• 1
  • 2
2012-05-31, 14:28
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldersbicep
Mer fett - mer fettinlagring? Ja om det är överskott. Annars är det ju inte riktigt så enkelt... Det är i kombination med glukos som fettinlagringen ökar med mer fett. Annars (vid low carb) så stimulerar ju fett i kosten lipolysen, men eftersom du äter mer fett går det ju ungefär jämt ut. I den här videon beskriver Dr. Lustig hur glukos och fett tillsammans bidrar till ökad fettinlagring. (ca: 4min in) http://www.youtube.com/watch?v=0ndTE...feature=relmfu
Ja, mer fett leder till ökad fettinlagring via ASP. Lustig är ju tyvärr ett skämt.

Fettbalansen blir negativ vid kcalunderskott, men fettinlagring såväl som fettförbränning ökar vid ett ökat fettintag.

http://traningslara.se/robert-lustig...det-han-sager/
Citera
2012-05-31, 14:52
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ja, mer fett leder till ökad fettinlagring via ASP. Lustig är ju tyvärr ett skämt.

Fettbalansen blir negativ vid kcalunderskott, men fettinlagring såväl som fettförbränning ökar vid ett ökat fettintag.

Det vore intressant om någon som då och då var kritisk till keton diet och typer som Lustig och kostdoktorn.se kunde referera till något annat åan traningslara.se någon gång. Någon enstaka gång...

Lågkolhydratundersökningar beskylls ofta för att vara filtrerade, tolkade av just förespråkare för lågkolhydratkost, men när det gäller studentbloggen traningslara.se så är de undersökningarna minst lika filtrerade.

Det existerar ingen metabol fördel, den är en myt sägs det. Men existerar det någon metabol nackdel?

Vad, om vi nu ser på befolkningen i helhet och inte tränade män mellan 20 och 38, är det som gjort att vi blivit så jävla feta de senaste 30 åren ?
Citera
2012-05-31, 14:58
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Det vore intressant om någon som då och då var kritisk till keton diet och typer som Lustig och kostdoktorn.se kunde referera till något annat åan traningslara.se någon gång. Någon enstaka gång...

Lågkolhydratundersökningar beskylls ofta för att vara filtrerade, tolkade av just förespråkare för lågkolhydratkost, men när det gäller studentbloggen traningslara.se så är de undersökningarna minst lika filtrerade.

Det existerar ingen metabol fördel, den är en myt sägs det. Men existerar det någon metabol nackdel?

Vad, om vi nu ser på befolkningen i helhet och inte tränade män mellan 20 och 38, är det som gjort att vi blivit så jävla feta de senaste 30 åren ?
Men läs rapporterna dom refererar till då? Eller diskussionerna på kolozzeum.

Nej, inte alls minst lika filtrerade. Det gjordes ett filtrerande exempel vid första april, kolla det.

Metabol nackdel, finns det det med någon kost?

Ja, vad tror du det är som gjort oss så feta? Mer stillasittande, mindre fysisk aktivitet, mer varierande mat tillgänglig är anledningar som dyker upp såhär på rak arm.

Här då: http://kolozzeum.com/forum/showpost....81&postcount=7

Ola Wallengren antar jag du vet vem är?
Senast redigerad av Dreas 2012-05-31 kl. 15:00.
Citera
2012-05-31, 15:23
Medlem
Citat:

Det behövs inte referera till något annat.
Citera
2012-05-31, 16:16
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojaksissla
Det behövs inte referera till något annat.

Oavsett vad man tycker om ketogen kost eller lågkolhydratkost så ger det ett jävligt ensidigt intryck när det enda man kan referera till är traningslara.se, det ser rent korkat och inkompetent ut. Ungefär som att man läser en broschyr och sedan är man kostrådgivare och personlig tränare.

Det behövs verkligen något annat. Oavsett vilken sida man känner sig mest övertygad av.

Ett av de främsta argumenten för lågkolhydratkost är att vi behöver inte kolhydrater. De gör ingen nytta för merparten av befolkningen. De som behöver de minst är de som äter mest kolhydrater.
Citera
2012-05-31, 16:24
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Oavsett vad man tycker om ketogen kost eller lågkolhydratkost så ger det ett jävligt ensidigt intryck när det enda man kan referera till är traningslara.se, det ser rent korkat och inkompetent ut. Ungefär som att man läser en broschyr och sedan är man kostrådgivare och personlig tränare.

Det behövs verkligen något annat. Oavsett vilken sida man känner sig mest övertygad av.

Ett av de främsta argumenten för lågkolhydratkost är att vi behöver inte kolhydrater. De gör ingen nytta för merparten av befolkningen. De som behöver de minst är de som äter mest kolhydrater.
Så du menar att killarna där kan jämföras med någon som läst en broschyr? Skämtar du aprillo eller? Båda har ju ganska mycket mer kött på benen än så.

Du har ju även Ola Wallengren där då, mycket kompetent.

Ska man träna på en bra nivå behöver de flesta/alla kolhydrater. Även Ferry
Citera
2012-05-31, 16:28
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Men läs rapporterna dom refererar till då? Eller diskussionerna på kolozzeum.

Nej, inte alls minst lika filtrerade. Det gjordes ett filtrerande exempel vid första april, kolla det.

