2012-06-02, 16:21
Medlem
dauits avatar
tjena mors

nu när farsan har fått ett jobb igen så har vi bestämt oss för att köpa en ny bil, eftersom jag tar körkort om ett par månader så vill jag han en bil som är rolig att köra och har lite drag i.
den ska även rymma fyra personer + packning som kommer därtill.

så vilka fördelar respektive nackdelar finns det med skoda octavia rs och saab 9-3 aero?

om ni har några andra tips som ligger inom samma intervall både i pris och prestande så tipsa gärna

budget 100k, gått under 10k om möjligt!

mvh dauit
Citera
2012-06-02, 16:29
Medlem
Aero alla dagar i veckan!!!!

RS är fin men Aero är bättre! Aero kan du nog få en 07-08 för runt 80-90k
Citera
2012-06-02, 16:51
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av publicmenace
Aero alla dagar i veckan!!!!

RS är fin men Aero är bättre! Aero kan du nog få en 07-08 för runt 80-90k
har du testat både personligen eller säger du så bara för alla andra säger så?
hur är det generellt med kvalitén på de båda bilarna, våran nuvarande bil, renault, åker in i till verkstaden lika ofta som jag byter sänglakan känns det som...
Citera
2012-06-02, 16:59
Medlem
0ld0xs avatar
Skodan alla dar i veckan, tyskt..behöver inte säga mer.

Båda bilarna duger, men det finns en anledning till att saab fick lägga ner. Skrev på mobilen, ursäktar slurvfleel
Citera
2012-06-02, 17:25
Medlem
Skoda, lätt val. Finns hur mycket utrymme som helst, inget problem alls att åka fyra vuxna i. Packa in fyra vuxna i en 9-3:a och man sitter som packade sillar.

Octavian är dessutom en bra mycket bättre bil än 9-3:an. Med en budget på 100k bör du kunna hitta i alla fall en -08 med lite mer grejer än standardutrustning (backsensor, regnsensor etc är skönt att ha).
Citera
2012-06-02, 18:11
Medlem
dauits avatar
då verkar skoda har fått bättre rykte med åren, förra gången när vi skulle köpa bil(runt sekelskiftet) var skoda helt fel bil att köpa.
folk som ständigt hyllar saab, är det en överdrift eller är det bara för att det är en svensk bil?
Citera
2012-06-02, 19:49
Medlem
BAB7s avatar
Saab 9-3 och Skoda Octavia är båda bra bilar men Saaben lär rasa mer i andrahandsvärde framöver.
Skodan har även högre teknisk kvalitet än Saaben.

Här får du ett par tips:
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/kvsm4gag/F0ABUDIAAY3xfdQpycy.rl.XAAA_!

http://bytbil.com/bilar/audi/a4/tv38iwag/S8QBUDIAAYdLrSDRnEAj1MAAOEWkMAA_!

http://bytbil.com/bilar/bmw/325/4vpdxtag/ScQBUDIAAYkA0ZxAI9TAADhFoRuAAA__!

http://bytbil.com/bilar/mercedes-benz/c/7v3g34ag/WcQBUDIAAY1YMv6kNGcQCPUwAA4RaQwA!
Citera
2012-06-02, 20:23
Medlem
club01s avatar
I Saaben får man ju i regel mycket mer utrustning än Skodan. Visst Octavia RS är ingen dålig bil men känns mycket mer medelmåttig och gubbräcer än 9-3 Aero.
Aero är väl desutom mer sportbil. Eller bättre prestanda för samma pengar i alla fall. Dock kan man ju få diesel i Octavian vilket inte går om man vill ha Aero i Saab vilket väger högt om man vill kunna ligga i hög motorvägsfart utan att kliva över liter milen tex. Så Octavian blir ju ett mer ekonomiskt val.
Citera
2012-06-02, 20:30
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
I Saaben får man ju i regel mycket mer utrustning än Skodan. Visst Octavia RS är ingen dålig bil men känns mycket mer medelmåttig och gubbräcer än 9-3 Aero.
Aero är väl desutom mer sportbil. Eller bättre prestanda för samma pengar i alla fall. Dock kan man ju få diesel i Octavian vilket inte går om man vill ha Aero i Saab vilket väger högt om man vill kunna ligga i hög motorvägsfart utan att kliva över liter milen tex. Så Octavian blir ju ett mer ekonomiskt val.
vi kör såpass lite att det inte lönar sig med en dieselbil.
får lov och ta ett snack med farsan om vad för bil det blir.
tack för svaren alla!
Citera
2012-06-03, 18:28
Medlem
Nattsmygs avatar
Det är väl inget direkt fel på Octavia RS mer än att den är byggd i Tjeckien och att förarna av Octavia RS aldrig har trampat gasen i botten eller knappt trampat på gasen alls.
(Varför köper man en RennSport om man är en väglus?)

Saab 9-3 Aero är en cool, säker och sportig blivande samlarbil så det är bara att slå till!
Citera
2012-06-03, 20:08
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Skodan alla dar i veckan, tyskt..behöver inte säga mer.

Båda bilarna duger, men det finns en anledning till att saab fick lägga ner. Skrev på mobilen, ursäktar slurvfleel
Nog för att Tyskarna gärna har velat ha mkt utrymme i Europa. Men sedan 1945 så har de vad jag vet inte invaderat något annat land. De senaste som var i Tjeckien o rotade var Sovjet. Så om du menar att det är tyskt genom okupation så är det fel. I så fall är Skodan sovjetisk o en Sovjetisk bil vill ingen ha.
Däremot så ägs Skoda av tyska bolag. Men om de borgar för tysk kvalitet så ska inte jag köpa någon mer Volvo. Räcker med det kinesiska missfostret till moped jag köpte.
Citera
2012-06-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
eftersom jag tar körkort om ett par månader så vill jag han en bil som är rolig att köra och har lite drag i.

Glöm båda bilarna om du vill ha nått kul, att en bil går fort framåt betyder inte att den är rolig, kul blir det när det går att svänga oxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in