2012-05-29, 21:56
Medlem
Pestbarns avatar
Det finns många online-kurser i afrikaans, men jag känner att det kan bli svårt att lära sig, då jag har rätt kass självdisciplin. Finns det någon kvällskurs, studiecirkel, eller liknande där man kan studera afrikaans, helst i närheten av Uppsala? Jag har kollat runt på bl.a. Hermods och olika högskole- och universitetssidor, ingen av dem verkar ha afrikaans-kurser.

Någon som har tips?
Citera
2012-05-29, 22:13
Medlem
Zelogaths avatar
Har du hört med Studiefrämjandet eller Medborgarskolan?

Har du tur så kanske det bor människor i din närhet som kan språket och kan lära dig

Kan bidra med detta: Met ekstra kaas = med extra ost
Citera
2012-05-29, 22:26
Medlem
Pestbarns avatar
Jag lärde känna ett par människor som kan prata afrikaans, dock bor alla av dem i Kapstaden och Stellenbosch. Ska kolla upp Studiefrämjandet och Medborgarskolan dock!

Edit: varken Studiefrämjandet eller Medborgarskolan verkar ha kurser i afrikaans
Citera
2012-05-29, 22:37
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestbarn
Jag lärde känna ett par människor som kan prata afrikaans, dock bor alla av dem i Kapstaden och Stellenbosch. Ska kolla upp Studiefrämjandet och Medborgarskolan dock!

Edit: varken Studiefrämjandet eller Medborgarskolan verkar ha kurser i afrikaans
Vissa (alla?) Studiefrämjanden brukar ha kurser eller aktiviteter för invandrare (typ SFI), har du tur kanske någon där talar afrikaans

Kika förbi fysiskt någon dag!
Alternativt sätt upp lappar i olika mataffärer att du letar afrikaans-lärare, och ange en mejladress (om man inte vill lämna ut telefonnummer).

I värsta fall kanske du får hitta någon som finns längre bort, kanske inte ens inom Sveriges gränser, och få till Skype-sessioner eller något?
Endast fantasin kan sätta gränser min vän!
Citera
2012-05-30, 15:07
Medlem
Pestbarns avatar
Tack för tipsen! Jag ska se till att maila Studiefrämjandet och CVL och be dem om hjälp, om någon kan hitta sådana här grejer borde det ju vara dem!
Citera
2012-05-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestbarn
Det finns många online-kurser i afrikaans, men jag känner att det kan bli svårt att lära sig, då jag har rätt kass självdisciplin. Finns det någon kvällskurs, studiecirkel, eller liknande där man kan studera afrikaans, helst i närheten av Uppsala? Jag har kollat runt på bl.a. Hermods och olika högskole- och universitetssidor, ingen av dem verkar ha afrikaans-kurser.

Någon som har tips?

I så fall har du missat Stockholms universitet.
Bifogar kursplanen för grundkursen i afrikaans.
Undervisningen sker på avdelningen för nederländska.
http://sisu.it.su.se/pdf_creator/cached/7188/26741
Citera
2012-05-31, 22:08
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boletus
I så fall har du missat Stockholms universitet.
Bifogar kursplanen för grundkursen i afrikaans.
Undervisningen sker på avdelningen för nederländska.
http://sisu.it.su.se/pdf_creator/cached/7188/26741

Fast i den verkar det krävas förkunskaper i nederländska.
Citera
2012-06-27, 12:32
Medlem
Fromlandss avatar
Ts syfte med att lära sig afrikaans är det viktiga. En grundkurs på universitetet är väldigt teoretisk där man främst lär sig språkets historia och uppbyggnad.

Kursens mål är att studenterna ska kunna
*läsa texter på afrikaans med hjälp av lexikon och grammatik *redogöra för skillnaderna mellan nederländska och afrikaans *redogöra för bakgrunden till dagens situation i Sydafrika *använda nederländska i tal och skrift inom kursens ämnesområde

Vill man främst kunna lära sig konversera och läsa och skriva på språket rekommenderar jag andra studievägar. Internetforums mm är ett bra stöd om man sätter upp sitt eget program. Samt har man inte självdiciplinen som krävs så är man nog inte riktigt intresserad heller.
Citera
2012-06-27, 13:36
Medlem
Pestbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Ts syfte med att lära sig afrikaans är det viktiga. En grundkurs på universitetet är väldigt teoretisk där man främst lär sig språkets historia och uppbyggnad.

Kursens mål är att studenterna ska kunna
*läsa texter på afrikaans med hjälp av lexikon och grammatik *redogöra för skillnaderna mellan nederländska och afrikaans *redogöra för bakgrunden till dagens situation i Sydafrika *använda nederländska i tal och skrift inom kursens ämnesområde

Vill man främst kunna lära sig konversera och läsa och skriva på språket rekommenderar jag andra studievägar. Internetforums mm är ett bra stöd om man sätter upp sitt eget program. Samt har man inte självdiciplinen som krävs så är man nog inte riktigt intresserad heller.
Mitt syfte med att lära mig afrikaans är helt enkelt att jag en vacker dag skulle vilja bosätta mig i Kapstaden, och då jag lärt känna en hel del människor som pratar afrikaans vore det kul att lära sig språket!
Citera
2012-07-31, 03:14
Medlem
the_mechanixs avatar
Bump! Är också intresserad, men precis som det framkommit i tråden så är det hopplöst dåligt med kurser i Sverige. Tips på andra sätt att lära sig? Hittar knappt böcker på biblioteken ens...
Citera
2012-08-01, 17:01
Medlem
alegomenons avatar
Du får väl kolla i olika "sociala nätverk", t.ex. Facebook-gruppen "South Africans living in Sweden!" där det finns några misstänkt afrikaanska namn: https://www.facebook.com/groups/44373946077/

På den här sidan finns 3 sydafrikaner i Uppsala, varav en från Kapstaden med ett, i mina ögon, afrikaanskt användarnamn: http://www.expat-blog.com/en/nationalities/south-african/in/europe/sweden/uppsala/
Citera
2013-04-03, 11:24
Medlem
Den kurs i afrikaans som ges på Stockholms universitet är till för studenter i nederländska på högre nivå, och nog inte särskilt lämplig för den som saknar förkunskaper i nederländska - har man sådana kan man komma snabbt framåt, och direkt börja med att läsa litterära texter, där skillnader och variationer ganska tydligt framgår av sig själva.
Hur som helst tror jag inte att kursen i praktiken längre ges, då docenten som behärskade detta (dr Ingrid Wikén Bonde) har gått i pension. Jag läste den i början av 2000-talet, och den bestod till stor del av självstudier.
Om det finns intresse från minst 4-5 personer i Stockholmsområdet borde det gå att ordna via de möjligheter som studieförbund ger med lokal och materialkostnad.
De som är intresserade kan gärna skriva till mig, så kan jag ta på mig att undersöka saken närmare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in