2012-06-02, 16:06
Medlem
Hej

Jag är jätteorolig. Jag har en räkning som jag har glömt att betala. Det är en räkning i en idrottsförening för medlemskap. Jag gick ur klubben i höstas men det har skickat mig en räkning i januari. Jag har sagt jag inte är medlem där men har nu för 8 dagar sedan fått en påminnelse som jag måste betala senast nu på måndag. Eg. ska jag inte betala den då jag inte är medlem i klubben...
Men jag är jätte orolig för OM jag inte betalar den så hamnar jag hos kronofogden.. Stämmer det??

Räkningen är på ca 500kr. Jag är jättepanik för att jag ska få en prick. Om jag betalar in idag, får jag prick då?
Citera
2012-06-02, 16:07
Medlem
bratemos avatar
Om du får en påminnelse hamnar den sedan hos inkasso som tar kanske 200:- extra. DÄREFTER hamnar den hos kronofogden.

Första betalning
Påminnelse
Inkasso
Kronofogden.

Kontakta dem och prata, men du lär få betala då du inte gått ut ordentligt i så fall.
Citera
2012-06-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Om du får en påminnelse hamnar den sedan hos inkasso som tar kanske 200:- extra. DÄREFTER hamnar den hos kronofogden.

Första betalning
Påminnelse
Inkasso
Kronofogden.

Kontakta dem och prata, men du lär få betala då du inte gått ut ordentligt i så fall.

Dom skickar väl inte fakturan direkt till inkasso utan man får ju påminnelse minst tre gånger därefter skickar dom till inkasso.
Citera
2012-06-02, 16:36
Medlem
SparkMans avatar
Det är bara att bestrida med motivation att du har avslutat ditt medlemskap långt innan du fick din räkning. Det förutsätter ju självklart att räkningen inte gäller förra årets medlemskap (vilket känns osannolikt).

Dock skulle du varit ute mycket tidigare och inte 2 dagar innan. Går det inte att säga till en gång att du inte är medlem så får du antingen tjata mer eller skicka skriftligt (gärna med en kopia eller liknande som du behåller för att styrka att du faktiskt meddelat om detta).
Citera
2012-06-02, 17:02
Medlem
sparkman: Jag har mailat personen som skall kontaktas om frågor för faktura osv, men hon är utomlands. Tydligen fick jag räkningen i januari ( vilket jag knappt kommer ihåg) och jag avslutade medlemskapet hösten 2011.
Jag fick påminnelse 25 maj och måste betala inom 10 dagar. Eftersom jag väntar på transaktion där en person överför pengar från sitt konto till mig och personen gjorde detta igår vid 21 tiden så antar jag att pengarna kommer imorgon. Då har jag alltså tid på mig imorgon att betala ? eller hur ?

Bästa sättet är väl egentligen att be att en förälder för över pengar då det kommer in direkt men eftersom föräldrarna blev jättearga att jag inte betalat tidigare och säger jag kommer hamna hos kronofogden vågar jag inte be om pengar...
Citera
2012-06-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiceychica
sparkman: Jag har mailat personen som skall kontaktas om frågor för faktura osv, men hon är utomlands. Tydligen fick jag räkningen i januari ( vilket jag knappt kommer ihåg) och jag avslutade medlemskapet hösten 2011.
Jag fick påminnelse 25 maj och måste betala inom 10 dagar. Eftersom jag väntar på transaktion där en person överför pengar från sitt konto till mig och personen gjorde detta igår vid 21 tiden så antar jag att pengarna kommer imorgon. Då har jag alltså tid på mig imorgon att betala ? eller hur ?

Bästa sättet är väl egentligen att be att en förälder för över pengar då det kommer in direkt men eftersom föräldrarna blev jättearga att jag inte betalat tidigare och säger jag kommer hamna hos kronofogden vågar jag inte be om pengar...

