2012-05-31, 16:08
Medlem
tjorven86s avatar
I filmen Tusen gånger starkare så projiceras en typ av feministisk propaganda, där man tydligt kan se dikotomin mellan pojkar och flickor. Finns det flera filmer som man kan urskilja samma budskap, är på jakt efter en film som jag kan analysera ur ett genusperspektiv.
Citera
2012-05-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
I filmen Tusen gånger starkare så projiceras en typ av feministisk propaganda, där man tydligt kan se dikotomin mellan pojkar och flickor. Finns det flera filmer som man kan urskilja samma budskap, är på jakt efter en film som jag kan analysera ur ett genusperspektiv.

Finns många...
På sistone har det kommit mycket feministisk, verklighetsförvrängd film.

"I taket lyser stjärnorna"

"Apflickorna"

"Älska mig"

..
Citera
2012-05-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86

Det behöver du väll inte göra om du ska kolla på feministiskt vinklad film?
Resultatet blir ju att huvudpersonern(a) är en tjej/kvinna, som är kränkt av en stereotyp heterogen kille/tjej grupp. Gruppen killar är ALLTID retardaktigt elaka och dumma, men samtidigt ska det enligt (regelboken) alltid finnas EN goodguy. Dvs som är väldigt blyg, utanför, men snäll.
I slutet så försonas den ensamma tjejen med sina "medsystrar" eller att en "stark tjej" har givit henne styrka.

Svårare en så är det ju inte. Och det är ju just det resultatet feminister/filmskaparen vill ha. Misogyna förhållanden som föder feminismen.
Senast redigerad av zLiMbiLLY 2012-05-31 kl. 18:37.
Citera
2012-06-01, 13:25
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY
Finns många...
På sistone har det kommit mycket feministisk, verklighetsförvrängd film.

"Apflickorna"

..

Hur menar du att Apflickorna är feministisk (de andra har jag inte sett)? För att den handlar om flickor? Verklighetsförvrängd kan jag acceptera men jag hoppas att du inte menar att det är något dåligt för film generellt.
Det finns gott om feministisk film, de flesta ungdomsfilmer som kommit i det här landet de senaste 10-15 åren till exempel.
Rent generellt är det allt mer ont om tydligt sexistiska filmer, jag tror att det främst handlar om en tro på att flickor betalar för att se film också.
Citera
2012-06-01, 13:46
Medlem
En uppsats om utvecklingen i Svenska filmer sedan 90-talet.

http://mansnatverket.org/articles/uppsats-hade-jag-varit-kvinna.pdf
Citera
2012-06-01, 13:53
Bannlyst
Stieg Larssons filmatiseringar är ju en fin början.
Citera
2012-06-01, 14:33
Medlem
Den här borde kvala in, tycker jag: http://www.imdb.com/title/tt0395972/
Citera
2012-06-12, 23:19
Medlem
NickShadows avatar
Kanske denna:

http://www.imdb.com/title/tt1401643/
Citera
2012-06-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Hur menar du att Apflickorna är feministisk (de andra har jag inte sett)? För att den handlar om flickor? Verklighetsförvrängd kan jag acceptera men jag hoppas att du inte menar att det är något dåligt för film generellt.
Det finns gott om feministisk film, de flesta ungdomsfilmer som kommit i det här landet de senaste 10-15 åren till exempel.
Rent generellt är det allt mer ont om tydligt sexistiska filmer, jag tror att det främst handlar om en tro på att flickor betalar för att se film också.

Apflickorna är nog ett tveksam ska jag nog medge nu när jag tänker efter
Då den mer utgår ifrån ett kontext där en ny tjej (Emma) börjar i en ryttargrupp som tränar voltige. Därav en av de ursprungliga tjejerna (Malin) blir förälskad i (Emma).

*Det jag menade främst var HUR framställningen av männen/killarna gjordes. Att den svartsjuka Malin uppmanade en av killarna som gillade Emma, att ta av sig stegvis, helt naken.
Varpå han gjorde det och lade kläderna i en hög bredvid, varpå Malin står och flinar åt den nakna killen, tar sedan kläderna och springer iväg med dem.
Dessutom är det väldigt typiskt feministiskt att göra roller där en tjej (huvudperson) är i princip knäpptyst, och underdog i hela filmen. Samt att det finns en tjej i filmen som är raka motsatsen, dvs framåt, talför och lite kaxig.

Som du säger, verklighetsskildringen var inte den bästa, (som vanligt i feministiska filmer).
Citera
2012-06-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY

"Älska mig"

..

"Älska mig"? Du menar den från 1986? På vilket vis är den feministisk?
Citera
2012-06-13, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
"Älska mig"? Du menar den från 1986? På vilket vis är den feministisk?

Nej. Jag menar inte den, utan "Älska Mig" som kom ut 2011.
Citera
2012-06-13, 01:37
Medlem
WERYs avatar
Kill Bill och Cutthroat Island
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto