eller möjligen troll ^^.

Ja, varför inte? Det finns ju trots allt berättelser om Troll som tagit människor, och det förekommer rapporter om folk som sett "Troll" även idag. Kanske handlar det om denna alternativa version av vilda, farliga, skrämmande, hemska, håriga, Neanderthalare*?

*Notera:
http://www.themandus.org/

http://www.adelaidenow.com.au/news/n...-1225776235762

http://blog.essayweb.net/2010/02/16/...dation-theory/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback