• 1
  • 2
2012-06-03, 10:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Det är omöjligt att utan närmare medicinsk bedömning göra en helt säker bedömning av om körkortet är i farozonen. Jag föreslår TS en närmare läsning av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:125) om medicinska krav för innehav av körkort m.m.
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...%202012_19.pdf
Citera
2012-06-03, 11:28
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det är omöjligt att utan närmare medicinsk bedömning göra en helt säker bedömning av om körkortet är i farozonen. Jag föreslår TS en närmare läsning av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:125) om medicinska krav för innehav av körkort m.m.
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...%202012_19.pdf
Läser man där så verkar det ju som att nästan varje psykisk avkomma skulle kunna motivera indraget körkort.

Såvida ingen har expertis nog att göra en säker bedömning baserat på de punkter jag listat (jag ge ytterligare info om ni frågar) så blir det väl till att ringa sjukvårdsupplysningen anonymt då.

Kan man lita på att de svarar ärligt?
Citera
2012-06-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberstamp
Läser man där så verkar det ju som att nästan varje psykisk avkomma skulle kunna motivera indraget körkort.
Såvida ingen har expertis nog att göra en säker bedömning baserat på de punkter jag listat (jag ge ytterligare info om ni frågar) så blir det väl till att ringa sjukvårdsupplysningen anonymt då.
Kan man lita på att de svarar ärligt?
Psykisk åkomma är ett problem och kan medföra indraget körkort ja.
Med din åkomma skulle jag säga det beror på vilken läkare du får och om han anmäler dig till transportstyrelsen. Ingen här kan säga ett säkert Ja eller nej.
Citera
2013-01-22, 19:03
Medlem
Rubberstamps avatar
För att försöka få lite klarhet.

Om jag endast går till en privat psykolog eller psykoterapeut, finns det i sådana fall någon som helst risk för körtkortet?

Anmälningsplikten omfattar som jag förstår det endast läkare.
Citera
2013-01-22, 20:51
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
För att försöka få lite klarhet.

Om jag endast går till en privat psykolog eller psykoterapeut, finns det i sådana fall någon som helst risk för körtkortet?

Anmälningsplikten omfattar som jag förstår det endast läkare.

Att du skulle få diagnosen depression av en läkare kommer INTE att leda till att du får körkortet indraget, det kan jag garantera. Inte heller att du brukat/missbrukat cannabis för några år sedan. Om du däremot skulle bedömas mycket djupt deprimerad och/eller bedömas ha starka självmordstankar eller under inledningen av medicinering mot depression (som ju kan innebära ökad ångest initialt, biverkningar som yrsel etc) så kan du ju starkt rekommenderas att inte köra bil under någon/några veckor. Men indraget körkort - Nej.
Senast redigerad av ParadiseRoad 2013-01-22 kl. 20:55. Anledning: Tillägg
Citera
2013-01-22, 20:57
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Att du skulle få diagnosen depression kommer INTE att leda till att du får körkortet indraget, det kan jag garantera. Om du skulle vara mycket deprimerad samt under inledningen av medicinering mot depression så kan du ju däremot starkt rekommenderas att inte köra bil under någon/några veckor. Men indraget körkort - Nej.
Jag har ju inte endast depression som framgår av min första post.

Angående min fråga:

En läkare har anmälningsskyldighet, så i någon mån så föreligger ju en risk att de har åsikter om ens körkort, det kan man inte komma undan.

Men hur är det med psykologer/psykoterapeuter? Omfattas de av någon anmälningsskyldighet till transportstyrelsen eller andra myndigheter på samma sätt som läkare gör?
Citera
2013-01-22, 21:06
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Jag har ju inte endast depression som framgår av min första post.

Angående min fråga:

En läkare har anmälningsskyldighet, så i någon mån så föreligger ju en risk att de har åsikter om ens körkort, det kan man inte komma undan.

Men hur är det med psykologer/psykoterapeuter? Omfattas de av någon anmälningsskyldighet till transportstyrelsen eller andra myndigheter på samma sätt som läkare gör?

För utveckla lite kring dina problem... Frågan blir väl hur du upplever att din DP/DR påverkar dig och ditt omdöme, hur ofta och hur långa episoderna brukar vara, hur intensiva de är etc. Har du själv någon gång upplevt att de påverkat din bilkörning? Sedan kan ju DP/DR gå hand i hand med panikångest och depression. Blir du bättre från din depression och din ångest så kan ju besvären med DP/DR minska ytterligare och då borde det väl vara lugnt. Hur det är med psykologer etc och anmälningsplikt vet jag inte, tyvärr.
Citera
2013-01-23, 12:24
Bannlyst
Eftersom 10-15 % vid varje given tidpunkt lider av depression och ca 150 k människor av suicidtankar är det inte rimligt att detta skulle kunna bli föremål för indraget körkort. Snarare depersonalisation i så fall, eftersom detta tillstånd kan ge upphov till perceptuella feltolkningar. Vet dock inte om så är fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in