2012-05-29, 13:18
Medlem
Kära Flashbackare, jag håller nu på att skriva mitt examensarbete och det går så där. Om jag ska vara ärlig så har det gått åt helvete (jag har dragit ut på det), men NU har jag bestämt mig för att fortsätta. Jag har bara skrivit en B-uppsats tidigare och är dålig på det här med uppsatser.

Jag läser lärarprogrammet och det är således ett examensarbete som har med skolan att göra. Det handlar (ungefär) om hur lärare använder internet i undervisningen samt hur de uppfattar det arbetet (positivt, negativt, problem osv).

Jag har problem med teorin. Jag vet inte vad tusan jag ska ha som teori. Är det okej att redogöra för ett par relaterade artiklar/rapporter/publikationer och sedan i analysdelen koppla resultaten till rapporterna i teoridelen?
Citera
2012-05-29, 14:34
Medlem
Har du skrivit en uppsats som är godkänd är du ju inte direkt dålig på det, bättre än flesta. Skillnaden mellan B,C,D osv är vanligen bara att de skall bli bättre och bättre och att man alltid i steget före lärde sig något man inte upprepar nästa gång. Detta och att djupet då bör öka.

Men för det första; Vad tycker din handledare? Det är alltid en bra start, för att inte säga den bästa.

Om jag förstår det hela rätt har du alltså börjar i fel ände. Du har först skaffat empiri och nu vill du hitta en, eller flera, teori(er) som passar din empiri? Det är typiskt baklänges arbete, det normala borde vara att du först har teori, sedan samlar data, sedan kan man göra lite justeringar teoretiskt.

Hur var din egen b-uppsats? I brist på annat så kan du ju alltid använda den som grund och göra den bättre. Det är ju den "enkla" vägen att gå.

Har du svårt att komma igång kan det vara ide att kolla på tidigare uppsatser, om det är någon som redan har skrivit om ämnet, för inspiration. Hur gjorde det. Jag föreslår inte att du kopierar dem utan att du låter dem inspirera dig.

Nu är jag inte så insatt i just ditt område men det borde finnas en del "viktigare pedagogiska teorier, metoder och författare" som du borde beröra och inkludera, nästan alla områden har den typen av standardverk.

Det beror naturligtvis lite på hur man ser det men det som du föreslår skulle mycket väl kunna vara del av din teoribildningen. Naturligtvis lite beroende på vad det är för artiklar, rapporter och publikationer som du tänker använda dig av, enkelt sammanfattat som artiklar i Aftonblaskan = bad, artiklar i vetenskapliga publikationer = good.

Så i den meningen är det precis som du säger, teorier kopplas ihop med din empiri och leder till, stämmer, styrker, förkastar, whatever din analys och dina slutsatser.
Citera
2012-05-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looorg
Har du skrivit en uppsats som är godkänd är du ju inte direkt dålig på det, bättre än flesta. Skillnaden mellan B,C,D osv är vanligen bara att de skall bli bättre och bättre och att man alltid i steget före lärde sig något man inte upprepar nästa gång. Detta och att djupet då bör öka.

Men för det första; Vad tycker din handledare? Det är alltid en bra start, för att inte säga den bästa.

Om jag förstår det hela rätt har du alltså börjar i fel ände. Du har först skaffat empiri och nu vill du hitta en, eller flera, teori(er) som passar din empiri? Det är typiskt baklänges arbete, det normala borde vara att du först har teori, sedan samlar data, sedan kan man göra lite justeringar teoretiskt.

Hur var din egen b-uppsats? I brist på annat så kan du ju alltid använda den som grund och göra den bättre. Det är ju den "enkla" vägen att gå.

Har du svårt att komma igång kan det vara ide att kolla på tidigare uppsatser, om det är någon som redan har skrivit om ämnet, för inspiration. Hur gjorde det. Jag föreslår inte att du kopierar dem utan att du låter dem inspirera dig.

Nu är jag inte så insatt i just ditt område men det borde finnas en del "viktigare pedagogiska teorier, metoder och författare" som du borde beröra och inkludera, nästan alla områden har den typen av standardverk.

