Resultat: .
0%
röster
2014-12-22, 14:11
Medlem
motvalls avatar
När nu höstsäsongen är över ska även jag försöka mig på en analys. För lite variation så väljer jag en annorlunda bedömningsgrund, jämför primärt med förra årets höst i Bundesliga.

Börjar i del 1 med lagen som tagit mer eller mindre lika många poäng denna höst som den förra. De som är lika bra eller lika dåliga som man "brukar" vara:

Att Bayern detta år skulle döda Bundesliga stämmer inte alls, laget har t o m tagit något färre poäng än förra året, nu 45 st då 47. Detta är tredje året i rad som FCB plockat över 40 poäng första halvan av säsongen och fjärde i rad man är Herbstmeister. Kort och koncist skulle man kunna säga att Bayern är lika bra som vanligt, det är istället toppkonkurrenterna som blivit sämre.(Mer om detta senare.)

Detta trots att laget haft väldiga skadeproblem, större än andra lag. Skulle därför vilja ge ett extra beröm till tre nyförvärv som verkligen levererat, Lewandowski, Bernat och Xabi Alonso samt förstås Guardiola som anpassat och varierat laget väldigt skickligt.

Schalke är ett annat lag som presterat lika med förra hösten, då som nu har laget haft skadeproblem och lite oklar spelmodell. (2013 28p, 2014 27p.) Får de sakerna på plats, bli inte förvånade om de tar en CL-plats igen, den kvaliteten finns tillsammans med en erfarenhet av toppfotboll som de flesta konkurrenterna saknar. Orosmolnet, som jag ser det, är att Huntelaar inte verkar lika målfarlig som tidigare.

Ett tredje mer förvånande lag är Augsburg, de var alltså lika bra förra hösten som denna. Lägg så till att de presterade på ungefär samma nivå såväl förra våren som våren dessförinnan. Så här ser deras senaste ”terminer” ut; höst 2014 27p, vår 2014 28p, höst 2013 24p och vår 2013 23p, det är alltså fjärde halvåret i rad man ligger på denna nivå. Så cyberkalle är ingen enögd bayrare, spåman eller fotbollsgeni, det är vi andra som är korkade!

Allra mest förvånande, eller ska man kanske säga glädjande för dessa lags fans (?), är att varken Hamburg, Bremen, Stuttgart eller Freiburg var ett dugg bättre förra hösten. Ändå klarade alla sig kvar, så än finns det hopp. Lite smolk i bägaren är dock att förra årets nedflyttade lag, Nürnberg och Braunschweig redan sladdade under hösten.

Skulle jag peka ut ett av dessa fyra lag som störst nedflyttningskandidat så blir det HSV. Den kontinuerliga röra som funnits i och kring klubben måste för eller senare bryta ner allt. Den kraftsamling som alla förväntat sig ska ske verkar aldrig bli av utan att väldigt mycket förändras i klubben. Tror, som tidigare, att en nedflyttning helt enkelt skulle vara nyttig på lång sikt. De behöver en rejäl omstart.
Citera
2014-12-22, 14:38
Medlem
motvalls avatar
Vilka lag har då presterat bättre gentemot förra hösten? För mig lite oväntat resultat.

Både Köln och Paderborn har hittills tagit 19 p, det är 8 mer än vad de nedflyttade Nürnberg och Braunschweig mäktade med under förra hösten. Ser egentligen inte de kvaliteterna i något av dessa lag, men det är viktiga poäng när tabellen ska summeras. För visst kommer de sjunka, men hur djupt?

Två lag har tagit 8 poäng mer nu än vid motsvarande tid förra året och det genom en offensiv, snabb, målrik och trevlig fotboll, Hoffenheim och Frankfurt. Sånt gillar jag. Tycker verkligen att ni andra ska ge dem chansen (vad ni än tycker om ex skitklubben Hoffenheim) och se deras matcher, alltid sevärda. Extra kul är att Schaaf fått lite av en revansch, nu i en klubb som har några pengar alls. Även att vi här så totalt dömde ut Gisdol för något år sedan, han hade ändå något oerfaren som han ändå är.

