2012-06-01, 19:53
Medlem
Enligt Tickster går det till på följande vis:
Kod:
Så här går det till:
Säljaren registrerar sig och sina biljetter och sätter sitt pris och får en köparkod att ge till köparen (via en annons på ex.vis Blocket, eller per telefon). Dessa ursprungliga biljetter låses och är för all framtid obrukbara.
Köparen loggar in med köparkoden, betalar (till Tickster) och får nya biljetter (från Tickster) som motsvarar de säljaren registrerade.
Tickster betalar säljaren

Så som jag fattar det som så "säljer" person #1 sina biljetter till Tickster för ordinarie pris, för att sedan låta person #2 köpa exakt samma biljetter till samma pris. Detta för att man inte ska kunna gå +/- på affären.

Stämmer detta?
Jag har nämligen hittat ett par biljetter till Summerburst imorgon för billigare än ordinarie pris (köp i andra hand via Blocket). Vet inte om jag vågar lita på killen om jag möter honom, och vill egentligen köpa dem billigare via Tickster. Vad tror ni?
Citera
2012-06-01, 20:06
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestsnel
Enligt Tickster går det till på följande vis:
Kod:
Så här går det till:
Säljaren registrerar sig och sina biljetter och sätter sitt pris och får en köparkod att ge till köparen (via en annons på ex.vis Blocket, eller per telefon). Dessa ursprungliga biljetter låses och är för all framtid obrukbara.
Köparen loggar in med köparkoden, betalar (till Tickster) och får nya biljetter (från Tickster) som motsvarar de säljaren registrerade.
Tickster betalar säljaren

Så som jag fattar det som så "säljer" person #1 sina biljetter till Tickster för ordinarie pris, för att sedan låta person #2 köpa exakt samma biljetter till samma pris. Detta för att man inte ska kunna gå +/- på affären.

Stämmer detta?
Jag har nämligen hittat ett par biljetter till Summerburst imorgon för billigare än ordinarie pris (köp i andra hand via Blocket). Vet inte om jag vågar lita på killen om jag möter honom, och vill egentligen köpa dem billigare via Tickster. Vad tror ni?

Du kan köpa via Tickster det är säkrast. Han skriver in koden på själva biljetten, Tickster kontrollerar om det är rätt kod och giltig. Om det är då godkänner dom hans andra hand försäljning och du får en helt nytt kod.

Så kör på det
Citera
2012-06-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Du kan köpa via Tickster det är säkrast. Han skriver in koden på själva biljetten, Tickster kontrollerar om det är rätt kod och giltig. Om det är då godkänner dom hans andra hand försäljning och du får en helt nytt kod.

Så kör på det

Men priset då? Det blir utgångspriset eller? Jag hade ju helst velat köpa dem billigare, vilket säljaren också går med på. Frågan är bara om detta går igenom via Tickster eller köper/säljer de endast för ordinarie pris?
Citera
2012-06-01, 20:53
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestsnel
Men priset då? Det blir utgångspriset eller? Jag hade ju helst velat köpa dem billigare, vilket säljaren också går med på. Frågan är bara om detta går igenom via Tickster eller köper/säljer de endast för ordinarie pris?

När du går in på köparkoden så får du se vad säljaren begär.
Citera
2012-06-03, 13:26
Medlem
Köpte genom där idag..Du betalar det säljaren begär. Vilket du ser om du skriver in koden.
Citera
2016-05-12, 22:24
Medlem
Tegelstens avatar
"Lånar" en gammal tråd här, funderar på att sälja min biljett genom tickster resale och ser att det står

Citat:
* Lägg INTE upp din köparkod i annonser eller i sociala medier. Ge den endast till personen som ska köpa din biljett.

Nu har jag aldrig sålt eller köpt via tickster resale innan så jag vet inte hur det fungerar riktigt men vad är det som gör att man inte ska lägga in köparkoden i en annons?

Ser att en del på blocket har gjort det ändå, är ju smidigare så slipper att hålla koll på det och affären går automatiskt.

Kan man ändra priset efteråt om man tex inte skulle få sålt den för priset man sätter?
Citera
2016-05-12, 22:36
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
"Lånar" en gammal tråd här, funderar på att sälja min biljett genom tickster resale och ser att det står

Nu har jag aldrig sålt eller köpt via tickster resale innan så jag vet inte hur det fungerar riktigt men vad är det som gör att man inte ska lägga in köparkoden i en annons?

Ser att en del på blocket har gjort det ändå, är ju smidigare så slipper att hålla koll på det och affären går automatiskt.

Kan man ändra priset efteråt om man tex inte skulle få sålt den för priset man sätter?
Nej, du har rätt, det går förmodligen snabbare och lättare att sätta in koden i annonsen. Det handlar nog mest om att annonsen inte ska ligga kvar som "osåld" på säljsidan. Jag har lagt upp koden på Facebook-evenemang och det har fungerat prima. Men med tanke på att de skriver "INTE" så kanske man ska följa det rådet. Inte så mycket extra jobb.

Om den inte blir såld så går det väl att avbryta, få tillbaka sin biljett och lägga upp den igen. Minns inte om det går att ändra pris direkt, jag tror inte det. Men ett väldigt säkert och smidigt system ändå.
Senast redigerad av Marqueso 2016-05-12 kl. 22:38.
Citera
2016-05-12, 22:38
Medlem
Tegelstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Om den inte blir såld så går det väl att avbryta, få tillbaka sin biljett och lägga upp den igen. Minns inte om det går att ändra pris direkt, jag tror inte det. Men ett väldigt säkert och smidigt system ändå.

Det verkar inte som det går.

Citat:
* Biljetter som tidigare medverkat i en försäljning på Tickster Resale kan tyvärr inte registreras på nytt.

Jag vet inte men man kan ju missa köpare om man inte kan ge köparkoden snabbt.
Citera
2016-05-12, 22:47
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Jag vet inte men man kan ju missa köpare om man inte kan ge köparkoden snabbt.
Ja, det är helt beroende på hur nära inpå evenemanget det är förstås. Är det ett populärt evenemang och man säljer det för billigare än inköpspris brukar det inte vara några större problem att hitta en köpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in