Nej du får dom på måndag. Sen om du betalar på måndag så ser dom de på tisdag. Knappast så de ringer inkasso under måndagen då de skulle vara inne. Du kan vara lung. Sen hamnar du inte hos kronkalle direkt. Inkasso först. Den första fogde skulden blir de även sekretets på om du betalar med pengar.
Senast redigerad av Dr-compakt 2012-06-02 kl. 17:26.
Citera
2012-06-02, 18:27
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummerseven
Dom skickar väl inte fakturan direkt till inkasso utan man får ju påminnelse minst tre gånger därefter skickar dom till inkasso.

Tre gånger? Det har jag aldrig varit med om.

Telia slarvar som fan (eller posten) så jag får inte mina räkningar därifrån, tre olika gånger har jag fått påminnelse men ingen räkning, har påpekat detta flera gånger.

Nu senast satte de nytt rekord.

Ramlade in ett inkassobrev från ett inkassoföretag som ville ha 600:- för en räkning på strax under 400:-.

Jag blev lite paff, för jag satt faktiskt och undrade om jag inte skulle få telias räkning snart.

Ringde upp företaget i fråga (sergel) och de skickade mig bara vidare till telias kundtjänst. Telia löste (sitt egna!!) fel ganska snabbt, med att sänka kommande räkning med motsvarande vad Inkassoföretaget tog.

Så jag har ALDRIG hört att man får TRE påminnelser. Hur skulle det gå till?

Räkning #1 Endast räkningen
Påminnelse #1 räkning +50:-
Påminnelse #2 Räkning +50:- +50:-
Påminnelse #2 Räkning +50:- +50:- + 50:-
Inkasso #1 Räkning +150:- +180:-?
Citera
2012-06-02, 20:32
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiceychica
Hej

Jag är jätteorolig. Jag har en räkning som jag har glömt att betala. Det är en räkning i en idrottsförening för medlemskap. Jag gick ur klubben i höstas men det har skickat mig en räkning i januari. Jag har sagt jag inte är medlem där men har nu för 8 dagar sedan fått en påminnelse som jag måste betala senast nu på måndag. Eg. ska jag inte betala den då jag inte är medlem i klubben...
Men jag är jätte orolig för OM jag inte betalar den så hamnar jag hos kronofogden.. Stämmer det??

Räkningen är på ca 500kr. Jag är jättepanik för att jag ska få en prick. Om jag betalar in idag, får jag prick då?

Du ska ju för tusan inte betala dem om det är DE som har gjort fel. Du skriver ett brev till dem där du förklarar omständigheterna och dessutom ska du tydligt och klart skriva att du bestrider räkningen i sin helhet. Du anger naturligtvis räkningsnummer och annat som står på den - alternativ tar du en kopia och bifogar den. Du bör behålla originalet själv.

Lägg på brevet i kväll eller i morgon så kommer det fram på måndag. Någon i föreningen, om den är rimligt stor, lär väl åtminstone öppna posten.

OM nu föreningen skickar iväg denna räkning till inkasso - vilket väl inte lär hända förrän den ekonomiansvarige kommer tillbaka från sin semester - gör du precis samma sak. Bestrider. Dessutom kontaktar du då föreningen på nytt, som faktiskt får lov att dra tillbaka ärendet från inkassobolaget och stå för avgifterna dit alldeles själva.

Som sagt - är du säker på att du har gått ur föreningen korrekt, då ska du ju absolut inte betala!
Citera
2012-06-03, 07:15
Medlem
Bbobis avatar
Du har ju varit medlem där.

Är väll inte så svårt att kontakta någon i "toppen" helst i egen hög person och säga att du fått påminnelse trotts att du gått ur sedan tidigare.

Då får du ju direkt svar på deras ställning förutsatt att personen har koll.

Vad är det för jävla opersonlig förening du varit medlem i?
Citera
2012-06-03, 07:30
Medlem
Jag är inte helt säker men jag tror inte dem skulle skicka dig vidare då detta är en förebingsavgift, du har alltså inte köpt/beställt något av dem, dem kan ju inte tvinga dig att vara med i förening de är ju ett fritt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in