• 1
  • 2
2012-06-03, 22:16
Medlem
Tänk vad skönt det vore ifall vi hade en stabil årlig deflation omkring 2%. Vore det så väl, så kunde pengarna bara ligga på ett konto och växa över tid. Vi skulle även slippa diskutera om dessa tråkiga saker som placeringar.

Mitt tips. Sätt dina papperspengar ur system Köp guld. Söker du spänning är alternativet silver. Var disciplinerad och köp enbart efter kraftiga nedgångar. Guld har bevarat sitt värde i över 3000 år, den trenden kommer att fortsätta.

/Carl
Citera
2012-06-04, 17:16
Medlem
ChicksForFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl___
Tänk vad skönt det vore ifall vi hade en stabil årlig deflation omkring 2%. Vore det så väl, så kunde pengarna bara ligga på ett konto och växa över tid. Vi skulle även slippa diskutera om dessa tråkiga saker som placeringar.

Mitt tips. Sätt dina papperspengar ur system Köp guld. Söker du spänning är alternativet silver. Var disciplinerad och köp enbart efter kraftiga nedgångar. Guld har bevarat sitt värde i över 3000 år, den trenden kommer att fortsätta.

/Carl

Håller med ovanstående. Köp guld&silver. Guld är enklast i Sverige, ingen moms. Silver 25% moms, köps helst i Tyskland men affärerna där har kvoter för att skicka till Sverige.

Kolla så att du inte betalar mer än några procent över spot.

Vill du fortsätta ta risker? Köp gruvaktier. Studera tex vilka aktier som ingår i HUI - indexet.

Sen på lång sikt lär dig om "value-investing".
Citera
2012-06-05, 07:31
Bannlyst
Problemet är mitt lilla kapital, jag har förlorat alldeles för mycket för att det ska vara värt att sitta långsiktigt. Vinsten skulle smaka mindre i relation till tiden. Summan är liten men att förlora dessa trots summan kommer göra ont ändå.

Hursomhelst, igår tog jag ny position, köpte ytterligare i lång, den här gången i R50 omx. Ska försöka hålla mina positioner lite längre och känna efter momentum på marknaden, annars känns det bara som att man kastar sig in och ut ur affärer utan tanke. Ungefär så jag gjort hittills.

Och så ser det ut, hög hävstång med småsummor (stora för mig) där jag snabbt blivit nervös för att det gått åt fel håll (litegrann), ibland har det t.o.m vänt.
Citera
2012-07-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Går allt som du tror ska gå bra, dåligt?
Gick allt som du trodde? Bra! Skryt!

Om inte? Skyll på någon annan!
Citera
2012-07-17, 09:30
Medlem
man ska inte spara i bear/bull långsiktigt.

Se exempelvis http://cristofferstockman.blogspot.s...inget-for.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in