2012-06-02, 14:49
Medlem
Hej, spelade nyss bf3 som jag gjort många gånger. Plötsligt krashar spelet å skärmen blir svart med några stora pixlar. Måste starta om datorn och i startuptexten är de massa dollartecken å skit. När jag kommer till inlogg är rutan svart med pixlar men jag hör windowsljud.
Jag kan starta i safemode utan problem. Vad ska jag göra?
jävla bf3, vill ju använda datorn på lördagskvällen..
Citera
2012-06-02, 14:58
Medlem
petterkatts avatar
Det låter som grafikkortet har stekts.
grafikminne eller GPU troligtvis.

Då du inte verkar ha fått artifacter så kan du ha en sådan tur att det kommer att fungera när det fått svalna lite.
Jag skulle dock kolla över kylningen för grafiken rätt så omgående.

Artifacter är alltså enstaka pixlar som får eget liv och blinkar i olika färger. Typiskt för minnesfel på grafikkort.
Citera
2012-06-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petterkatt
Det låter som grafikkortet har stekts.
grafikminne eller GPU troligtvis.

Då du inte verkar ha fått artifacter så kan du ha en sådan tur att det kommer att fungera när det fått svalna lite.
Jag skulle dock kolla över kylningen för grafiken rätt så omgående.

Artifacter är alltså enstaka pixlar som får eget liv och blinkar i olika färger. Typiskt för minnesfel på grafikkort.

kortet är ati 4500, har haft det länge uan problem. Du menar alltså att jag e tvungen att köpa nytt kort om de inte fixar sig automatiskt?
Citera
2012-06-02, 17:08
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogstokigturk
kortet är ati 4500, har haft det länge uan problem. Du menar alltså att jag e tvungen att köpa nytt kort om de inte fixar sig automatiskt?

Testa att kolla GPU temperaturen. Inte säkert att det indikerar på att det är trasigt men det kan vara en första varningsklocka i bästa fall. Har du möjlighet så låna ett grafikkort av en kompis och testa om problemet blir löst. Löser det sig kan du köpa nytt grafikkort med säkerhet att det löser problemet. Har du senaste drivrutinerna, kan ju vara en bugg i din nuvarande drivrutin (kanske inte så troligt men värt att testa).
Citera
2012-06-03, 14:33
Medlem
Har testat formatera o installera om windows men istället för svart ruta med artifacts startar datorn nu bara om före inloggningen. Det är massa konstiga tecken i starttexten. Hur ska jag få reda på vad som är fel? Slipper inte ens i safemode längre..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in