• 3
  • 4
2012-06-03, 02:31
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Nej så långt ifrån godtyckligt man kan komma. Man satsar på att hjälpa så många som möjligt, att så många som möjligt ska få det bra.

Länders stora problem är att alltför många flickor blir föräldrar allt för unga och allt för obildade. Löser man det så blir det bättre för både pojkar och flickor.

Effektivitet kallas det. Man har begränsade resurser och använder dem på smartast möjliga sätt.

Vem har sagt det? Gudrun? Tänk på att hon är en fitta.

Jag börjar mer och mer inse att sjukdomen feminism härstammar från en total avsaknad av kritiskt tänkande.
Citera
2012-06-03, 02:36
Medlem
NS_14s avatar
1. Nej, naturligtvis går det inte att hålla med dig. Feminismen har aldrig någonsin behövts. Gör generellt sett mer skada än nytta och är en värdelös, kriminell, ideologi. Anledningen är att för att motivera förekomsten av feminism krävs det att man samtidigt på ett trovärdigt sätt motiverar varför det befintliga systemet (de traditionella könsrollerna) var så dåliga till att börja med. De traditionella könsrollerna var aldrig dåliga eftersom de överlevt hundratusentals år och tillsett vår arts fortlevnad. Sedan har det naturligtvis existerat perioder där arbetsfördelningen och arbetsbördan varierat och sett annorlunda ut men det har som regel skett genom accepterade överenskommelser inom sin respektive gemenskap eller i de större sammanhangen (nationalstaten) de senaste århundradena. Sedan kan man alltid argumentera för att man kan kräva vissa smärre justeringar här eller där men det är diskussioner och lösningar man kan genomföra efter att de övergripande förändringarna gjorts. Det kräver ingen konspirationsteoretisk rörelse som ställer grupper mot varandra. Att feminismen/feministerna idag hålller på och jagar förtryckande strukturer i svenskt 1600-tal, barnböcker eller i skyltfönster är ju det säkraste tecknet på att de dels är tröttkörda och dels av ideologiska skäl inte vill konfrontera den bistra verkligheten utanför de svenska gränserna.

2. Det är inte Gudrun Schyman som gör feminismen utan feminismen som gör Schyman. Att man hakar upp sig på en specifik person är ju bara på grund av att Ni (manliga feminister - de kvinnliga förutsätter jag kör på lika fanatiska som innan) letar efter syndabockar eftersom Ni inser att Ni kört fast och har ett grovt trovärdighetsproblem. Gudrun Schyman är egentligen bara toppen på isberget och bakom henne står hundratals, tusentals, som fastnat i samma retorik och resonerar i princip likadant. Ni vet helt enkelt inte hur Ni skall gå vidare med att motivera hur världens mest jämställda män (somliga skulle kalla mesiga också) skall bli ännu mer eftergivna utan att det tar rent absurda proportioner. Samtidigt har Ni det delikata problemet att Ni pratar konstant om den globala manliga konspirationsteorin men drar Er för att säga åt de lite mörkare förtryckarna på skarpen. Er politiska korrekthet låser sig och skapar trovärdighetsproblem.

3. Feminismens status kan man inte tala om eftersom den inte hade någon status ens när den började. Att segla ett helt liv på mannens räkning och sedan trolla fram en konspirationsteori och olika diffusa förtryckarscenarior är inte ett bra utgångsläge.

4. Nej, feminism behövs inte. Hade jag kunnat hade jag strukit ordet "nyanserat" från ordboken också. Det är en förbannat massa olika makthavare i olika skepnader som fått prova på sina politiska experiment men som fortfarande, efter 40 år, känner att de behöver "nyansera" sig lite. Vi har varken tid, ork, lust, tålamod nog för att vänta på att denna undrets tid skall komma.
Senast redigerad av NS_14 2012-06-03 kl. 02:42.
Citera
2012-06-03, 02:50
Medlem

Själv är jag inte feminist utan mitt inlägg var en tanke jag fick, lite som att se saker ur ett annat perspektiv. Men med ditt inlägg, vill du då säga att kvinnor t.ex. inte bör ha rösträtt? Och om inte, varför?

Jag känner att en del människor i denna tråden inte har samma bild utav vad feminism är som vad jag har. Jag försöker inte krångla till det, för mig är feminism strävan efter att kvinnor ska få ha samma juridiska/politiska rättigheter som män och anledningen till varför den är utformad så och inte tvärtom (män ska ha samma rättigheter som kvinnor..) är för att historiskt sett har kvinnor varit utav lägre rang.

Idag anser jag inte västvärlden behöva feminism, däremot, om man definierar feminism som jag gör, så behövs den mycket väl i samhällen som t.ex. Afghanistan där kvinnan i princip är ett skamfyllt väsen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in