Citat:
Ursprungligen postat av lagomsmart
Hoj!
Har nyss blivit hemlös igen och undrar om någon med erfarenhet av detta kan dela med sig om information hur man ska göra med sin folkbokföring och post?
Sist var jag folkbokförd hos exet utan att han visste om det och hade då möjlighet att hämta min post på postkontoret. Den här gången har jag dock ingen jag kan eller vill bokföra mig hos så jag undrar hur man brukar gå till väga? Ska knalla in på soc och höra mig för också men tänkte kolla här om ngn visste också
Hej.
Jag är hemlös. Jag är dock fortfarande skriven på min gamla adress, där någon annan bor nu. Men jag gjorde så att jag gick till skatteverket och förklarade min situation. Fick fylla i en flyttanmälan(eftersom jag inte är i den kommunen jag är folkbokförd i), fick bifoga ett följebrev där jag förklarade min situation, och fick göra en anmälan om särskild postadress(som jag har i postbox). På skatteverket måste de göra en utredning, så man får en handläggare, och under tiden får du posten till den särskilda postadressen du angett. De på skatteverket talade om för mig att jag då förmodlugen blir skriven på församling i göteborg, men har då posten till postboxen!!
Väldigt viktigt att vara folkbokförd i den kommun man vistas i, annars kan det bli svårt om man behöver hjälp. Det har jag fått kriga med, och krigar med under skatteverkets handläggningstid... Eftersom soc inte vill hjälpa mig när jag inte är skriven i göteborg!
Lycka till!
Och pm:a för mer frågor!