En annan klubb är Hannover, fem mer än i fjor. Detta trots att laget blandar och ger, vilken nyss kommenterats här. Så trots vad Germanofil gissar inför våren, det finns utan tvekan en potential att komma på en EL-plats. Om nu bara man blev lite jämnare. Också ett sevärt lag denna höst, men då mer för oss neutrala.

Det mest förvånande är att bara ett topplag gjort en bättre höstsäsong än förra året, Wolfsburg. Utan tvekan börjar herrarna Allofs och Heckings skapelse kliva fram allt mer. Kvaliteter finns i både mittfält och försvar som är av hög klass. Tycker att speciellt de Bruyne varit lysande vissa matcher. Enda tendensen till utmanare av Bayern att tala om, nästa säsong kan de mycket väl vinna Bundesliga med ett par förstärkningar
Senast redigerad av motvall 2014-12-22 kl. 15:32.
Citera
2014-12-22, 14:56
Medlem
Pickmylussys avatar
Wow, du sparar inte på lovorden om Wolfsburg.

Tror de har mycket mer kvar än ett par förstärkningar. Får väl resivera mig då jag endast sett 3-4 matcher med dom.
Något mer konkret om Wolfsburg - vart/vad behöver de förstärka då?
Tror det blir samma fall som tidigare ute i Europa. Efter det äventyret tynade de väl bort en del. Förvisso var det väl direkt efter guldet då Dzeko och Grafite(hette han väl?) försvann/blev avdankade. Sinnessjuk säsong där innan dock.
På förhand känns det som de kommer misslyckas i CL, tappa och förtvina. Kanske är för pessimistisk. Hade inte haft nåt emot om de stod upp mot Bayern. Eller hellre något annat lag då...

Höstens besvikelse för mig? Leverkusen. Kießling. och Gladbach. Trodde de skille ta ett steg framåt. Står fortfarande och stampar.
Citera
2014-12-22, 15:08
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Wow, du sparar inte på lovorden om Wolfsburg.

Tror de har mycket mer kvar än ett par förstärkningar. Får väl resivera mig då jag endast sett 3-4 matcher med dom.
Något mer konkret om Wolfsburg - vart/vad behöver de förstärka då?
Tror det blir samma fall som tidigare ute i Europa. Efter det äventyret tynade de väl bort en del. Förvisso var det väl direkt efter guldet då Dzeko och Grafite(hette han väl?) försvann/blev avdankade. Sinnessjuk säsong där innan dock.
På förhand känns det som de kommer misslyckas i CL, tappa och förtvina. Kanske är för pessimistisk. Hade inte haft nåt emot om de stod upp mot Bayern. Eller hellre något annat lag då...

Höstens besvikelse för mig? Leverkusen. Kießling. och Gladbach. Trodde de skille ta ett steg framåt. Står fortfarande och stampar.

Jag är inte imponerad av innermittfältet. Gustavo håller så klart, men där jämte behövs något som de inte har idag, tror inte på Malanda. Sen skulle de behöva en riktigt bra anfallare. Får de in två spelare av De Bruynes klass på de två positionerna, och så kanske en ytterligare av den klassen på valfri annan position som inte är i lika stort behov av förstärkning, så kan de nog utmana München minst lika mycket som Dortmund gjort de senaste åren.
Citera
2014-12-22, 15:15
Medlem
cyberkalles avatar
Fina inlägg Motvall.

Petersen lämnar Bremen och går på lån till Freiburg.

Edit: Nu är det också klart att Kramer som varit på lån till Gladbach återvänder till Leverkusen och dessutom så har han förlängt sitt kontrakt till 2019.
Senast redigerad av cyberkalle 2014-12-22 kl. 15:33.
Citera
2014-12-22, 15:24
Medlem
motvalls avatar
Del 3 De som är sämre än förra hösten m a p tagna poäng;

Två lag ligger i toppen, men de var bättre förra hösten; Leverkusen (-9p mot 2013) och M’Gladbach (-6p mot 2013). Hur högt upp de än ligger nu, glöm inte att båda föll ihop förra våren från ett bättre läge än denna säsong. För mig förvånande med denna underprestation eftersom båda klubbarna förstärkt sina lag, men utan tvekan saknas det något fundamentalt i deras grundspel.

