2012-05-28, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxipower
När det gäller guppy så föredrar jag faktiskt att köpa privat från olika uppfödare för att undvika inavel.

Det du bör se upp med speciellt med Guppy är pricksjuka. o köp inte ngn fisk som har typ böjd rygg eller stjärten nedåt det tyder på att den är gammal eller helt enkelt dålig.

Bild på pricksjuka: http://www.zoopet.com/forum/attachme...1&d=1146403282

endlers guppy

1 Hane på 3-4 honor

Okej, vet du någon bra privatsäljare som har bra priser och bra kvalite på sina fiskar? Det bästa hade varit om du vet någon som finns i Jönköping trakten, dock så spelar det inte så stor roll om dom är lokaliserade någon annan stans i Sverige, finns ju BB-påsar
Det blir troligen endlers guppy då är lite mindre och lite bättre samt att de inte troligen är lika sugna på att käka mina räkor som dom lite större vanliga guppys är. Hur många tycker du att jag ska köpa om jag köper 2 ancistrus och ca 10 neontetra?
Citera
2012-05-28, 05:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jompii
Senast jag hade en ancistrus så hade bara en så det blev inga yngel (konstigt nog) men får ta och skaffa mig en hona och hane så att det blir lite yngel.
Ancistrus gillar grönfoder så räkna med hål i växternas blad.

Citat:
Hur tror ni att ancistrus skulle trivas med räkor?
Sök & läs.
http://www.redbee.se/search.php
Citat:
Jag är ganska säker på att neontetra inte äter räkorna och guppysarna tror jag inte heller äter dom
Guppy vet jag äter räkor och rätt säker på att även neontretror skulle göra det om de får tillfälle, är fiskens mun stor nog för att få in räkan så är risken generellt sett stor att räkan blir mat men både guppy och neontetror kan inte äta vuxna exemplar men dom kan äta barnen från ex: körsbärsräkor.
Citera
2012-05-28, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Guppy vet jag äter räkor och rätt säker på att även neontretror skulle göra det om de får tillfälle, är fiskens mun stor nog för att få in räkan så är risken generellt sett stor att räkan blir mat men både guppy och neontetror kan inte äta vuxna exemplar men dom kan äta barnen från ex: körsbärsräkor.

Ah, det är därför jag har tänkt att föra över några utav mina vuxna räkor till mitt fiskakvarium.
Citera
2012-05-28, 15:25
Medlem
maxipowers avatar
Citat:
Okej, vet du någon bra privatsäljare som har bra priser och bra kvalite på sina fiskar? Det bästa hade varit om du vet någon som finns i Jönköping trakten, dock så spelar det inte så stor roll om dom är lokaliserade någon annan stans i Sverige, finns ju BB-påsar
Det blir troligen endlers guppy då är lite mindre och lite bättre samt att de inte troligen är lika sugna på att käka mina räkor som dom lite större vanliga guppys är. Hur många tycker du att jag ska köpa om jag köper 2 ancistrus och ca 10 neontetra?

Ngn nere i Jönköping vet jag tyvärr inte. Kontakter lär du hitta.

Att jag föreslår endlers guppy beror på att jag anser att dom håller bättre kvalitet.

Guppyn är inte lika tåliga idag som dom var för 35 år sen när jag började med akvarier. Annars en trevlig fisk vill ja säga.

Som föregående skrev så kan Ancistrus ge sig på växter,undvik finbladiga växter, men för att undvika att dom ger sig på växterna så ska man ju naturligtvis ge sina fiskar rätt foder, Ett tips är att ta en grön ärta o ta bort skalet o ge dom halva ärtan, Ta bort ärtan ur karet om dom inte äter upp den, Det skall också finnas en mjuk trärot i akvariet som den kan gnaga på.

Jag tycker att du ska skaffa 2 st Ancistrus en hane o en hona.

Bild på hane:http://www.vaaf.se/fotoarkiv/ancistrus.jpg

Hanen har långa "tentakler" på huvudets främre del.
Honornas tentakler är betydligt kortare.

Bild på Hona:http://upload.wikimedia.org/wikipedi...c._on_cork.jpg

Hona kan ha "tentakler" men betydligt kortare än hanens.

Tänk på att dom gärna vill ha rätt mkt gömmor så att säga.

Ett tips för att lättare få igång lek på fiskarna är täta vattenbyten

Neontetror minst 10 st stimfisk
Senast redigerad av maxipower 2012-05-28 kl. 15:35.
Citera
2012-05-28, 18:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Att jag föreslår endlers guppy beror på att jag anser att dom håller bättre kvalitet.
Tycker endlers är snyggare än vanliga guppy.

Citat:
Neontetror minst 10 st stimfisk
Stort stim och en eller flera fiskar som skrämmer upp dom också så de verkligen stimmar tycker stimfiskar annars lätt breder ut sig i hela akvariet.
Citera
2012-05-28, 23:12
Medlem
Okej pojkar och flickor, jag har nu lyckats få tag på ett riktigt fint 250 L akvarium utav en kompis och detta öppnar ju ett par dörrar när det kommer till hur man ska "bygga akvariet".
Tycker ni fortfarande att jag ska satsa på Endlers trots att det är ett 250 L akvarium eller ska jag satsa på någon större sort, vad tycker ni? Tipsa gärna om bra sorter
Citera
2012-05-28, 23:24
Medlem
maxipowers avatar
Citat:
Okej pojkar och flickor, jag har nu lyckats få tag på ett riktigt fint 250 L akvarium utav en kompis och detta öppnar ju ett par dörrar när det kommer till hur man ska "bygga akvariet".
Tycker ni fortfarande att jag ska satsa på Endlers trots att det är ett 250 L akvarium eller ska jag satsa på någon större sort, vad tycker ni? Tipsa gärna om bra sorter

Nope.... Nu snackar vi ciklider

Lite tips på sorter

socolofi

Golden

Röd zebra

ancistrus

Långsträckta pansarmal.

Hongi

Ditt andra kar använder du som yngelkar
Senast redigerad av maxipower 2012-05-28 kl. 23:29.
Citera
2012-05-29, 08:44
Medlem
Ah, det lutar nog emot att det blir Golden, har varit sugen på dom ett längre tag.
Funderar på om jag ska köpa 4 honor och 1 hane, vad tror ni om det?
Citera
2012-05-29, 10:07
Medlem
Kungensbordells avatar
Jag tycker att du ska ha en black ghost knife fish eller vad dom nu heter. Riktigt fina är dom. Dessutom så kommer den bli bossen i akvariumet.
Citera
2012-05-29, 10:15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Neontetra är det nog bästa förslaget hittills tro jag...
lyckades alltid få fram ynglar av dem.

Guppys är värdelösa idag, de är sönder avlade och mer känsligare
Citera
2012-05-29, 14:05
Medlem
maxipowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Jag tycker att du ska ha en black ghost knife fish eller vad dom nu heter. Riktigt fina är dom. Dessutom så kommer den bli bossen i akvariumet.

Black Ghost ska han absolut inte ha om han vill ha yngel .. men vackra är dom allt

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2681034#
Citera
2012-05-29, 16:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Black Ghost ska han absolut inte ha om han vill ha yngel ..
Bör inte ha överhuvudtaget :/ den blir bortåt 50cm som fullvuxen och äter neontetror till frukost, har haft en och dom är rätt läckra men växer skapligt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in