Återigen så har jag ingen riktig koll, som ni här i tråden har. Jag har visserligen en tysk farbror och kusin som jag umgås med, men det ger mig på inget sätt samma expertis som ni grabbarna grus i tråden besitter.
En snabb googling ger på Wikipedia:
The rivalry is considered to be solely an English phenomenon—in the run-up to any competition match between the two teams, many English newspapers will print articles detailing results of previous encounters, such as those in 1966 and 1990. Football fans in England often consider Germany to be their main sporting rivals and care more about this rivalry than those with other nations, such as Argentina or Scotland. Most German fans consider the Netherlands to be their traditional footballing rivals. As of September 2013, Germany holds a narrow lead in victories according to FIFA, with fourteen wins to England's twelve.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/England%E2%80%93Germany_football_rivalry
Tänkte att den skulle vara kul att läsa på tyska, men den fanns inte… vilket kanske tyder på något?
Och när jag letar efter uttalanden så känns det inte sådär blixtrande.
Johannesburg (apn) Die englische Fußballnationalmannschaft hat nach Ansicht von Franz Beckenbauer unter dem italienischen Trainer Fabio Capello einen Rückschritt gemacht. Das sei aber nicht unbedingt die Schuld des Trainers, schrieb Beckenbauer in einem Beitrag in der südafrikanischen Zeitung „The Times“. In der höchsten englischen Spielklasse spielten zu wenige Engländer, es fehlten die Talente.
http://www.epochtimes.de/Beckenbauer-sieht-Rueckschritt-beim-englischen-Nationalteam-a588281.html
Und so weiter…
Jag tror inte att kriget spelar in särskilt mycket. För tyskarna. Eftersom tyskar i allmänhet vägrar att ta det i beaktning. Engelsmän däremot älskar det.
1966 skulle naturligtvis kunnat vara ett avstamp till en fantastisk rivalitet, men det blev aldrig någon uppföljning. Och tyskarna har vunnit ära och berömmelse efter detta. De har gått vidare.
Hur stor genomslagskraft engelsk media har i Tyskland har jag ingen aning om. Inbillar mig att den är betydligt större i Sverige. