Resultat: .
0%
röster
2014-01-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forcystus
Med konkurrera menar jag år efter år . Klart att Schalke och Dortmund kan konkurrera bra enskilda år, som när Schalke gick till semi i CL och Dortmund vann CL och gick till final förra säsongen. Men tror inte de är kapabla att hålla en hög nivå år efter år som typ Bayern kan göra.

Det tråkiga med Bayerns totala dominans att det får många som inte kan mycket om tysk fotboll att tro att det alltid varit en ett lags liga, som t.ex. Åslund tror då de varit så i 2 säsonger nu.

Förhoppningsvis kan övriga lag på sikt höja sig och göra det svårare för Bayern att vinna kommande säsonger. Det var roligt när klubbar som Wolfsburg, Stuttgart och Dortmund vann ligan för några år sedan då spänningen var total.

Aa det är sant, men får se hur det håller i sig! Personligen tror jag att Dortmund kan hålla sig på topp sålänge tränarstabben håller sig sams och kvar
Citera
2014-01-27, 19:37
Medlem
Steff83s avatar
Trollvarning får utfärdas igen för ni vet vem...Jag känner igen tugget..Det börjar oskyldigt..men sen trappas det upp.
Citera
2014-01-27, 22:25
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Vet du om Rausch är volgatysk eller liknande? Gabriel Heinze är halv volgatysk, halv italienare men född i Argentina. Hade tekniskt sett kunnat representera Tyskland, Bundesvertriebenengesetz gör som kanske bekant det möjligt för alla som kan påvisa något sorts tyskt "blod" att "återvända" och få medborgarskap. Intressant kuriosa som alla kanske inte känner till är att det existerade en Volgatysk Republik i Sovjet, Hitlers frammarsch gjorde dock inte tyskar särskilt populära i östra Europa/sovjet under och efter WWII. Min far hade inreseförbud till Tjeckoslovakien fram till statens förfall.

Kanske alldeles för offtopic dock, men det är intressant med de olika tyska "variationerna" i Frankrike, öst, sydamerika o.s.v.

Verkligen intressant med Volgatyskarna. Det är väl dom enda av dessa exotiska tyska folk där majoriteten av dem inte har utvandrat till Tyskland. Idag lever 600.000 Volgatyskar i Ryssland, Kazakhstan, Usbekistan. De blev deporterade dit och de flesta har blivit kvar. Det finns fortfarande etniskt volgatyska byar i dessa länder. Det kom många till Tyskland under -90 talet, men idag är de återigen ett utvandrande folk ifrån Tyskland då de flesta av dem nu återvänder till sina hemtrakter.
Citera
2014-01-27, 22:42
Medlem
afras avatar
När det gäller tyska fotbollslag som är verksamma i andra länder kan nämnas FC Südtirol från Bozen/Bolzano, som f n ligger på sjätte plats i Lega Pro Prima Divisione - Italiens tredje högsta liga (fd Serie c1). Deras hemsida: www.fc-suedtirol.com
Citera
2014-01-27, 23:09
Medlem
afras avatar
Efter en stunds googlande fann jag följande läsvärda forumtråd om tyska fotbollsklubbar utomlands.
http://diskussionen.die-fans.de/nordostfussball/12218-deutsche-clubs-im-ausland.html

Några av de härliga lagen:

FC Bayern Munchen Mombasa - Mombasa, Kenya. Stavas Munchen och inte München.

Deutscher Turn- und Sportverein (DTS) Windhuk - Windhoek Namibia. Grundades 1961 och har idag 500 tysknamibier som medlemmar. Förutom fotboll är klubben verksam inom sporten Faustball (har någon hört talas om den?) samt Volleyboll, Landhockey, Inlinehockey och Tennis.

Swakopmund FC (Kallas SFC) - Swakopmund Namibia. Till vardags i Namibia First Division - den andra högsta ligan i landet. Grundad 1986.

