Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-05, 14:30
Medlem
Nattskattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast det gör du ju inte. Det är inte fysiskt möjligt att tappa fettvikt vid överskott. Energi kan inte bara försvinna, det tror jag du är väl medveten om. Vi har ju också hittat redan en felkälla där det lätt går att se att du räknar fel.

Att räkna själv är också luddigt. Du kan inte påstå säkert att du ligger på ett överskott utan att veta exakt vad du förbrukar och exakt vad kroppen tar upp. Det gör du inte.

Jag argumenterar utifrån energiprincipen, du argumenterar utifrån dina uträkningar vilket har extremt många felkällor.

Kcalunderskott fungerar, det är inget nytt med det.

Om du inte vet vad energiprincipen är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

så antingen frångår alla LCHFare energiprincipen eller så är det felberäkningar ifrån er sida och en bristande förståelse för hur kroppen fungerar och det ni håller på med som gör att ni får de resultat ni får. Vilket känns mest logiskt?

Kcalunderskott fungerar,ja.. inga tvivel om saken.Det har jag aldrig sagt emot.Däremot KAN man gå ned i vikt genom att utesluta kolhydraterna utan att dra ned på kalorierna vilket är i princip vad hela lchfgrejen går ut på... Du verkar väldigt kunnig på kaloriräkning men vet du överhuvudtaget någonting om lågkolhydratskost?.När jag åt ca 500 kcal per dag och mer eller mindre svalt mig vägde jag 48 kg,när jag började med skaldemans fakirdiet och kcalintagen ökade med mer än det tredubbla gick jag ned till 41 kg (var dock en väldigt jobbig diet så numera äter jag en mer liberal lchfdiet vilket också lett till att jag gått upp ca 5 kilo sedan dess) så vad du än säger och vilka forskningsresultat du än kommer med så vet jag att jag har rätt.Jag kan förstår inte bevisa denna viktnedgång,så om det får dig att känna dig bättre kan du alltid säga att jag ljuger.

Förövrigt förstår jag inte riktigt varför människor måste gå på som flera av er gjort här.Jag tror att jag känner min egen kropp bättre än vad ni gör?!

Såhär kan en vanlig dag se ut för mig rent matmässigt:

Frukost:En kopp kaffe med ca 1 dl vispgrädde,en muffin (ca 50 g) gjord på kokosfett,kakao och sukrin (sötningsmedel med 0 kcal) Eller en äggröra gjord på 4 ägg,1dl grädde samt en massa smör

Lunch:ca 300 g kött/fisk/fågel med ca 2 dl sås (cremefraiche/gräddbaserad+kryddor) samt lite sallat

Mellanmål 1:200 g nötter,en kopp kaffe med ca 1 dl grädde

Middag:Samma som lunchen

Mellanmål 2:En kopp kaffe med ca 1dl grädde,en chokladmuffins (50 g)

Kvällsmat:100 g nötter

Hur man än räknar ligger jag på ett överskott??!
Citera
2012-06-05, 14:46
Medlem
ZEUS.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskatta
Jag läser vad du skriver och lyssnar på det,men jag håller inte med dig... jag ligger på ett kaloriöverskott och går ned i vikt vilket du påstår är omöjligt,vilket jag då måste hävda inte är sant... Vad jag har förstått har de senaste personerna i denna tråd skrivit att det är en bluff och inge fungerar.. eller är min ketoshjärna som spökar igen??

men va fan.... lyssna o läs o förstå.. äter du mer än du gör åt går du upp i vikt. sen om det är godis smör kyckling du äter spelar inte nån roll.

men du kanske är ett unikum? den ända i universum så går ner i vikt fast du äter mer än du gör åt?!
fast du kankse har canser
Citera
2012-06-05, 15:01
Medlem
Citat:
Kcalunderskott fungerar,ja.. inga tvivel om saken.Det har jag aldrig sagt emot.Däremot KAN man gå ned i vikt genom att utesluta kolhydraterna utan att dra ned på kalorierna vilket är i princip vad hela lchfgrejen går ut på... Du verkar väldigt kunnig på kaloriräkning men vet du överhuvudtaget någonting om lågkolhydratskost?.När jag åt ca 500 kcal per dag och mer eller mindre svalt mig vägde jag 48 kg,när jag började med skaldemans fakirdiet och kcalintagen ökade med mer än det tredubbla gick jag ned till 41 kg (var dock en väldigt jobbig diet så numera äter jag en mer liberal lchfdiet vilket också lett till att jag gått upp ca 5 kilo sedan dess) så vad du än säger och vilka forskningsresultat du än kommer med så vet jag att jag har rätt.Jag kan förstår inte bevisa denna viktnedgång,så om det får dig att känna dig bättre kan du alltid säga att jag ljuger.

Förövrigt förstår jag inte riktigt varför människor måste gå på som flera av er gjort här.Jag tror att jag känner min egen kropp bättre än vad ni gör?!

Frukost:En kopp kaffe med ca 1 dl vispgrädde,en muffin (ca 50 g) gjord på kokosfett,kakao och sukrin (sötningsmedel med 0 kcal) Eller en äggröra gjord på 4 ägg,1dl grädde samt en massa smör

Lunch:ca 300 g kött/fisk/fågel med ca 2 dl sås (cremefraiche/gräddbaserad+kryddor) samt lite sallat

Kan du inte svälja din stolthet och erkänna att du har fel bara..? Läs på om energiprincipen, så fattar du varför du har fel.

