2012-05-30, 00:18
Medlem
bunjackens avatar
hej undrar angående posten läste en gång på en sida att man inte fick skicka alkohol, tobak i brev mediciner m,m?

vad gör det egentligen om man skickar en snusdosa i ett kuvert och skickar till en address.
snus är ju inte olagligt direkt eller en enstaka cigarett i brev det ställer ju inte till det för posten heller eller gör det?
Citera
2012-05-30, 00:22
Medlem
Cubicles avatar
Får man väl? En vän skickar upp tobak från Marocko/Spanien rätt ofta till mig. Kanske är olagligt
Citera
2012-05-30, 00:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
hej undrar angående posten läste en gång på en sida att man inte fick skicka alkohol, tobak i brev mediciner m,m?

vad gör det egentligen om man skickar en snusdosa i ett kuvert och skickar till en address.
snus är ju inte olagligt direkt eller en enstaka cigarett i brev det ställer ju inte till det för posten heller eller gör det?

Det finns inga sådana regler för begränsade mängder med undantag för att starksprit kan anses vara brandfarligt.
Citera
2012-05-30, 00:25
Medlem
johanness avatar
inom sverige går det hur bra som helst, förutsatt att man inte därmed gör sig skyldig till t ex langning eller vad det nu heter när man ger minderåriga sprit.

beträffande postbefordran utomlands: http://www.swedishtrade.se/sv/exportfakta/tullar-och-handelsregler/Privatpersoner/Postpaket/
Citera
2012-05-30, 00:31
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
inom sverige går det hur bra som helst, förutsatt att man inte därmed gör sig skyldig till t ex langning eller vad det nu heter när man ger minderåriga sprit.

beträffande postbefordran utomlands: http://www.swedishtrade.se/sv/exportfakta/tullar-och-handelsregler/Privatpersoner/Postpaket/

ok tack för länken men läste på en annan länk som jag inte minns att det var olovligt

om vi nu säger att det är lagligt att skicka tobak då inom sverige kan posten anmäla om man skickar en snusdosa i ett kuvert det syns ju för den runda formen på dosan och på kuvertet står det grattis På 15 årsdagen och så namn och adress?

kan posten vägra skicka brevet och kontakta polisen för en sådan sak eller öppna det?
Citera
2012-05-30, 00:33
Medlem
johanness avatar
Citat:
ok tack för länken men läste på en annan länk som jag inte minns att det var olovligt

om vi nu säger att det är lagligt att skicka tobak då inom sverige kan posten anmäla om man skickar en snusdosa i ett kuvert det syns ju för den runda formen på dosan och på kuvertet står det grattis På 15 årsdagen och så namn och adress?

kan posten vägra skicka brevet och kontakta polisen för en sådan sak eller öppna det?
det är inte olagligt i sverige att ge minderåriga tobak. inte ens om man gör det per post.
Citera
2012-05-30, 00:39
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
det är inte olagligt i sverige att ge minderåriga tobak. inte ens om man gör det per post.

jo det är det men jag menar om de låter kuvertet passera då det inte är så allvarligt förseelse narkotika stoppar dem självklart.

men tobak vet jag inte om de stoppar det finns ju bara misstanke en stark sådan att tobak kommer lämnas ut vad jag vet får ju butiker inte lämna ut varan men skickas den på post är den ju redan köpt dessutom är det inget företag som skickar och skriver att uthämtaren ska visa leg och sådana saker
Citera
2012-05-30, 00:41
Medlem
johanness avatar
Citat:
jo det är det men jag menar om de låter kuvertet passera då det inte är så allvarligt förseelse narkotika stoppar dem självklart.

men tobak vet jag inte om de stoppar det finns ju bara misstanke en stark sådan att tobak kommer lämnas ut vad jag vet får ju butiker inte lämna ut varan men skickas den på post är den ju redan köpt dessutom är det inget företag som skickar och skriver att uthämtaren ska visa leg och sådana saker
nej, det är det inte. det står t ex inget i tobakslagen om det. vilken lag menar du att det är som förbjuder det?

däremot förbjuder tobakslagen handlare att sälja tobak till minderåriga och till folk som troligen kommer att ge vidare tobaken till minderåriga. men det är en helt annan femma.
Citera
2012-05-30, 00:42
Medlem
hatchets avatar
Citat:

Om du påstår att något är olagligt får du nog också presentera en källa på det.
Citera
2012-05-30, 00:49
Medlem
bunjackens avatar
här är länken

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930581.htm
Senast redigerad av bunjacken 2012-05-30 kl. 00:51.
Citera
2012-05-30, 00:52
Medlem
johanness avatar
Citat:
här är länken

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930581.htm
det där är tobakslagen, ja. hur kommer du fram till att det är förbjudet att skicka tobak i present till minderåriga?
Citera
2012-05-30, 00:56
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
det där är tobakslagen, ja. hur kommer du fram till att det är förbjudet att skicka tobak i present till minderåriga?

stod det inte i texten? min funderig är ju om hur posten hanterar det ta tillexempel psykologer de får ju inte anmäla brott med straff under 2 år enligt lagen så om man berättar för sin psykolog i går snattade jag en glass så får de inte berätta det vidare då det inte är tillräckligt grovt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in