2012-06-02, 14:29
Medlem
1.Vilket land blir det sista kristna landet.
2.Här skriver ni varför

Det behöver inte vara kristna landet utan det kan vara en annan religion också men eftersom kristendomen är störst så tog jag det.

Nu syftar jag på om Muslimerna kommer ta över.Vilket jag är helt övertygad om.
Anledning är deras tillväga sätt vilket skiljer sig enormt ifrån alla andra religioner.

Anledningen till om dom kommer bli mer och mer och till slut ta över är för att deras länder inte är öppna och har religion frihet som vi har i dom kristna länder.
Vilket kommer bli vårat fall.

Sen så skrämmer dom sina egna att antingen är ni med oss eller emot oss.
Så att någon skulle konventera är något som sällan händer för då står dom där utan familj och vänner.
Finns mycket mer anledningar till varför dom ständigt växer.

Finns bara 2 saker som skulle få alla oss människor enade.
1.Gemensam fiende ex utomjordingar där vi illa tvugna att stå tillsammas då utomjoringarna inte skulle göra någon skillnad på oss.

2.Att folk upptäcker äntligen upptäcker att gudar inte finns och blir ateister då skulle vi också bli enade som människor.

Men så länge folk göra skillnad på varandra så kommer vi aldrig stå SOM enade som ett enda folk MÄNNISKOR.

Diskutera
Citera
2012-06-02, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
1. Sannoliken Vatikanen.

2. USA kunne ha varit en självklar kandidat, men med denna nations splittrade och skismatiska förhållande till stort sett allt inom ideologi, dens tilltagande väg bort från demokrati och icke minst den faktiska nergång av antalet kristne (litet, men konstant) är det tveksamt om USA på sikt kommer att ha koherens nog till att vara en betydande faktor på något område.

Vatikanen däremot kommer att ha en samlande symbolisk funktion, på tvärs av det inre kristen-mot-kristen hatet, och kommer emå att anta en mera ekumenisk politik i framtiden. Tecken finns redan på en sån 'ekumenisk' strävan, också utanför det rent religiösa området. T.ex. har jesuit-vetenskapen officiellt kommit med uttalande, som tidigare skulle ha ansetts för mycket kontroversiella för den kristna världsbilden (möjligheten för utomjordisk liv).

Mht. resten av topic. Nyfiken, jag är inte helt så skeptisk inför demokratins chans för att överleva en konfrontation med islam som du är. Västvärlden har visserligen haft en besynnerlig invandringspolitik backat upp av opportunistiska politiker som t.ex. Olof Palme eller nutidiga flum-liberaler, men jag tror inte, att hela den mödosama process i uppgörat med Europas kristna medeltids-dominans är glömd bort.

Och skrämsels-taktiken (~helvetet o.dyl.) är i stort sett den samma inom kristendomen och islam, så där finns inget direkt hot för folkförföring. Vi är vana vid det.

Det punkt där jag tror du har mest anledning till oro är: "Är du inte med oss är du emot oss". Även på detta forum syns redan försök på att skapa en sån orkestrerad polarisering, och jag tror det är viktigt inte att 'ramla i' på den punkten, men att bevara en sekulär konstitutions jämvärdighets-principer som hållpunkt, även mitt i den religiösa kakafonin av svart/vita hotbilder.
Citera
2012-06-05, 03:42
Medlem
Ilimitados avatar
Det sista kristna landet blir givetvis tusenårsriket.
Citera
2012-06-05, 03:46
Medlem
trickydicks avatar
Island lär nog överleva ett tag till. Sedan baltstaterna och Finland lär inte låta musslorna dominera.
Citera
2012-06-05, 07:16
Medlem
Daos avatar
Antagligen Egypten!
Citera
2012-06-05, 08:00
Medlem
udons avatar
Och vad skulle muslimerna "ta över" med?

Egypten lär ju vara det land där kristna ryker först om islamister kommer till makten. Sista landet ut torde väl vara nån liten ö i söderhavet som påtvingats kristendom...
Citera
2012-06-05, 08:31
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Och vad skulle muslimerna "ta över" med?

Egypten lär ju vara det land där kristna ryker först om islamister kommer till makten. Sista landet ut torde väl vara nån liten ö i söderhavet som påtvingats kristendom...

