2012-06-01, 14:54
Medlem
För att förstå det fulla värdet av pengar krävs det en situation som blir allvarlig där du inte har pengar. Om du genomlevt en sådan period då vet du att det finns pengar i blodet på dig. Vårt samhälle är uppbyggt kring pengar och de som premieras är de som lyckas bygga ett högt värde på sitt eget varumärke.

Är du konstnär så är du lyckad när du får en hög värdering. För inget annat i världen kan säga att det är den enda motstocken att gå efter. Ett framgångsrikt företag är lyckat när det tjänar mycket pengar till sina aktieägare.

Det finns de konstnärer som är begåvade men som inte säljer sin konst för stora pengar. Det finns framgångsrika företag som inte tjänar den summan som de borde (se facebook). Men dessa avarter är så små i jämförelse med det stora hela att det blir till slut pengen som styr våra liv.

De lyckliga familjerna på Tv med 13 barn. Där de lever på existens minimum, då det är för många magar att mätta på en vanlig lön, är enbart en sjukdom. Det är inte lycka utan en tvångstanke som styr. Det finns ingenstans i vårt samhälle där pengar inte är viktigt.

Den där dokumentärskaparen som blev snor-rik, våra ledare, osv.

Hur ska vi finna lycka i en ny tid när det enda som får oss att överleva och utvecklas är pengar?
Citera
2012-06-01, 15:06
Medlem
HeidiBDMs avatar
Pengar är enligt mig något av det bästa som uppfunnits.
Pengar gör att jag inte måste ha en höna hemma som värper ägg åt mig, pengar gör att jag slipper ploga, så och vattna min åkermark för att få potatis & rotfrukter.
Pengar gör att jag slipper bygga min egna Plasma TV eller min egna bil.

Pengar som accepterat betalningsmedel i Sverige gör att jag slipper göra precis allting själv för att:
1. överleva
2. förse mig med roliga prylar.

Tiden då man bytte 3 ägg mot en näve smör eller en skinka mot en träpall - den tiden är inte för mig. Jag gillar den frihet och fritid som pengar ger mig.
Citera
2012-06-01, 15:11
Medlem
miniCarls avatar
Uppfostra ungarna att värdera pengar. Istället för att ge veckopeng, låt ungen leta upp något som behöver fixas (klippa gräsmattan, städa garaget etc) och förhandla fram en lämplig ersättning!

Cameron Herold: Let's raise kids to be entrepreneurs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in