2012-05-29, 15:56
Medlem
beentheredidntdoits avatar
Tjena, jag och en polare ska vara DJs på ett studentflak 8 juni. jag har allt som behövs förutom de viktigaste... EL! Jag har ringt till skanska, cramo, bdx, scania, ramirent men på alla ställen har dom sagt att jag inte ska använda ett vanligt elverk för att de ska komma att förstöra datorn vi använder. Jag ska enligt dem använda ett invert-elverk(?) vilket ingen av dom ens hade. Är de dom säger nödvändigt eller är de bara att köra på ett vanligt elverk?

Tacksam för snabba svar...
Citera
2012-05-29, 15:59
Medlem
120311s avatar
På de flak vi hade så användes ett vanligt elverk och datorn gick då inte sönder.
Citera
2012-05-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 120311
På de flak vi hade så användes ett vanligt elverk och datorn gick då inte sönder.

De sägs att vanliga elverk levererar "oren" el. typ som smutsigt dricksvatten. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro
Citera
2012-05-29, 16:24
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beentheredidntdoit
De sägs att vanliga elverk levererar "oren" el. typ som smutsigt dricksvatten. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro
Elen i uttaget hemma är ju ganska så oren också...
Bara elverket levererar ren sinusvåg, vilket det borde göra så är det nog inga problem.

Det kan hända att det är känsligt vid uppstart och avstägning. Så att du får plugga in sakerna efter att du startat igång elverket ordentligt.
Citera
2012-05-29, 16:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
"vanliga" elverk kan lämna rätt ojämn spänning, händer bl.a om det snabbt kommer på en stark belastning och är motorn inte riktigt fräsh så kan det svaja så mycket och så kraftigt att man kan känna och höra hur en vinkelslip går upp och ned i varv.

Ojämn spänning är inte så farligt för häcksaxar och vinkelslipar men inget jag hade velat testa med elektronik men kanske hjälper med en usp?
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-05-29 kl. 16:26.
Citera
2012-05-29, 16:29
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ojämn spänning är inte så farligt för häcksaxar och vinkelslipar men inget jag hade velat testa med elektronik men kanske hjälper med en usp?
UPS. En Line-interactive i så fall. Dem tappar av olika spänningar på en transformator för att jämna ut spänningen vid spikar och dropps. Det belastar heller inte batteriet något, sålänge det inte blir en så pass hög spik att den tycker att det inte går att jämna ut.

Annars kan man köra med en växelriktare med sinusvåg och koppla på fordonets batteri...
Då slipper man en extra motor som står o brummar.
Citera
2012-05-29, 16:47
Medlem
morkfromorks avatar
Både elverk och inverters ger oftast 'fulström' men det är inget problem, jag har kört alla möjliga datorer och elektronik på sådana, inget speciellt kommer att hända.
Citera
2012-05-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Både elverk och inverters ger oftast 'fulström' men det är inget problem, jag har kört alla möjliga datorer och elektronik på sådana, inget speciellt kommer att hända.

Då litar jag på de!
Citera
2012-05-29, 20:17
Medlem
Aldrig sett eller hört att nån utrustning gått sönder på bra många ute fester men dom har nog inte fel i att risken finns.
Citera
2012-05-31, 00:21
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beentheredidntdoit
Då litar jag på de!

Här är skillnaden mellan vad du skall mata känslig utrustning med (röd kurva) och vad du kommer få ut av elverket (blå kurva):
http://www.panelectron.hu/webshop/images/square_modified_sinewave.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
UPS. En Line-interactive i så fall. Dem tappar av olika spänningar på en transformator för att jämna ut spänningen vid spikar och dropps. Det belastar heller inte batteriet något, sålänge det inte blir en så pass hög spik att den tycker att det inte går att jämna ut.

Det här är ett mycket bra råd.
Citera
2012-05-31, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Här är skillnaden mellan vad du skall mata känslig utrustning med (röd kurva) och vad du kommer få ut av elverket (blå kurva):
http://www.panelectron.hu/webshop/images/square_modified_sinewave.jpg

Läste någonstans att de inte har samma effekt på laddare till bärbara datorer? alltså den blåakurvan.
Citera
2012-05-31, 08:06
Medlem
Eufomodes avatar
Vad skall ni ha för högtalare och förstärkare när ni är dj på flaket? Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in