Metabol nackdel, finns det det med någon kost?

Ja, vad tror du det är som gjort oss så feta? Mer stillasittande, mindre fysisk aktivitet, mer varierande mat tillgänglig är anledningar som dyker upp såhär på rak arm.

Här då: http://kolozzeum.com/forum/showpost....81&postcount=7

Ola Wallengren antar jag du vet vem är?

Rapporterna har jag läst till viss del men ska erkänna att jag tycker det är förbannat tråkig läsning. Det filtrerade inlägget från första april har jag läst och det är knappast unikt för det datumet. Jag tror att oavsett om det är förespråkare för eller emot så tolkas resultat och utval av undersökningarna av en agenda. De vill nå ett mål men när undersökningarna är medlet för att bevisa en övertygelse blir det lite fel. Det borde vara undersökningarna som ger en övertygelse.

Vad som gjort oss feta? Det förekommer betydligt mindre fysisk aktivitet idag, det är helt klart. Men för 30-40 år sedan var inte varenda yrkesverksam skoghuggare eller rallare. Fysiskt inaktiva yrken och frimärkssamlare har funnits i alla tider.
Det är självklart att de snabba kolhydraterna och tillgängligheten till dessa som gjort oss lite runda. Men denna massiva marknadsföring av kolhydrater i form av skitmat har fått stå ensam. Det har aldrig funnits ett alternativ eller något ifrågasättande. Gemene man har tagit för givet att "husmanskost" i form av makaroner, ris och säckavis med potatis tillsammans med bröd i kubik varit helt normalt och riskfritt. Ingen har ju påstått något annat.

Att vi till detta sedan har godisavdelningar stora som mindre närbutiker på Coop och Maxi har säkert hjälpt till. Eller läskavdelningar som mer eller mindre ser ut som ett utlokaliserat bryggerilager. När läsk är billigare än vatten och mjölk så är det svårt att leda pöbeln... Köttberget kommer att bli fettberget.
Citera
2012-05-31, 16:37
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Så du menar att killarna där kan jämföras med någon som läst en broschyr? Skämtar du aprillo eller? Båda har ju ganska mycket mer kött på benen än så.

Du har ju även Ola Wallengren där då, mycket kompetent.

Ska man träna på en bra nivå behöver de flesta/alla kolhydrater. Även Ferry

Nej jag menar inte att de har läst broschyrer, men väldigt många "privatpersoner" kommer hem med broschyrer och senaste numret av iForm och sedan ska det bloggas om nya kunskaper och hjälpa behövande. Bloggvärlden är full av dessa, likaså alla gym som har personliga tränare. För mig är en personlig tränare på ett gym i Bromölla v¨rd lika mycket som jobbcoacherna på arbetsförmedlingen.

Är du säker på att man inte kan träna på ganska hyfsad nivå med färre kolhydrater än Ferry? Som före detta cyklist så är jag fullt medveten om vilket energibehov man har vid långa bergslopp (Har kört flera lopp i Italien, Frankrike och Spanien) och fyra timmar i sadeln. Men för gemene man med gymkort och löpardojjor så kan man prestera minst lika bra på betydligt färre kolhydrater. Men dessa som är aktiva har sällan problem med övervikt, jag ser mer på konsumtionen av kolhydrater som onödig och riskfylld och det är min övertygelse att smala med hjärt- kärlsjukdomar orsakat sina besvär med kolhydrater.
Citera
2012-05-31, 16:52
Medlem
Dreass avatar
Om du tror att träningslärakillarna försöker hävda att lågkolhydratskost är dåligt så läser du inte nog ingående.

Kcalöverskott gör dig fet, inte kolhydrater i sig.
Citera
2012-05-31, 18:05
Medlem
Citat:

Det enda träningslära gör är att vara korrekt vetenskapligt kritiskt mot en del påståenden från Lustig, men han säger inte att Lustig har fel, snarare att det inte är vetenskapligt underbyggt i alla lägen (Vilket är långt från samma sak).

Det Lustig säger i videoklippet jag länka är att glykolys och lipolys inte kan äga rum samtidigt. Äter man (mycket) kolhydrater väljer kroppen att bearbeta dessa först eftersom det ger energi snabbast. Och eftersom kroppen är upptagen med glykolysen så minskar lipolysen, trots att man har mer fett att ta hand om. Så istället för att förbränna fettet som kom med kolhydraterna så går större del till fett inlagring eftersom det är "smidigare". Ligger man på underskott är ju det ett mindre problem egentligen eftersom fettet kommer att gå åt i vilket fall, men ligger man på balans kommer man gå upp i vikt i det här fallet.

Jag tycker det låter relativt vettigt iaf med tanke på insulin/glukagon. Dessutom om man ska se det ur ett evolutionärt perspektiv: Det finns knappt något ätbart som innehåller mycket fett och mycket socker. Det är oftast antingen eller. Och vi kan inte förutsätta att våra förfäder eller något annat djur har en egen liten tallriksmodell där de blandar de olika näringskällorna. Hittade man äpplen käkade man äpplen. Fällde man ett byte käkade man bytet. Om man inte hade tur och fällde bytet under ett äppelträd förstås

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in