2012-05-31, 13:24
Medlem
Huckelberryfins avatar
http://nyheter.se.msn.com/photopage.aspx?cp-documentid=250129597

"Arabiska är ett stort språk som ligger nära till hands."

MALMÖ. Franska, tyska och spanska är de klassiska språkvalen i skolan. Men när eleverna ska välja språk i framtiden kan arabiska bli det självklara valet för många i Malmö.

Vafan håller på o hända i Malmö? vad är nästa steg i utvecklingen av detta?
Citera
2012-05-31, 13:27
Medlem
SocialMisfits avatar
Helt galet sjukt, men det är väl ett ganska rationellt steg vidare in på den inslagna vägen. Frågan är ju vad arabiska som språktillval ska tillföra samhället? Att invandrarungdomar blir bättre på att prata med mormor när de åker till hemlandet under sommaren?
Citera
2012-05-31, 13:30
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Det är väl bra att arabiskan får höjd status när det är ett språk som talas i Sverige av väldigt många.

Hur många kommer att ha nytta av franska eller tyska i framtiden? De språken är på väg bort, men arabiskan har framtiden för sig och väldigt många av våra framtida barn kommer att ha äldre släktingar som talar arabiska.
Citera
2012-05-31, 13:30
Medlem
Vad falls? Betyder detta att arabiska inte kommer bli tillgängligt som modersmålsundervisning?
Citera
2012-05-31, 13:40
Medlem
SocialMisfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är väl bra att arabiskan får höjd status när det är ett språk som talas i Sverige av väldigt många.

Hur många kommer att ha nytta av franska eller tyska i framtiden? De språken är på väg bort, men arabiskan har framtiden för sig och väldigt många av våra framtida barn kommer att ha äldre släktingar som talar arabiska.

Jag vet inte jag... som andra generationens invandrare själv så tycker jag att hemspråket, det lär man sig i hemmet, billigast och med bäst resultat. Det räcker helt och hållet, och det är inte en tjänst som svenska samhället behöver tillhandahålla. Barn kan bli tvåspråkiga hur lätt som helst genom att två språk används aktivt från det att de är små, och det är egentligen det enda naturliga sättet att bli sant tvåspråkig på.

Problemet är ju inte att invandrarungdomar inte får lära sig arabiska ordentligt, utan att de faktiskt kan gå i svensk skola från sju-års åldern och framåt och ändå prata en svenska som låter en tro att de kom till Sverige för bara några år sedan.
Citera
2012-05-31, 13:40
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa

Visst är det så. Vill tillräckligt många läsa arabiska i skolan skapas det en grund för undervisningen. Ser inte hur en elev som väljer arabiska gör ett sämre val än en eleven som väljer tyska, franska eller spanska.

Engelska är vad som gäller, alla andra språk vid sidan av är sekundära färdigheter.
Senast redigerad av Renewable 2012-05-31 kl. 13:42.
Citera
2012-05-31, 13:45
Medlem
SocialMisfits avatar
En sak som slår mig, eftersom jag utgår från att inte speciellt många svenska ungdomar kommer att välja arabiska som tillvalsspråk (herre gud, varför skulle någon göra det?), är att det faktiskt kan bli så att arabiska kommer att väljas av dem som redan kan arabiska, bara för en möjlighet att glassa runt på lektionerna. Rätt eller fel tror ni?
Citera
2012-05-31, 14:10
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialMisfit
En sak som slår mig, eftersom jag utgår från att inte speciellt många svenska ungdomar kommer att välja arabiska som tillvalsspråk (herre gud, varför skulle någon göra det?), är att det faktiskt kan bli så att arabiska kommer att väljas av dem som redan kan arabiska, bara för en möjlighet att glassa runt på lektionerna. Rätt eller fel tror ni?
det är förstås en möjlighet. jag hade klasskamrater från spansktalande familjer som valde spanska -- en del för att slippa anstränga sig mer än möjligt, men också en del som tyckte att det var ett bra tillfälle att lära sig språket på riktigt.
Citera
2012-05-31, 14:12
Medlem
Är inte detta tvärtemot vad som skulle krävas?
Dom behöver ju lära sig svenska för att kunna integreras. Blir det arabiska kommer segregeringen öka ännu mera. Samt att vi kommer få parallella samhällen.
Citera
2012-05-31, 14:13
Medlem
FarbrorKjells avatar
Fortsätter det som nu, så är arabiskan det enda språket i europa om ett par genarationer.
Citera
2012-05-31, 14:29
Medlem
Apocalyptors avatar
Åh så bra, detta kommer ju inte leda till "utanförskap" och "känslan av att stå utanför samhället".
Man uppmuntrar inte precis invandrare i Malmö att integrera sig och bli svenska med dylika valmöjligheter, och sedan har vissa mage till att spy galla på svenskar som utsätter invandrare för "strukturell rasism" och diverse andra oförskämdheter jag i detta nu inte kommer ihåg.

Som Måna Salhin sade - "Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka."

Det kanske är efter detta mottot PK-kommunisterna lyder efter, att helt enkelt anpassa Sverige efter en minoritet som kanske i framtiden är majoritet. Att då ändra på språket kan kanske vara ett sätt att radera det svenska, svenskarnas historia, kulturella arv och värderingar till förmån för "det Nya Sverige".
På vägen kuvas svensken med PK-sagor och falska fördömanden som påverkar samvetet negativt, för ingen svensk med (o)vett vill leva med dåligt samvete.

Vill invandrarna och kommunisterna snacka arabiska, stå utanför det svenska samhället, leva efter shairalagar kan dessa göra det 300 mil söder ut.
Citera
2012-05-31, 15:00
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialMisfit
Helt galet sjukt, men det är väl ett ganska rationellt steg vidare in på den inslagna vägen. Frågan är ju vad arabiska som språktillval ska tillföra samhället? Att invandrarungdomar blir bättre på att prata med mormor när de åker till hemlandet under sommaren?
För att det kommer att höja medelbetyget i Malmö med några decimaler, då ett stort antal av eleverna kommer att kunna språket bättre än sin lärare.

Så äntligen kommer vi kanske då att kunna hitta ett ämne där invandrarna presterar bättre än svenskar, eftersom de inte lyckas i ämnen som engelska, matematik osv, så att när invandrarna får bättre betyg i sitt "tredje" språk än vad svenskarna får, så kan politikerna hävda att invandrare är bättre på språk än svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in