2012-06-01, 00:28
Medlem
Ja det är så här att jag har bestämt mig för att börja spela ett instrument och hade tänkt mig Bas eller elgitarr! Dock så vet jag inte riktigt vad jag ska välja... Det jag undra är:

1. Vilket är enklast att lära sig ''grunderna'' till? Att kunna spela hyffsat
2. Vilket är enklast att lära sig för att bli riktigt skicklig?
3. Vilket är/tror ni är roligast?
Citera
2012-06-01, 00:35
Medlem
Disconinjas avatar
Bas = enklare
Gitarr = du får ligga mer
ligga är roligt = gitarr är roligast

för att bli skicklig är helt upp till dig.
Citera
2012-06-01, 00:38
Medlem
bon-vivants avatar
1. En bas har ju färre strängar och man spelar vanligtvis bara en ton i taget. Däremot måste du ha bättre taktkänsla om du ska spela i band än vad du behöver för gitarrspel. Därför skulle jag säga bas. Jag spelar själv både bas och gitarr.

2. Omöjligt att svara på.

3. Om du ska spela själv hemma på rummet så kommer du nog ha roligare med en gitarr. Om du ska spela i band kan det vara riktigt kul att spela bas, om ni spelar t.ex. funk eller jazz.
Citera
2012-06-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmonstunga
Ja det är så här att jag har bestämt mig för att börja spela ett instrument och hade tänkt mig Bas eller elgitarr! Dock så vet jag inte riktigt vad jag ska välja... Det jag undra är:

1. Vilket är enklast att lära sig ''grunderna'' till? Att kunna spela hyffsat
2. Vilket är enklast att lära sig för att bli riktigt skicklig?
3. Vilket är/tror ni är roligast?

Det beror på vart du vill sikta. Har du någon musikalisk bakgrund alls?
Gitarr är mer användbart, mer utmanande, men bas är enklare i början. Sen måste du fråga dig själv vad du är mest sugen på. Det är lättare att lära sig något man gillar än ett andrahandsval.
Citera
2012-06-01, 00:41
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disconinja
Bas = enklare

Bas är knappast enklare, däremot är det lättare att lära impa på folk med ett par tre ackord på en stålsträngad som man lärt sig på nån timmar, än en tight lirad basgång (som dessutom är rätt klurigt för en nybörjare att hacka)...

Är du rytmisk och gillar utmaningar, testa bas, vill du bara "lira", kör gura...
Citera
2012-06-01, 00:42
Medlem
funktioners avatar
Börja med gitarr och slidea senare över till bas!

Enligt egen uppfattning så är ens gitarrkunskaper mycket användbara om man vill spela bas
Citera
2012-06-01, 00:43
Medlem
bon-vivants avatar
Det beror ju helt på vad du ska spela för musik. I majoriteten av musiken som görs hamnar ju basgitarren lite i skymundan och fungerar mest som en förstärkning av gitarrens toner. Om du spelar funk och jazz så kommer du ha väldigt roligt som basist.
Citera
2012-06-01, 00:44
Medlem
Milamis avatar
Börja med gitarr så lär du dig grunderna, sen är det inte så svårt att lära sig bas. tonerna sitter ju på samma ställe som en gitarr och när du tränat upp dig musikaliskt så är det lättare att lära sig ett till instrument.

Tror gitarr är mer tacksamt för en nybörjare som spelar mycket själv till en början. Då behöver du bara sjunga och kompa.. själv tycker jag bas är roligare att spela men är duktigare på gitarr
Citera
2012-06-01, 00:47
Medlem
bon-vivants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Börja med gitarr och slidea senare över till bas!

Enligt egen uppfattning så är ens gitarrkunskaper mycket användbara om man vill spela bas

Nja, det är ganska lätt att se vilka basister som egentligen ville vara gitarrister. De saknar känslan i basspelandet och behandlar den som om det vore en gitarr, helt fel enligt mig.
Citera
2012-06-01, 17:41
Medlem
Elbas är nog enklare om du vill ha band osv. Men elgitarr är roligare och mer givande att spela...svårare också. Bas kan också vara svårt såklart men. Börja med gitarr sen kan du även spela lite "tråk-bas" dvs bara följa ackorden som gitarren spelar
Citera
2012-06-01, 19:25
Medlem
Vill du bara spela med kompisar så kan du börja med gitarr och sen spela "tråkbas" då är övergången inte så svår. Men som nån sa, det finns för få bra basister, iallafall som spelar annat än att pumpa åttondelar.

Sen beror det ju på vad du vill spela. Men jag kan ju rekommendera att du kollar in basister som Jack Casady eller Jack Bruce som visar att att bra basen verkligen kan lyfta musiken något otroligt.
Citera
2012-06-02, 23:31
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disconinja
Bas = enklare

Citat:
Ursprungligen postat av bluesCHOPS
Elbas är nog enklare om du vill ha band osv. Men elgitarr är roligare och mer givande att spela...svårare också. Bas kan också vara svårt såklart men. Börja med gitarr sen kan du även spela lite "tråk-bas" dvs bara följa ackorden som gitarren spelar

Jag är villig att satsa pengar på att ni båda har gitarr som huvudinstrument och ligger i åldersgruppen nära 18, inte sant?

Ursäkta min generalisering men de som säger att gitarr är svårare än bas vet inte vad de pratar om. Gitarr är egentligen ett mycket enkelt instrument och det krävs inte mycket träning för att nå en "bra nivå". Att däremot bli klassad som en "duktig basist" i en musikaliskt kunnig krets kräver något otroligt mycket med komplex och avancerad rytm- och spelförståelse.

Jag spelar förövrigt själv gitarr som huvudinstrument men försöker mig långsamt på de "roligare" bitarna av bas-världen, så tro inte att jag är någon indoktrinerad basspelare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in