Citat:
Börjar givetvis med de positiva inte de man ska basha, lagen som överraskat åt det rätta hållet;
Wolfsburg
Bär emot att skriva, tippade dock VfL Wolfsburg som topp 3 vid jul, men tycker att de kommit tillbaka denna höst till sin plats i Tyskland, till min lycka inte så mycket jag då befarade. Äntligen verkar Magaths stora tunga ok försvunnit. Truppen känns fortfarande lite spretande men den visar kvalitet allt som oftast. Man försöker spela fotboll helt enkelt, ibland går det ibland inte. Gilla klubben kommer jag aldrig att göra, däremot så spelar de en sevärd fotboll och har flera profiler i sitt lag.
För det är en sådan klubb som trots allt behövs, måste finnas de med kvalitet under topplagen om ligan ska vara stark. Synd bara att det är VW. Så inte var det med hjärta jag tippade dem i topp, bara en försiktighet med S04 eller Leverkusen, inget av lagen kändes mogna m a p tränare, då.
Augsburg
Denna märkliga klubb. Hatade dem nyss för sin grisfotboll i DFB-pokal, men de imponerar återigen i serien. Ska egentligen ha ramlat ur den för ett par år sedan men fortsätter att klamra sig kvar, utan några riktiga profiler i laget. Man kämpar och sliter, anfaller snabbt och effektivt. Kanske inte det mest skönspelande laget i BL, men FC Augsburg är alltid sevärda ändå.
Lite märkligt är att man inte är speciellt defensivt starka, som liknande lag brukar vara. Istället så är det mycket vilja och inställning hos alla spelare som räddat dem kvar, år efter år. Man kan undra varför; maten, ölen eller luften?
Hertha
Här talar vi verkligen om en klubb som behövs i högsta ligan. Ett lands huvudstad och största stad måste ha en sådan, annars känns det märkligt. Denna upplaga av Hertha BSC känns intressantare än på länge, har flera yngre killar i laget som kan bli något. Den gamla modellen att värva avdankade stjärnor verkar lite passé. Sedan finns ju mannen med hårfästet i laget, denna förunderliga Ronny som bara kan en sak, slå världens bästa frisparkar.

På lång sikt tror jag att Wolfsburg kommer att behövas i toppen av BL. Med bättre resultat ökar incitamenten för VW att spendera ännu mer pengar på laget. Med tanke på hur den moderna fotbollen har utvecklats ser jag hellre ett lag som Wolfsburg som alternativ till exempelvis Monaco, PSG, Chelsea och Manchester City. Pratar man köplag är Wolfsburg ändå att föredra i min mening och de tillför ändå mångfald till ligan.