• 1
  • 2
2012-06-18, 11:54
Medlem
lagomsmarts avatar
Hoj!

Har nyss blivit hemlös igen och undrar om någon med erfarenhet av detta kan dela med sig om information hur man ska göra med sin folkbokföring och post?

Sist var jag folkbokförd hos exet utan att han visste om det och hade då möjlighet att hämta min post på postkontoret. Den här gången har jag dock ingen jag kan eller vill bokföra mig hos så jag undrar hur man brukar gå till väga? Ska knalla in på soc och höra mig för också men tänkte kolla här om ngn visste också
Citera
2012-08-31, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagomsmart
Hoj!

Har nyss blivit hemlös igen och undrar om någon med erfarenhet av detta kan dela med sig om information hur man ska göra med sin folkbokföring och post?

Sist var jag folkbokförd hos exet utan att han visste om det och hade då möjlighet att hämta min post på postkontoret. Den här gången har jag dock ingen jag kan eller vill bokföra mig hos så jag undrar hur man brukar gå till väga? Ska knalla in på soc och höra mig för också men tänkte kolla här om ngn visste också

Hej.
Jag är hemlös. Jag är dock fortfarande skriven på min gamla adress, där någon annan bor nu. Men jag gjorde så att jag gick till skatteverket och förklarade min situation. Fick fylla i en flyttanmälan(eftersom jag inte är i den kommunen jag är folkbokförd i), fick bifoga ett följebrev där jag förklarade min situation, och fick göra en anmälan om särskild postadress(som jag har i postbox). På skatteverket måste de göra en utredning, så man får en handläggare, och under tiden får du posten till den särskilda postadressen du angett. De på skatteverket talade om för mig att jag då förmodlugen blir skriven på församling i göteborg, men har då posten till postboxen!!
Väldigt viktigt att vara folkbokförd i den kommun man vistas i, annars kan det bli svårt om man behöver hjälp. Det har jag fått kriga med, och krigar med under skatteverkets handläggningstid... Eftersom soc inte vill hjälpa mig när jag inte är skriven i göteborg!

Lycka till!
Och pm:a för mer frågor!
Citera
2013-01-02, 00:42
Medlem
Trollmannens avatar
Uppdatering?
Citera
2013-01-09, 11:23
Medlem
Marlizs avatar
Nvm
Senast redigerad av Marliz 2013-01-09 kl. 11:25.
Citera
2013-06-19, 13:33
Medlem
lagomsmarts avatar
Jag lät adressen vara samma som där jag senast var folkbokförd och skaffade mig en postbox dit jag eftersände posten.

Sedan började jag på en ganska onödig kurs på en folkhögskola som var ett år och bodde då där så kunde folkbokföra mig där under tiden kursen pågick.

Nu har jag jobbat som en galning för att få ihop pengar till deposition på en hyresrätt i en mindre stad, det var kravet för att jag skulle få stå skriven på kontraktet. Så snart är jag nyinflyttad i en egen lägenhet, känns oerhört bra!
Citera
2013-06-20, 20:39
Medlem
Trollmannens avatar
Citat:
Jag lät adressen vara samma som där jag senast var folkbokförd och skaffade mig en postbox dit jag eftersände posten.

Sedan började jag på en ganska onödig kurs på en folkhögskola som var ett år och bodde då där så kunde folkbokföra mig där under tiden kursen pågick.

Nu har jag jobbat som en galning för att få ihop pengar till deposition på en hyresrätt i en mindre stad, det var kravet för att jag skulle få stå skriven på kontraktet. Så snart är jag nyinflyttad i en egen lägenhet, känns oerhört bra!

Fan vad skönt!

Förutom skolan, var/hur bodde du?

Problem att tvätta kläder?
Citera
2013-06-20, 21:00
Medlem
lagomsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmannen
Fan vad skönt!

Förutom skolan, var/hur bodde du?

Problem att tvätta kläder?

Jag bodde mest i bilar eller portar. Annars andra ställen det fanns tak över huvudet.
Sov hos någon vän lite då och då också och hos en flirt. Har försökt tvätta vid dessa tillfällen. Sen finns det ibland så man kan göra det på campingar, vandrarhem, b&b eller liknande.

På ett sätt kan jag sakna det ibland. Men jag har iofs en tendens att romantisera saker när jag tänker tillbaka på dom. Jag har dock haft det bra, det som har varit jobbigt är mer ovissheten och mina tankar om vad andra tycker eller sådär.
Citera
2013-06-21, 11:14
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Hoj!

http://www.posten.se/sv/Kundservice/...-restante.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in