2012-05-31, 18:02
Medlem
anton mordarens avatar
Funderar på att beställa verket The Feynman Lectures on Physics men jag har några frågor jag skulle vilja ha besvarade innan jag bestämmer mig.

Som jag har uppfattat det är böckerna inte menade att varken betraktas som populärvetenskapliga eller att användas som kurslitteratur för fysikstuderande. Det vill säga att böckerna, till skillnad från hur kurslitteratur kan tänkas vara skriven, inte kräver att läsaren aktivt sitter med papper och penna för att jobba sig igenom exempel eller uppgifter. Böckerna är alltså skrivna för för en passiv läsare. Därför hade jag tänkt att använda böckerna som kvällsläsning, parallellt med vanliga fysikstudier, främst av rent intresse för ämnet men även för att få lite miljöombyte och ta in kunskap från annat än att bara läsa träig kurslitteratur.

Så jag undrar:
Hur väl lämpar sig böckerna som slapp förströelseläsning (för den fysikstuderande)?

Finns det annan litteratur (helst av Feynman) som är bättre lämpad att använda i det syfte jag beskrev ovan? Om det är så att jag har fått fel bild av hur böckerna är skrivna.

Vidare undrar jag också om det, till ett minimalt pris, går att få tag i dem som ljudböcker? Har tänkt att köpa dem i tryckt form oavsett, men det är aldrig fel att få en bok högläst samtidigt som man själv läser bläddrar igenom sidorna.
Senast redigerad av anton mordaren 2012-05-31 kl. 18:07.
Citera
2012-05-31, 18:12
Medlem
Kashis avatar
Vet inget om hur böckerna är skrivna tyvärr men dom finns att hämta på den där kända svenska torrentsidan, du vet.
Citera
2012-05-31, 18:28
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Vet inget om hur böckerna är skrivna tyvärr men dom finns att hämta på den där kända svenska torrentsidan, du vet.

Ja just det, den torrentsidan känner jag till. Dessvärre hittar jag ingen ljudboksversion där, och det är väl den jag skulle kunna tänka mig att ladda ner. Komforten det innebär att ha den tryckta varianten, gentemot att skriva ut skiten själv, är jag nog villig att betala för. Jag tänker mig att det kan bli ganska opraktiskt att, exempelvis, sitta i en solstol på stranden och försöka sig på lite läsning med ett pappershäfte á la 4000 sidor.
Citera
2012-06-02, 22:16
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren
Ja just det, den torrentsidan känner jag till. Dessvärre hittar jag ingen ljudboksversion där, och det är väl den jag skulle kunna tänka mig att ladda ner. Komforten det innebär att ha den tryckta varianten, gentemot att skriva ut skiten själv, är jag nog villig att betala för. Jag tänker mig att det kan bli ganska opraktiskt att, exempelvis, sitta i en solstol på stranden och försöka sig på lite läsning med ett pappershäfte á la 4000 sidor.

Jo det var lite blandade filsorter där lyckades dra ner en scan och nåt annat random men en fil där på ungefär 2.5gb innehåller tre volymer av dessa lectures.
Det verkar helt sjukt, det är mer än hundra ljudfiler och alla är i stort sett kring 50 minuter långa.

Innehåller även .pdf, och om dessa motsvarar den tryckta boken så verkar det inte vara något att läsa på solstolen om jag ska vara ärlig klurigt tycker jag, massvis av ekvationer även om dom blir förklarade så tror jag det kräver lite extra hjärnaktivitet.

Varierande ljudkvalité, kanske blir bättre om du kan köpa den eller så. Här är ett sample iaf
http://www.mediafire.com/?29251xdonqc5fbc
Citera
2012-06-08, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren
Dessvärre hittar jag ingen ljudboksversion där, och det är väl den jag skulle kunna tänka mig att ladda ner.

Ljudboksvariant? Ungefär hur bra tror du att de hade gått att hänga med om man lyssnade på en uppläsning av t.ex. det här stycket?
Citera
2012-06-09, 11:56
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Jo det var lite blandade filsorter där lyckades dra ner en scan och nåt annat random men en fil där på ungefär 2.5gb innehåller tre volymer av dessa lectures.
Det verkar helt sjukt, det är mer än hundra ljudfiler och alla är i stort sett kring 50 minuter långa.

Innehåller även .pdf, och om dessa motsvarar den tryckta boken så verkar det inte vara något att läsa på solstolen om jag ska vara ärlig klurigt tycker jag, massvis av ekvationer även om dom blir förklarade så tror jag det kräver lite extra hjärnaktivitet.

Varierande ljudkvalité, kanske blir bättre om du kan köpa den eller så. Här är ett sample iaf
http://www.mediafire.com/?29251xdonqc5fbc

Tackar! Det är tydligen så att ljudfilerna, per definition, inte är från en ljudbok. Det är snarare så att böckerna är renskrivningar av 64 timmars konsekutiva föreläsningar givna av Feynman. Med andra ord så stämmer inte talet och texten överens, till punkt och pricka, men det fungerar ändå bra för ändamålet. Ja, de verkar innehålla en hel del ekvationer, men hittills verkar det gå bra att hänga med i själva resonemanget någorlunda väl ändå. Ekvationerna bygger ju trots allt på de förklaringar som ges i boken, och Feynman är ju bemärkt för att vara bra på att förklara saker och ting, så även om jag inte lär mig hantera ekvationerna direkt så kan denna läsning säkert underlätta en del när jag sedan kompletterar med en vanlig lärobok i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Ljudboksvariant? Ungefär hur bra tror du att de hade gått att hänga med om man lyssnade på en uppläsning av t.ex. det här stycket?

Jag har nu skaffat både boken och "ljudboken". Jag lyssnar på inspelningarna samtidigt som jag bläddrar i boken. Just ekvationerna är enbart matematiska formuleringar av fenomen som som först presenteras med verbala resonemang, vilka för mig är det viktigaste att bygga upp en god förståelse för. Min fokus ligger därför inte på att, ur de här volymerna, lära mig att hantera ekvationerna utan snarare att förstå deras innebörd. Däremot håller jag med om att det finns delar av resonemangen som är svårare att hänga med om, som när något exempelvis förklaras med ett diagram, och därför kompletterar jag det verbala resonemanget med det visuella genom att bläddra i boken samtidigt som jag lyssnar. Men tack för din omtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in