Tvärtom.

Men frågan är givetvis rent teoretisk. Kristendomen, som alla andra religioner, kommer att förändras med tiden, som de alltid har gjort. Det vi IDAG kallar kristendom, är knappast en enda form, utan det finns ett mycket brett spektra av olika former av kristendom, som alla andra utbredda religioner. Just nu är det kristendomen som ökar mest, och tar "död" på lokala traditioner, så frågan kanske borde vara tvärt om:

Vilket är det sista land som inte kommer att vara kristet?
Citera
2012-06-05, 10:32
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Tvärtom.

Men frågan är givetvis rent teoretisk. Kristendomen, som alla andra religioner, kommer att förändras med tiden, som de alltid har gjort. Det vi IDAG kallar kristendom, är knappast en enda form, utan det finns ett mycket brett spektra av olika former av kristendom, som alla andra utbredda religioner. Just nu är det kristendomen som ökar mest, och tar "död" på lokala traditioner, så frågan kanske borde vara tvärt om:

Vilket är det sista land som inte kommer att vara kristet?

Ja för du är ju verkligen kung när det gäller att omformulera sakfrågor ser jag. Kanske vi ska ställa så dåligt formulerade frågor som möjligt och försöka bortse ifrån rationalitet logik, vara lite mer okritiska och hitta-på saker som vi sedan kan se som en alternativ sanning. Kanske vi kan bollkalla allt fram och tillbaks tills det inte finns ett ända rakt svar på någonting. När allt sedan är en ända bakåtsträvande psykotisk röra då kanske du kan finna en större förståelse i omvärlden. Jag mena det handlar ju om att göra allt så obegripligt och orationellt som möjligt, ha förståelse för vuxna människor i nutiden som tror på tomtar troll jultomten gud.
Citera
2012-06-05, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan inte jag få argumentera SJÄLV?

Vad är det för fel på er..?

'Felet' är att vi användar oss av det som kallas kritiska kommentarer, något din speciella 'verklighet' inta acceterar när det är du/din-verklighet som är det som granskas/kritiseras.

Det är annars en tämligen vanlig procedur, som är en självklar del av offentlig debatt och akademiska rutiner.
Citera
2012-06-05, 22:33
Medlem
DAL1s avatar
Blir faktiskt förvånad att jag inte har sett USA sägas av fler.

Personligen tror jag att kristendomen kommer överleva mycket länge i USA. En bidragande orsak tror jag ligger i det stora antalet konservativa, och då menar jag verkligen råkonservativa.

Om vi också ska se till invandringen består denna idag mest av mexikaner, ett katolskt folk. Frågan jag ställer mig är istället vilken gren inom kristendomen som kommer att hålla kvar längst i USA. Jag säger bara det att katolikerna blir en svår nöt för de andra samfunden att knäcka!
Citera
2012-06-05, 22:41
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Blir faktiskt förvånad att jag inte har sett USA sägas av fler.

Personligen tror jag att kristendomen kommer överleva mycket länge i USA. En bidragande orsak tror jag ligger i det stora antalet konservativa, och då menar jag verkligen råkonservativa.

Om vi också ska se till invandringen består denna idag mest av mexikaner, ett katolskt folk. Frågan jag ställer mig är istället vilken gren inom kristendomen som kommer att hålla kvar längst i USA. Jag säger bara det att katolikerna blir en svår nöt för de andra samfunden att knäcka!

Det verkar nästan som USA har en egen typ av kristendom, extremism blandat med patriotism och rasism. Det kan aldrig sluta bra!
Citera
2012-06-05, 23:17
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Det verkar nästan som USA har en egen typ av kristendom, extremism blandat med patriotism och rasism. Det kan aldrig sluta bra!
Kul synvinkel, att det nästan är som en egen gren av kristendom! har inte tänkt på det förrut, men mycket intressant när man väl börjar fundera på det.

Nej, det kommer förmodligen inte att fungera i längden. Dock tror jag att det kommer att hålla jäkligt länge till, just för att de i just trosfrågor är mycket konservativa. Men någon gång måste förmodligen ballongen spricka. Frågan är bara när..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in