2012-06-01, 19:45
Medlem
Tjena!
Har kommit över lysraket från -79. Har suttit på en helikopter. Hur avfyrar man den? Är risken stor att den inte fungerar då den är 33 år gammal?
Citera
2012-06-01, 20:19
Medlem
är det en 57mm raket? i så fall 24v bak på blecken vid styrfenorna.... se till att du har en stadig ramp... riktar du den ca 25° så drar den iväg ca 6km....
Citera
2012-06-01, 20:45
Medlem
Har aldrig sett eller hört att de har ett "bäst före datum". De flesta har steg för steg beskrivning på sig, så kolla där först!
Citera
2012-06-01, 23:52
Medlem
http://www.ladda-upp.com/bilder/69820/lysraket

här är en bild på den. finns inga bleck eller liknande i botten men ett litet hål.
antar att man ska knacka in det med något?
Citera
2012-06-02, 10:37
Medlem
den där är av annan typ än dom jag skjutit av...
Citera
2012-06-02, 11:24
Medlem
Är du säker på att den där modellen har raketdrift över huvud taget? Det kan ju vara en variant som bara stöts ur sin mörsare och sedan faller.

Någonstans har jag en pdf-fil som beskriver en massa konstruktioner av denna typ men jag hittar den inte just nu. Återkommer om den dyker upp.

I vilket fall kan det vara väldigt riskfyllt att pilla på den utan kunskap, skyddsutrustning och lämplig plats! (Samt olagligt, naturligtvis!)
Citera
2012-06-02, 11:30
Medlem
rayraviolis avatar
Fy fan. Lämna in den polisen eller nåt. Du kan ju skada dig själv allvarligt, eller ännu värre, döda nån annan.
Citera
2012-06-06, 23:58
Medlem
Fieldleafs avatar
Jag håller helt med Crazy Swede i detta sammanhanget. Men att avfyra den är nog inga större svårigheter, frågan är väl om det får den effekt du är ute efter. På bilden ser man din pjäs, men inte hur antändningsanordningen ser ut. Jag skulle rekommendera att du lämnar in den till polisen, men är inte det ett alternativ så får du lägga upp en bild på hur antändningen ser ut. Om du bestämt ska fyra av den så gör det i något öde grustag utifall den bara har en utskjutningsanordning och sedan ligger och brinner på marken, så är det i ett grustag så är risken för eldsvåda minimerad. Tänk även på att dessa pjäser kan ha varit tänkt att avfyras ur ett kraftigt rör, så har den en drivladdning så är det möjligt att hela pjäsen faktiskt går i bitar att slår sönder lyspjäsen och skjuter ut brinnande material över ett mindre område (tänk radie om 50-100 meter). Så risken för eldsvåda är en tanke du bör ha. Lägg ut någon mera bild på botten, fronten osv så ska vi se om du kan få lite mera information. Men jag skulle rekommendera dig att lämna in den. Sådan här pjäser är inget man ska modifiera själv, dessa har mindre felutrymme än vanliga fyrverkeripjäser.
Citera
2012-06-10, 19:33
Medlem
Smakkers avatar
Bränn av den för helvete! Fatta häftigt!

PS. Ta med filmkameran!
Citera
2012-06-25, 21:36
Medlem
tigerrakets avatar
Det står Flare på den med det kan betyda att det är en patron som skjuter ut "eldkulor" i en palmformation för att förvilla värmesökande vapen. Ser mer ut som en sådan då den inte har något som påvisar att det är en upp och iväg raket.
Citera
2012-06-25, 22:05
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Det är väl el-tändning på sådana raketer.
Se om du hittar el-kontakter?

Koppla till 230Volt-vägguttag och bränn av inomhus så får vi läsa i tidningen var du bor :-)
Senast redigerad av WriteMasterTM 2012-06-25 kl. 22:07.
Citera
2012-06-26, 01:52
Medlem
distanss avatar
Om du tog lite fler foto och visade texten hade det nog inte varit så svårt att hitta vad det är för något. Det som börjar på 1370-99-NNNN känns som ett standard NATO-nummer t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in