Deutscher FK Lezce - Spelar i division 8 i Polen.

Bavarian Soccer Club - Milwaukee USA. Amerikanska amatörmästare 1976 och 2001. Grundades 1929 under namnet "Fussball Club Bayern" (FC Bayern!)

Vereinigung Erzgebirge - Pennsylvania USA

De brasilianska mästarklubbarna Grêmio Porto Alegre och Coritiba FC grundades dessutom av tyskar.
Citera
2014-01-28, 08:50
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afra
När det gäller tyska fotbollslag som är verksamma i andra länder kan nämnas FC Südtirol från Bozen/Bolzano, som f n ligger på sjätte plats i Lega Pro Prima Divisione - Italiens tredje högsta liga (fd Serie c1). Deras hemsida: www.fc-suedtirol.com

Jag undrar om FC Südtirol ser sig som ett "tyskt fotbollslag som är verksamt i ett annat land"? De ser sig troligtvis som tysk- och italiensktalande italienare med visst egenstyre, vilket de också är. Sedan ligger den österrikiska delen av Tyrol emellan Norditalien och Bayern, så de kanske t o m känner sig närmare Österrike än Tyskland?

Edit: Ja, jag vet att "Besserwisser" är det tyska ord som lånats in till flest andra språk...

För övrigt tycker jag att det är en både otypisk och ovanlig situation i 1. BL just nu dvs. troligtvis den första gången i modern tid som ett lag har sett så överlägset som FCB gör. Det är fortfarande ligans överlägsna jämnhet som skapat denna situation - vem trodde att BVB skulle kryssa mot FCA, att Leverkusen skulle förlora mot Freiburg eller att 1.FCN skulle skåpa ut byklubben i senaste omgången?
Senast redigerad av Grus-Kalle 2014-01-28 kl. 08:52.
Citera
2014-01-28, 10:16
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Jag undrar om FC Südtirol ser sig som ett "tyskt fotbollslag som är verksamt i ett annat land"? De ser sig troligtvis som tysk- och italiensktalande italienare med visst egenstyre, vilket de också är. Sedan ligger den österrikiska delen av Tyrol emellan Norditalien och Bayern, så de kanske t o m känner sig närmare Österrike än Tyskland?

Edit: Ja, jag vet att "Besserwisser" är det tyska ord som lånats in till flest andra språk...

För övrigt tycker jag att det är en både otypisk och ovanlig situation i 1. BL just nu dvs. troligtvis den första gången i modern tid som ett lag har sett så överlägset som FCB gör. Det är fortfarande ligans överlägsna jämnhet som skapat denna situation - vem trodde att BVB skulle kryssa mot FCA, att Leverkusen skulle förlora mot Freiburg eller att 1.FCN skulle skåpa ut byklubben i senaste omgången?

Förra säsongen såg ungefär likadan ut faktiskt.
Då såg toppen ut så här efter 18 omgångar
Bayern 45
Leverkusen 36
Dortmund 33

