Citat:
Har varit deprimerad i 10 år och testat en jävla massa olika mediciner. Har nu tagit venlafaxin i ca 7 år, och för ett år sedan sattes även lamotrigin in. Detta funkade skitbra i början, jag blev nästan manisk varje gång jag trappade upp medicinen och kunde vara vaken två dygn i streck. Detta njöt jag verkligen av då jag aldrig förr känt mig så stark och pigg.
Låter definitivt som en hypomani, omslag i hypomani el. mani är nästan alltid likamed bipolär sjukdom. Droger kan framkalla maniliknande symptom typ amfetamin, ectasy, de flesta centralstimulerande men då är de maniska symptomen endast kopplade till drogintaget.
Citat:
Någon som gått från lamotrigin till lithium? Fördelar/nackdelar? Är där mycket biverkningar på lithium? Jag har inte haft några alls med lamotrigin (ja förutom mina uppåt svängningar när jag trappade upp medicinen).
Har lamotrigin själv, men litium påminner inte alls om lamotrigin. Det skyddar både mot manin och depressionerna, lamotrigin bara mot depressioner. Det är en knepig medicin iom att man måste kontrollera litiumhalten i blodet regelbundet just för att gränsen mellan verksam dos och toxisk dos är liten. Men många verkar gilla det.
Citat:
För mig är lithium något som väldigt sjuka människor går på, jag associerar det med riktiga "galningar". Så det kändes rätt konstigt när min läkare nämnde detta.
Inte alls, även personer med vanliga unipolär depression kan få det när antidepressiva inte hjälpt nog. t.ex. min farmors syster fick en jättesvår depression när hennes mamma gick bort, vart inlagd och fick litium fast hon är unipolär.