2012-06-05, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast det gör du ju inte. Det är inte fysiskt möjligt att tappa fettvikt vid överskott. Energi kan inte bara försvinna, det tror jag du är väl medveten om. Vi har ju också hittat redan en felkälla där det lätt går att se att du räknar fel.
Att räkna själv är också luddigt. Du kan inte påstå säkert att du ligger på ett överskott utan att veta exakt vad du förbrukar och exakt vad kroppen tar upp. Det gör du inte.
Jag argumenterar utifrån energiprincipen, du argumenterar utifrån dina uträkningar vilket har extremt många felkällor.
Kcalunderskott fungerar, det är inget nytt med det.
Om du inte vet vad energiprincipen är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen
så antingen frångår alla LCHFare energiprincipen eller så är det felberäkningar ifrån er sida och en bristande förståelse för hur kroppen fungerar och det ni håller på med som gör att ni får de resultat ni får. Vilket känns mest logiskt?
Att räkna själv är också luddigt. Du kan inte påstå säkert att du ligger på ett överskott utan att veta exakt vad du förbrukar och exakt vad kroppen tar upp. Det gör du inte.
Jag argumenterar utifrån energiprincipen, du argumenterar utifrån dina uträkningar vilket har extremt många felkällor.
Kcalunderskott fungerar, det är inget nytt med det.
Om du inte vet vad energiprincipen är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen
så antingen frångår alla LCHFare energiprincipen eller så är det felberäkningar ifrån er sida och en bristande förståelse för hur kroppen fungerar och det ni håller på med som gör att ni får de resultat ni får. Vilket känns mest logiskt?
Kcalunderskott fungerar,ja.. inga tvivel om saken.Det har jag aldrig sagt emot.Däremot KAN man gå ned i vikt genom att utesluta kolhydraterna utan att dra ned på kalorierna vilket är i princip vad hela lchfgrejen går ut på... Du verkar väldigt kunnig på kaloriräkning men vet du överhuvudtaget någonting om lågkolhydratskost?.När jag åt ca 500 kcal per dag och mer eller mindre svalt mig vägde jag 48 kg,när jag började med skaldemans fakirdiet och kcalintagen ökade med mer än det tredubbla gick jag ned till 41 kg (var dock en väldigt jobbig diet så numera äter jag en mer liberal lchfdiet vilket också lett till att jag gått upp ca 5 kilo sedan dess) så vad du än säger och vilka forskningsresultat du än kommer med så vet jag att jag har rätt.Jag kan förstår inte bevisa denna viktnedgång,så om det får dig att känna dig bättre kan du alltid säga att jag ljuger.
Förövrigt förstår jag inte riktigt varför människor måste gå på som flera av er gjort här.Jag tror att jag känner min egen kropp bättre än vad ni gör?!
Såhär kan en vanlig dag se ut för mig rent matmässigt:
Frukost:En kopp kaffe med ca 1 dl vispgrädde,en muffin (ca 50 g) gjord på kokosfett,kakao och sukrin (sötningsmedel med 0 kcal) Eller en äggröra gjord på 4 ägg,1dl grädde samt en massa smör
Lunch:ca 300 g kött/fisk/fågel med ca 2 dl sås (cremefraiche/gräddbaserad+kryddor) samt lite sallat
Mellanmål 1:200 g nötter,en kopp kaffe med ca 1 dl grädde
Middag:Samma som lunchen
Mellanmål 2:En kopp kaffe med ca 1dl grädde,en chokladmuffins (50 g)
Kvällsmat:100 g nötter
Hur man än räknar ligger jag på ett överskott??!