Skulle vilja påstå att ingetdera av lagens tränare har hittat en spelmodell som efter lite mindre anpassningar fungerar både mot en bra och en svag motståndare eller både mot kontringslag och mer passningsorienterade. I Leverkusens fall är Schmidt ny tränare och kan ursäktas, men varför Favre inte får till det begriper jag inte (gillar egentligen honom). Skulle inte vilja säga att lagen är ojämna, som i Hoffenheims och Frankfurts fall, de har helt enkelt inte ett spel (eller spelare) som räcker till.

Även om de ovan nämnda klubbarna tagit för få poäng så finns det två andra sådana som nog skulle behöva dem bättre, Mainz (-6p) och Hertha (-10p). Rhenstadens lag har trots detta goda förhoppningar att klara sig kvar, men inte huvudstadens. Hertha Berlin är notoriskt usla under våren, brukar ta hälften så många poäng då som under den första halvan av säsongen. Varför förstår väl ingen, men det brukar alltid bli massa bråk intern i den klubben så fort de ser ut att vara på fast mark.

Och så då Dortmund. 17 poäng mindre denna höst än den förra, en katastrof för dem, men många ”gratispoäng” för andra lag. Deras genomklappning har vi diskuterat tidigare och det snacket lär fortsätta. Visst kommer de tillbaka, men inte på någon Europaplats utan ett under.

Grus-Kalles analys tidigare instämmer jag i, men skulle vilja lägga till hur svagt försvarsspelet fungerat hela linjen från anfallare till målvakt. Själva fundamentet i Klopps fotbollsfilosofi. Numera räcker det med att motståndarna klarar första pressen och så tjongar upp bollen mot en anfallare så blir det en målchans. Kan man ens kalla det för ett organiserat försvar?
Citera
2014-12-22, 16:02
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag är inte imponerad av innermittfältet. Gustavo håller så klart, men där jämte behövs något som de inte har idag, tror inte på Malanda. Sen skulle de behöva en riktigt bra anfallare. Får de in två spelare av De Bruynes klass på de två positionerna, och så kanske en ytterligare av den klassen på valfri annan position som inte är i lika stort behov av förstärkning, så kan de nog utmana München minst lika mycket som Dortmund gjort de senaste åren.

Ja det är en av bristerna, innermittfältet, tillsammans med de självklara i anfallet. En trio av Bas Dost, urgamle Olic och Bendtner håller givetvis inte att vinna BL med. Dessutom så är inte Benaglio någon toppmålvakt.

Visst finns det brister, det noterbara är att de minskar säsong efter säsong under ledarduon och pengar finns. Fortsätter trenden så är VfL helt klart en utmanare till Bayern, kanske inte nästa säsong, kanske den därefter eller senare? Utan tvekan är det "topplaget" som förbättrats mest just nu i tysk fotboll.
Citera
2014-12-22, 19:28
Medlem
Lekmands avatar
Nu kommer jag bara skriva rent egocentriskt om Freiburg, klarar inte av att ge andra än mitt eget lag uppmärksamhet Förutom tre-fyra riktigt dåliga matcher har man oftast visat sig ha klar BL-klass på spelet.

Man har gjort få mål, och det tog flera månader för förra årets stjärntillskot Mehmedi att visa att han ens är kapabel att göra mål. Platsen bredvid honom borde ockuperats av en Philipp, men båda har varit skadade och man har fått spela med B-spelare på den positionen.

Mittfält är i stort sett oförändrat förutom det stabila tillskottet Frantz från Nürnberg, men ibland har man haft stora svårigheter med att skapa något. Skulle framförallt lasta det på yttrarna, fast den mångåriga lagkaptenen Schuster har fått tillbringa några matcher på bänken och han är innermitt.

Man köpte in tre mittbackar till säsongen och alla tre har visat att de håller klass. Framförallt kul att ha Marc-Oliver Kempf som liksom Ginter kommer ta sig till landslaget. Lite synd för ungdomarna i den egna akademin som börjar komma upp i den åldern där de borde slå igenom bara.

