Funderar på att beställa verket
The Feynman Lectures on Physics men jag har några frågor jag skulle vilja ha besvarade innan jag bestämmer mig.
Som jag har uppfattat det är böckerna inte menade att varken betraktas som populärvetenskapliga eller att användas som kurslitteratur för fysikstuderande. Det vill säga att böckerna, till skillnad från hur kurslitteratur kan tänkas vara skriven,
inte kräver att läsaren aktivt sitter med papper och penna för att jobba sig igenom exempel eller uppgifter. Böckerna är alltså skrivna för för en passiv läsare.
Därför hade jag tänkt att använda böckerna som kvällsläsning, parallellt med vanliga fysikstudier, främst av rent intresse för ämnet men även för att få lite miljöombyte och ta in kunskap från annat än att bara läsa träig kurslitteratur.
Så jag undrar:
Hur väl lämpar sig böckerna som slapp förströelseläsning (för den fysikstuderande)?
Finns det annan litteratur (helst av Feynman) som är bättre lämpad att använda i det syfte jag beskrev ovan? Om det är så att jag har fått fel bild av hur böckerna är skrivna.
Vidare undrar jag också om det, till ett minimalt pris, går att få tag i dem som ljudböcker? Har tänkt att köpa dem i tryckt form oavsett, men det är aldrig fel att få en bok högläst samtidigt som man själv läser bläddrar igenom sidorna.