Det beror naturligtvis lite på hur man ser det men det som du föreslår skulle mycket väl kunna vara del av din teoribildningen. Naturligtvis lite beroende på vad det är för artiklar, rapporter och publikationer som du tänker använda dig av, enkelt sammanfattat som artiklar i Aftonblaskan = bad, artiklar i vetenskapliga publikationer = good.

Så i den meningen är det precis som du säger, teorier kopplas ihop med din empiri och leder till, stämmer, styrker, förkastar, whatever din analys och dina slutsatser.

Tack för ditt svar.
Jag har ännu ingen handledare. Hade det, men den personen är inte längre tillgänglig som handledare eftersom det är ett tag sedan examensarbetet inleddes (vi snackar ett par år). Men jag började då med arbetet. Slutade sedan av olika anledningar, läste en annan kurs, och nu är jag här. Letar handledare för tillfället.

Min B-uppsats skrev jag inom statsvetenskap, så det jag kan använda är erfarenheterna från när jag skrev den uppsatsen samt uppsatsupplägget.

Jag har redan kollat på en del liknande uppsatser (med annat perspektiv/annat undersökningsobjekt/område) och hittat en del litteratur där som jag själv kan använda- bra!

Och det är självklart inga Aftonbladet-artiklar jag pratar om, utan sådana publicerade i vetenskapliga tidsskrifter eller på liknande nivå.

Tanken är att jag ska genomföra ett antal intervjuer, men så långt har jag ännu inte kommit. Detta har jag gjort:
- syfte
- redogjort för metod
- formulerat frågeställningar
- skrivit om bakgrunden till det nuvarande läget, hur skolan kommit dit
- redogjort för lite tidigare forskning

Så summan av kardemumman, den tidigare forskningen jag redogör för kan fungera som min teori? För dessa artiklar pekar ju mot ett eller annat håll (internet i undervisningen är bra därför att... (men visar på följande problem) eller internet i undervisningen medför inte de fördelar man trodde (bla bla)?
Citera
2012-05-29, 17:58
Medlem
OK. Tycker det låter rätt bra faktiskt. Skulle jag däremot prioritera det hela så skulle jag nu först fokusera på att hitta en ny handledare. Då med hjälp av denna person kan du sedan troligen väldigt enkelt lösa det teoretiska problemet, de brukar "veta" eller ha förslag på vad som saknas och med tanke på att du redan gjort en del så är det inte så att du bara kommer dit och rycket på axlarna och begär obefogad hjälp. Om du inte vet någon faktisk person skulle jag börja med studierektorerna så lär de hjälpa dig att hitta en ny handledare.

Som det låter skulle jag säga att ja det kan fungera som din teori, möjligen inte hela din teori men en del av den. På det du säger låter det som om att det vore något man sedan kan jämföra mot din empiri och de svar du då får. "Respondent A tycker si och så, vilket sammanfaller med vad professor X kom fram till i sin forskning" eller "går helt emot vad professor X kom fram till, här finns alltså en skillnad som kan tänkas bero på Y", "Respondent A skiljer sig ifrån Respondent B i frågeställning 3 och detta kan kan tänkas bero på Z" osv.

Har du tittat på eller hittat några rapporter från exempelvis Skolverket? De borde ha skrivet massor om sådant här. Det borde finnas utvärderingar och utredningar i drivor. Rapporter brukar i regel vara bättre än artiklar, som egentligen bara brukar vara små sammanfattning av något större, förvisso är rapporter egentligen ofta också bara sammanfattningar av något större men de brukar ändå vara mer innehållsrika än artiklar.

Du skulle också kunna titta på undersökningar från andra länder och se om det skiljer sig åt osv.
Citera
2012-05-29, 23:09
Medlem
Looorg: Tack igen, jag uppskattar verkligen att du tar dig tid!

Jag håller nu på att leda efter handledare, har kontaktat en del som arbetar inom områden som har lite med mitt att göra. Ingen har svarat än, men jag hoppas på framgång snart.

Det du skrev i stycket som börjar med "Som det låtar skulle jag säga att ja det kan fungera [...], det är precis så jag menar att jag ska göra.

