2012-05-27, 20:50
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Läser mycket noveller just nu. Hinner inte med några långa romaner och efter läst mycket Carver, vill jag nu ge mig på en annan mästare, nämligen Tjechov. Jag undrar nu om någon kan rekommendera specifika noveller av honom. Jag har sedan tidigare läst Damen med hunden.
Senast redigerad av Gregor.Samsa 2012-05-27 kl. 21:19.
Citera
2012-05-27, 21:02
Medlem
endures avatar
Måsen och Körsbärsträdgården har jag läst och kan rekommendera.

När du ännu är inne på ryska författare kan du kika på Gogol också. Han har en intressant skrivstil som är väldigt lättläst och anspråkslös. "Kappan" är en intressant historia.
Citera
2012-05-27, 21:19
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Måsen och Körsbärsträdgården har jag läst och kan rekommendera.

När du ännu är inne på ryska författare kan du kika på Gogol också. Han har en intressant skrivstil som är väldigt lättläst och anspråkslös. "Kappan" är en intressant historia.

Måsen och Körsbärsträdgården har jag redan sett på teater. Söker efter noveller. Och alla ryska författare har på sätt och vis krupit ur Gogols kappa.
Citera
2012-05-28, 00:07
Medlem
Micke Ls avatar
Kul att du vill utforska tjechov! I mitt tycke är han en av de absolut främsta novellisterna, hans sätt att sparsmakat utilisera ord för maximal effekt är häpnadsväckande. Man sörjer, skrattar och befinner sig i en levande myllrande värld!

Jag minns bara ett fåtal noveller vid namn, däribland den underbara ward no. 6. Jag lånade denna utgåva på biblioteket och kan inte rekommendera den varmt nog: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=911301112X

Kossacken är välskriven och tidlös. Som nedanstående skriver är dom första berättelserna och novellerna han skrev i tidningar för att försörja sin familj ganska ointressanta och knappast representativa för chechovs senare verk.

Kosacken: http://www.online-literature.com/donne/1216/
Senast redigerad av Micke L 2012-05-28 kl. 00:44.
Citera
2012-05-28, 00:27
Medlem
saftad_burks avatar
Lat som jag är väljer jag att citera mig själv:

"Det bästa jag lästa av honom är nog Krusbär, en kort berättelse om tre män som vandrar över stäppen, som i sig innehåller en berättelse om den ena mannen och hans förhållande till sin drömmare till bror. Modersmålsläraren, Lejonet och solen, Lilla vännen, Damen med den lilla hunden, På skjutsen, Ålderdomen och Kvinnovälde är andra favoriter."

Ett handgripligt tips för vidare utforskningar är att leta efter de lite senare berättelserna. Inte för att det är något fel på de tidigare - de är allt som oftast underhållande och välformulerade. Många av dem är dock skrivna för tidningarna, menat just som lättsam underhållning. Jag tror att det var i och med Stäppen någon gång under 80-talets andra hälft som han började röra sig mer mot det han är känd för idag. Men det var väl ingen tvärvändning - allt som gavs ut efter Stäppen är nog inte klassikermaterial, heller är väl inte allt som gavs ut innan förströelselitteratur.

Modermålsläraren och andra... från Tidens Ryska Klassiker är nog ett bra ställe att börja på. Innehåll: titelberättelsen, Kvinnovälde och Krusbär. Förordet bör läsas först efter att man läst titelberättelsen, om man nu inte vill få reda på slutet innan man påbörjat läsningen.
Citera
2012-05-28, 07:50
Medlem
Continental Ops avatar
det var så länge sen jag läste honom, jag tycker oxå han är bland det bästa jag läst, det är helt universella berättelser liksom, mitt intryck av novellerna är att de lite längre allvarliga novellerna är bra medan de som ska vara roliga/humoristiska inte är särskilt roliga

jag har en pocketsamling där den som står på omslaget var riktigt bra, tror det var damen med den lilla hunden
Citera
2012-05-28, 11:49
Medlem
annzahs avatar
Läste The Wife, eller His Wife på universitetet (bland andra Tjechovnoveller), men lustigt nog vet jag inte vad den heter på svenska. Varken Frun eller Hans fru verkar vara rätt, men jag kanske googlar illa. Hur som helst är det min favorit.

Krusbär är också riktigt bra!
Citera
2012-05-31, 14:33
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annzah
Läste The Wife, eller His Wife på universitetet (bland andra Tjechovnoveller), men lustigt nog vet jag inte vad den heter på svenska. Varken Frun eller Hans fru verkar vara rätt, men jag kanske googlar illa. Hur som helst är det min favorit.
Om du saknat den finns den att läsa här:
http://chekhov2.tripod.com/161.htm

Ytterligare tvåhundra av Tjechovs texter:
http://chekhov2.tripod.com/
Citera
2012-06-02, 23:42
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annzah
Den heter Min hustru.
Citera
2012-06-04, 13:21
Medlem
sinequanons avatar
Tjechov är bäst. "Jägaren", "Studenten", "Påskafton"...
Citera
2024-10-22, 20:49
Avslutad
Har ni någon favoritöversättare, eller är samtliga lika bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in