Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Hur menar du att Apflickorna är feministisk (de andra har jag inte sett)? För att den handlar om flickor? Verklighetsförvrängd kan jag acceptera men jag hoppas att du inte menar att det är något dåligt för film generellt.
Det finns gott om feministisk film, de flesta ungdomsfilmer som kommit i det här landet de senaste 10-15 åren till exempel.
Rent generellt är det allt mer ont om tydligt sexistiska filmer, jag tror att det främst handlar om en tro på att flickor betalar för att se film också.
Apflickorna är nog ett tveksam ska jag nog medge nu när jag tänker efter

Då den mer utgår ifrån ett kontext där en ny tjej (Emma) börjar i en ryttargrupp som tränar voltige. Därav en av de ursprungliga tjejerna (Malin) blir förälskad i (Emma).
*Det jag menade främst var HUR framställningen av männen/killarna gjordes. Att den svartsjuka Malin uppmanade en av killarna som gillade Emma, att ta av sig stegvis, helt naken.
Varpå han gjorde det och lade kläderna i en hög bredvid, varpå Malin står och flinar åt den nakna killen, tar sedan kläderna och springer iväg med dem.
Dessutom är det väldigt typiskt feministiskt att göra roller där en tjej (huvudperson) är i princip knäpptyst, och underdog i hela filmen. Samt att det finns en tjej i filmen som är raka motsatsen, dvs framåt, talför och lite kaxig.
Som du säger, verklighetsskildringen var inte den bästa, (som vanligt i feministiska filmer).