Gå upp i vikt = få i sig mer kcal än man gör av med.
Gå ned i vikt = få i sig mindre kcal än man gör av med.

Du menar på fullaste allvar att just du, en av 7 miljarder människor, vet bättre än alla andra vetenskapsmän etc?
Citera
2012-06-05, 15:17
Medlem
Dreass avatar
Citat:

Jag är mycket väl införstådd med hur LCHF fungerar och vad som händer i kroppen. De som äter kosten verkar vara sämre insatta i det.

Jag tror det är mitt "väldigt insatt i kaloriräkning" som gör att jag också ser mönster och hur saker och ting hänger ihop.

Grejen är ju som sagt troligen i ditt fall ditt intag av nötter. Nötter ökar förbränningen, leder till mättnad och 20-40% tas inte upp beroende på nöt. Kanske finns dom som tas upp mer och mindre också.
Citera
2012-06-05, 15:39
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Vem fan har 1 dl grädde i kaffet. varför inte bara dricka det rent istället och spara de kalorierna till att minska vikten. behöver man inte äta pga hungern så är de ju onödigt att hälla i sig högkaloridricka utan anledning bara sådär. fan ät lite kyckling istället.

edit: alltså dricka kaffet rent, inte grädden för ***, bäst jag klargjorde det känns det som.
Citera
2012-06-05, 17:19
Medlem
Nattskattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Vem fan har 1 dl grädde i kaffet. varför inte bara dricka det rent istället och spara de kalorierna till att minska vikten. behöver man inte äta pga hungern så är de ju onödigt att hälla i sig högkaloridricka utan anledning bara sådär. fan ät lite kyckling istället.

edit: alltså dricka kaffet rent, inte grädden för ***, bäst jag klargjorde det känns det som.

Därför att jag har märkt att jag går ned i vikt och blir mättare av att dricka det så... men jag orkar inte med den här diskutionen.Jag vet vad som fungerar för mig.Punkt slut!
Citera
2012-06-05, 17:51
Medlem
Citat:
Därför att jag har märkt att jag går ned i vikt och blir mättare av att dricka det så... men jag orkar inte med den här diskutionen.Jag vet vad som fungerar för mig.Punkt slut!

Fan så dum du är!

Du kan inte argumenatera imot VETENSKAP för fabian är du så jävla korkad?

Okey att du är kvinna, tjursklig och så men prata med en utbildad dietist eller 10 inklusiv mig så kommer du få samma svar av de alla dvs kalorier in och ut bestämmer viktuppgång, inte fett uppgång för den skilljer sig från person till person och beroende på diet.

Vill du ha muskler och hålla vikten ät då istället mycket protein och räkna kalorer, helt jävla efterblivet att fläska på med fett som enbart används som akut energi eller lagras som fett, kh är ett mycket bättre alternativ.
Citera
2012-06-05, 18:03
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Du vet vad som fungerar för dig, men du vet inte varför det fungerar för dig!
Citera
2012-06-05, 18:23
Medlem
nikenboles avatar
Undrar fortfarande om nattskatta verkligen väger allt hon äter...
Citera
2012-06-05, 21:37
Medlem
Nattskattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenbole
Undrar fortfarande om nattskatta verkligen väger allt hon äter...

På ett ungefär... brukar numera försöka undvika det... kan alltså skilja några gram hit och hit,kanske äter jag 275 g kycklingfilée istället för 300 osv,osv...

Förövrigt har jag aldrig ens bett om att diskutera detta ämne utan jag har enbart sagt vad som fungerar för mig... Jag har sagt att det är fullt möjligt att gå upp i fettvikt utav kolhydrater,vilket det är (plussa på en påse fettfritt godis om dagen och du kommer att gå upp) det var den ursrungliga frågan som jag gav ett svar på... att det är svårare att gå ned i vikt vid en diet som mestadels består utav kolhydrater är något jag själv har erfarenhet av,kanske inte stämmer för alla människotyper eftersom vi alla är högst inviduella.Men för mig är det så.

Jag gör helt enkelt det som fungerar för mig och min kropp,och eftersom det uppenbart fungerar skulle det inte falla mig in att lyssna på er och halvsvälta mig för att hålla vikten,vilka argument och forskningsresultat ni än bidrar med! Jag är inte ute efter att argumentera för/emot LCHFkost utan konstaterar bara att det fungerar för min del,men tydligen måste man utsättas för personliga påhopp och bli kallad okunnig lögnare.

Jag skulle kunna leta upp x antal källor på det jag säger,men eftersom jag inte orkar diskutera detta mera (och aldrig velat gjort från början för den delen heller) så får ni själva leta upp forskningsrapporterna,och jag inte missminner mig finns det ute på både skaldemans sida samt Annika Dahlqvist blogg
Citera
2012-06-05, 21:40
Medlem
Nattskattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Du vet vad som fungerar för dig, men du vet inte varför det fungerar för dig!

Jag har heller inte påstått något annat... Men å andra sidan är det som är viktigt för mig att det fungerar
Citera
2012-06-05, 21:49
Medlem
Rullameras avatar
Citat:
Jag har heller inte påstått något annat... Men å andra sidan är det som är viktigt för mig att det fungerar

Det handlar om semantik, du förstår inte innebörden av vissa ord du använder. Ta det inte som ett påhopp, jag bara konstaterar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in