Nu
Bayern(17omg) 47
Leverkusen 37
Dortmund 33

Fast du har dock rätt det är ovanligt för BL detta och hörrudu jag trodde faktiskt att Augsburg skulle spöa Dortmund. Tycker att dom vikt ner sig alldeles för ofta dom två senaste säsongerna speciellt mot på pappret sämre lag.
Citera
2014-01-28, 10:40
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Vad jag hört och mina erfarenheter så ser sig sydtyrolarna sig närmast Bayern, och skulle helst vilja höra dit, dvs i förlängningen till Tyskland. Iaf dom tysktalande då. Österrike som riksenhet med Wien i spetsen står längre från dom kulturellt än Bayern, vilket egentligen även gäller österrikiska Tyrol. München ses som den gemensamma kulturella huvudstaden. Som svensk kan det vara svårt att förstå med vår stabila historiska nationalstat. Bayern (det ursprungliga längst i syd kring München) och Tyrolen har ju hört ihop från början historiskt, vilket även avspeglar sig i dialekterna. Man har mer gemensamt med varandra än resten av nationerna Tyskland resp. Österrike, och självklart Italien. Men krig och erövringar har delat upp området i flera riken/nationalstater i olika format genom historien.
Senast redigerad av Steff83 2014-01-28 kl. 10:54.
Citera
2014-01-28, 11:37
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad jag hört och mina erfarenheter så ser sig sydtyrolarna sig närmast Bayern, och skulle helst vilja höra dit, dvs i förlängningen till Tyskland. Iaf dom tysktalande då. Österrike som riksenhet med Wien i spetsen står längre från dom kulturellt än Bayern, vilket egentligen även gäller österrikiska Tyrol. München ses som den gemensamma kulturella huvudstaden. Som svensk kan det vara svårt att förstå med vår stabila historiska nationalstat. Bayern (det ursprungliga längst i syd kring München) och Tyrolen har ju hört ihop från början historiskt, vilket även avspeglar sig i dialekterna. Man har mer gemensamt med varandra än resten av nationerna Tyskland resp. Österrike, och självklart Italien. Men krig och erövringar har delat upp området i flera riken/nationalstater i olika format genom historien.

Mina erfarenheter stämmer med dina, Sydtyrol-Tyrol-Oberbayern är inte bara i språkligt hänseende lika utan även kulturellt. Så brukar det bli omkring en nationsgräns dvs gränsen är skarp medan folket är intill förväxling lika på båda sidor av samma gräns. Sydtyrol har dessutom utverkat specialstatus i förhållande till Italien (ffa. går deras skatter till 95% tillbaka till provinsen och bara 5% till centralregeringen)

Som svensk går det till viss del att jämföra med t ex norra Tornedalen eller möjligen norska gränsen i Värmland, men det har inte varit några nya gränsuppdelningar i Norden så det är en mycket svagare koppling.

För att återvända till ämnet så var det mest en fråga om FC Südtirol känner sig som ett "tyskt lag i ett annat land", vilket som synes är en mer komplicerad fråga än jag först trodde...

Edit: I en bayersk film om bobåkare på säg 50-talet skulle en av mannarna förklara på engelska var Bayern låg och uttryckte det som att det var "near Germany, in the South" innan han kom på att "well, it is in fact in Germany".
Senast redigerad av Grus-Kalle 2014-01-28 kl. 11:40.
Citera
2014-01-28, 12:05
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Mina erfarenheter stämmer med dina, Sydtyrol-Tyrol-Oberbayern är inte bara i språkligt hänseende lika utan även kulturellt. Så brukar det bli omkring en nationsgräns dvs gränsen är skarp medan folket är intill förväxling lika på båda sidor av samma gräns. Sydtyrol har dessutom utverkat specialstatus i förhållande till Italien (ffa. går deras skatter till 95% tillbaka till provinsen och bara 5% till centralregeringen)

Som svensk går det till viss del att jämföra med t ex norra Tornedalen eller möjligen norska gränsen i Värmland, men det har inte varit några nya gränsuppdelningar i Norden så det är en mycket svagare koppling.

För att återvända till ämnet så var det mest en fråga om FC Südtirol känner sig som ett "tyskt lag i ett annat land", vilket som synes är en mer komplicerad fråga än jag först trodde...

Edit: I en bayersk film om bobåkare på säg 50-talet skulle en av mannarna förklara på engelska var Bayern låg och uttryckte det som att det var "near Germany, in the South" innan han kom på att "well, it is in fact in Germany".

Ska väl tilläggas att Tyrolen var enat innan första världskriget och hörde till Habsburgska riket vilket man inte var särskilt bekväm med då man blev ockuperade och erövrade, medan Bayern förblev självständigt först och expanderade norrut istället, för att senare ingå i en tysk riksenhet.