Bürki har ersatt Baumann på bästa sätt. Är mellan honom och Sommer om vem som är Schweiz förstemålvakt, och skulle inte bli för förvånad om Bürki till slut drar längsta strået. Väldigt stabil. Förutom igår då.

Tänkte gå igenom alla matcher där Freiburg spelat lika och resultatet inte varit 0-0. Fetmarkerade är baklängesmål från de sista tre minuterna.
Citat:
Hannover: 45, 81, -83, -93
Paderborn: 18, -89
Mainz: -27, 30, 58, -88
Bremen: 8, -31
Hoffenheim: 31, 33, -44, -63, 75, -93
Hertha: 30, -35, 79, -96
Dessutom har man i två matcher missat straff. Så jag tycker verkligen inte att man borde vara på en sistaplats, och det tycker nog inget annat freiburgfan. Men denna trend är inte bara slump, och man måste klara av att ta hand om detta.

Nils Petersen blir en typisk freiburgtransfer. 26-åring som inte nått upp till sin potential. På de två anfallspositionerna har man nu Mehmedi på den ena, och den andra kommer sex (!) anfallare att kämpa om. Petersen, Philipp, Zulechner, Schahin, Freis och Guedé. Österikiske stjärnan (Philipp) Zulechner har haft nått virus hela året som gjort att han bara gjort två inhopp. (Maximilian) Philipp har varit skadad i två månader men gjorde ett inhopp senast. Schahin, Freis och Guedé är motsatser till målsprutare och jag hoppas att de inte stannar länge, förutom Guedé som kan användas i ett defensivare spel. Petersen och två Philipp hoppas jag kan prestera bredvid Mehmedi.
Citera
2014-12-23, 07:27
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Nu kommer jag bara skriva rent egocentriskt om Freiburg, klarar inte av att ge andra än mitt eget lag uppmärksamhet Förutom tre-fyra riktigt dåliga matcher har man oftast visat sig ha klar BL-klass på spelet.

Man har gjort få mål, och det tog flera månader för förra årets stjärntillskot Mehmedi att visa att han ens är kapabel att göra mål. Platsen bredvid honom borde ockuperats av en Philipp, men båda har varit skadade och man har fått spela med B-spelare på den positionen.

Mittfält är i stort sett oförändrat förutom det stabila tillskottet Frantz från Nürnberg, men ibland har man haft stora svårigheter med att skapa något. Skulle framförallt lasta det på yttrarna, fast den mångåriga lagkaptenen Schuster har fått tillbringa några matcher på bänken och han är innermitt.

Man köpte in tre mittbackar till säsongen och alla tre har visat att de håller klass. Framförallt kul att ha Marc-Oliver Kempf som liksom Ginter kommer ta sig till landslaget. Lite synd för ungdomarna i den egna akademin som börjar komma upp i den åldern där de borde slå igenom bara.

Bürki har ersatt Baumann på bästa sätt. Är mellan honom och Sommer om vem som är Schweiz förstemålvakt, och skulle inte bli för förvånad om Bürki till slut drar längsta strået. Väldigt stabil. Förutom igår då.

Tänkte gå igenom alla matcher där Freiburg spelat lika och resultatet inte varit 0-0. Fetmarkerade är baklängesmål från de sista tre minuterna.

Dessutom har man i två matcher missat straff. Så jag tycker verkligen inte att man borde vara på en sistaplats, och det tycker nog inget annat freiburgfan. Men denna trend är inte bara slump, och man måste klara av att ta hand om detta.

Nils Petersen blir en typisk freiburgtransfer. 26-åring som inte nått upp till sin potential. På de två anfallspositionerna har man nu Mehmedi på den ena, och den andra kommer sex (!) anfallare att kämpa om. Petersen, Philipp, Zulechner, Schahin, Freis och Guedé. Österikiske stjärnan (Philipp) Zulechner har haft nått virus hela året som gjort att han bara gjort två inhopp. (Maximilian) Philipp har varit skadad i två månader men gjorde ett inhopp senast. Schahin, Freis och Guedé är motsatser till målsprutare och jag hoppas att de inte stannar länge, förutom Guedé som kan användas i ett defensivare spel. Petersen och två Philipp hoppas jag kan prestera bredvid Mehmedi.