Gällande rapporter, ja, jag har flera från Skolverket men även KK-stiftelsen som är intressanta och relevanta. Och även artiklar från t ex USA där svenska dito inte finns.

Exempel: Artikel A avhandlar ett sätt att använda internet i undervisningen, artikel B en annat, artikel C ytterligare ett osv. Rapporterna visar t ex vad lärare anser om saken, och de innehåller statistik.

Kan dessa rapporter och vetenskapliga artiklar funka som min teori? Om inte, vad kan jag lägga till?

Jag har sett liknande arbeten som utgår från socialpsykologiska perspektiv och liknande, men jag tycker dels det är svårt att hitta sådana som stämmer in (jag ser inte alltid kopplingen, jag är inte tillräckligt beläst (men kan så klart bli)) och dels att de är tråkiga.

Jag ska kolla vidare efter fler relevanta och BRA texter, men det är svårt att hitta "pillar content" i ett så (relativt) nytt område.

Kan också tillägga detta: Av olika anledningar blev mitt examensarbete uppskjutet och har legat orört i över ett år. Jag har mått väldigt dåligt av det, hamnade i en "vad vill jag göra-vad ska jag göra"-kris. Men nu har jag äntligen hittat viljan att fortsätta, att ta examen och bege mig ut i arbetslivet (can't wait!). Så jag vill verkligen göra det här, men samtidigt satsar jag inte på högsta betyg utan jag vill bli av med arbetet så fort som möjligt.

Tack igen!
Citera
2012-05-30, 07:03
Medlem
OK för mig låter det som om att du har vad vi skulle kunna kalla för de "tillämpade rapporterna" klara. Dessa borde funka som de är. De har tagit någon redan känd och presenterad teori och så har de gått ut och testat för att se om och hur den funkar på just deras problem och presenterar sedan resultatet av detta.

Vad jag tror kanske saknas är bitar av mer abstrakt, filosofisk, "bas teori". Teorier där det bara presenteras ideer eller någon form av teori som inte nödvändigvis genomför sina egna experiment eller observationer. Utan mer av just "bas teori" som andra sedan har byggt vidare på med sina ideer och experiment. Men det är möjligt att dessa inte är så vanliga inom pedagogik som inom exempelvis sociologi, jag vet faktiskt inte.

Vanligen presenterar de istället mer generella tankar eller ideer om hur det borde, kan vara eller hur de vill att det skall vara. Något som andra sedan försöker att omsätta till experiment. Det brukar röra sig om en något högre abstraktionsnivå. Jag gissar här att detta i ditt fall skulle kunna vara något som bara beskriver en generell pedagogisk teori om inlärning utan att för den skull tala om att X barn blir bättre och Y barn blir sämre av detta i faktiska tal eller %.

Resultatet skulle i text bli mindre av "min empiri visar samma sak som professor X fick i sin empiri när han gjorde experiment 2" och mer av "Min empiri stämmer därmed väl överens med de tankar som Marx hade om proletariatets strukturer inom skolan" -- den sista meningen är förövrigt totalt snömos då jag inte tror att Marx någonsin har uttryckt något liknande om skolans struktur osv men som ett exempel kan den duga.

Det du tar upp om exempelvis socialpsykologiska perspektiv kan funka om du tror att det så att säga har någon inverkan på det du vill göra. Psykologi ligger väll i den meningen inte så där långt ifrån Pedagogik. Till någon del handlar det båda om hur människan fungerar och hur man får den att göra saker. I den andemeningen så behöver du egentligen inte enbart titta på teorier som redan existerar för ditt område utan du kan ta en teori för något helt annat och se om den är och isådanfall hur den applicerar på just ditt område. Det finns alla tänkbara möjligheter, så fokusera inte enbart på vad andra har gjort tidigare och att du nödvändigvis bara måste följa i deras fotspår och göra vad alla andra redan har gjort.

Men det är mycket möjligt att du kan klara dig utan den formen av teoribildning och enbart kan bygga det på andras och dina egna experimenterande och observationer. Din handledare kommer att "veta bäst" i den frågan.
Senast redigerad av looorg 2012-05-30 kl. 07:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in