And. FC Südtirol så känner dom sig nog främst som sydtyrolare, och nog ett tyskt lag i Italien..men som inte nödvändigtvis har med nationalstaten Tyskland att göra. Österrikarna är ju tyskar också egentligen och såg sig som detta innan andra världskriget, fast nationalstaten är Österrike. Man brukar tala om "Die Deutsche Kulturnation" som omfattar hela det tyskspråkiga området som alla tysktalande tillhör, oavsett vilken nation man tillhör. Finlandsvenskar och ålänningar tex är ju inte finnar..utan svenskar..men inte svenskar till nationalitet. Etnicitet och nationalitet är det man måste skilja på. Kultur och språk är det förra, medan politik är det senare.

Men nu till OT:
Ryktas att Holtby är på väg till Dortmund!?
Senast redigerad av Steff83 2014-01-28 kl. 12:28.
Citera
2014-01-28, 12:27
Medlem
afras avatar
Citat:

Intressanta inlägg om Südtirol. Sydtirolarna har vad jag vet en stark känsla av oberoende, mer mot Italien än Tyskland och Österrike, som man står närmre kulturellt. Närmast står man sina bröder i det österrikiska Tirol. Den sydtirolske folkhjälten Andreas Hofer gjorde uppror mot Napoleon och dennes allierade Bayern 1809 och besegrade dem i tre berömda slag på berget Isel vid Innsbruck. Under bara några månader regerade Hofer ett befriat Tirol, innan han tvingades fly. Han tillfångatogs 1810 i en avlägsen dal där han gömt sig och blev avrättad på Napoleons order.

Kulturellt och socialt upplever jag Sydtirolarna som numera ett eget folk men ändå med en stark tysketnisk prägel. Kända sydtirolare har snarare sökt sig till Tyskland än Österrike, t ex de i Tyskland mycket populära sydtirolska folkmusikbanden och personligheter som klättraren Reinhold Messner. Jag har också haft intrycket att sydtirolare identifierar sig mer med Tyskland som kulturell helhet än med Bayern, som tidigare var erövrare och förtryckare av Tirol.

Att FC Südtirol är ett tyskt lag är lite provokativt att påstå, jag menade snarare deras kulturella och språkliga bakgrund.
Citera
2014-01-28, 12:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Intressanta inlägg om Südtirol. Sydtirolarna har vad jag vet en stark känsla av oberoende, mer mot Italien än Tyskland och Österrike, som man står närmre kulturellt. Närmast står man sina bröder i det österrikiska Tirol. Den sydtirolske folkhjälten Andreas Hofer gjorde uppror mot Napoleon och dennes allierade Bayern 1809 och besegrade dem i tre berömda slag på berget Isel vid Innsbruck. Under bara några månader regerade Hofer ett befriat Tirol, innan han tvingades fly. Han tillfångatogs 1810 i en avlägsen dal där han gömt sig och blev avrättad på Napoleons order.

Kulturellt och socialt upplever jag Sydtirolarna som numera ett eget folk men ändå med en stark tysketnisk prägel. Kända sydtirolare har snarare sökt sig till Tyskland än Österrike, t ex de i Tyskland mycket populära sydtirolska folkmusikbanden och personligheter som klättraren Reinhold Messner. Jag har också haft intrycket att sydtirolare identifierar sig mer med Tyskland som kulturell helhet än med Bayern, som tidigare var erövrare och förtryckare av Tirol.

Att FC Südtirol är ett tyskt lag är lite provokativt att påstå, jag menade snarare deras kulturella och språkliga bakgrund.

Ja..Vi har ju den kända programledaren i ZDF, Markus Lanz..Han är sydtyrolare, tex. Men det stämmer att dom brukar dra åt Tyskland om dom ska flytta på sig. Men Tyskland är ju mycket större..och finns helt andra möjligheter att göra karriär på sitt modersmål än i Österrike. Så det är ju inte så märkligt.
Senast redigerad av Steff83 2014-01-28 kl. 12:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in