Bra inlägg Lekmand och det är underbart att du bara koncentrerar ditt inlägg till Freiburg det hedrar dig.
Citera
2014-12-23, 08:09
Medlem
cyberkalles avatar
När jag var liten pojk så fanns det en populär sångare som jag och mina syskon tyckte var genomusel men inom den äldre generationen av släkten så var han omåttligt populär och då det var någon familjefest nog fan spelades han och inte lite heller.

Vem och varför skriver dåren om detta jo denna Österrikiske(även Schweizare sedan 2007) sångare som hette Udo Jürgens dog i söndags och han blev väl ungefär 200 år känns det som, men förutom att han vann schlagerfinalen -66 så gjorde han den officiella Tyska VM-låten till VM i Argentina -78 (ta fram näsdukarna för här kommer ni gråta av hur vackert det låter)
https://www.youtube.com/watch?v=PXe6Qd7i5DY

Till Guld-VM 1990 i Italien var det så dags igen då tillsammans med Belen Thomas nu med än ännu vackrare låt som verkligen får fram det bästa ur mig:
https://www.youtube.com/watch?v=Pm9rQW_6wGs

Den gode Herr Jürgens hade dock en enorm fingertoppskänsla och skapade även Wir schon auf dem Brenner som blev en megahit och efter att ni lyssnat på den så förstår även ni varför den blev så enormt stor: https://www.youtube.com/watch?v=Ml2eD6TDeLU

Så sent som den 12 december i år så hade han och sommarens populäraste fotbollssångerska och min blivande fru Helene Fischer en konsert tillsammans: https://www.youtube.com/watch?v=aLkjlO_ZCHQ
Gubben var pigg ända in i döden Ruhe in Frieden Udo för allt du skapad och någon gång i livet skall jag köpa en skiva med dig och lära mig uppskatta din musik.

Här hyllar min älskade Volgatyska Helene Udo i en show från oktober i år.

https://www.youtube.com/watch?v=TVpGcobq-Ug

Så här i efterhand så kan man verkligen förstå att musiken har betydelse för framgång inom fotboll för till VM i USA -94 så hade Tyskland den dåliga smaken att göra en VM-låt som lät så här jävla uselt inte konstigt att det blev ett fiasko : https://www.youtube.com/watch?v=nDEfaonoQvg
Senast redigerad av cyberkalle 2014-12-23 kl. 08:15.
Citera
2014-12-23, 13:03
Medlem
cyberkalles avatar
Motvall är också en gammal erfaren farbror som säkert har något att tillägga i frågan om Udo.

Höjbjerg den lille dänske dreng är tydligen på väg till Augsburg på lån.

Quelle: http://www.transfermarkt.de/pierre-emile-hojbjerg-zu-fc-augsburg-/thread/forum/154/thread_id/1007310/page/3#2140624

Marcell Jansen och Tolgay Arslan i HSV ryktas bort för att finansiera en ny vass anfallare.

Werders Eljero Elia ryktas bort till ön kan bli bra det för Werder.

Nu börjar det ryktas hit och dit.
Citera
2014-12-23, 13:24
Medlem
Germanofils avatar
Ja vila i frid Üdo Jörgens. Den här låten borde spelas på hans begravning:

https://www.youtube.com/watch?v=hB2ZvO24vvY

Doch auch mit Liliane war es schließlich vorbei,
Sie kippte vom Stuhl in der Konditorei.
Auf dem Sarg gab's statt Kränzen verzuckerte Torten
Und der Pfarrer begrub sie mit rührenden Worten:
Daß der Herrgott den Weg in den Himmel ihr bahne,
aber bitte mit Sahne

---------------------------------------------------

Lite annats smått och gott:

Marko Marin sägs vara på väg bort från Fiorentina. Ny klubadress oklar men än så länge tillhör han Chelsea. Elijah verkar lämna Bremen för Southampton(!), och Manchester City har lagt ett bud på Kevin de Bruyne. Hoppas att Allofs ger dem ett stort fett NEJ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in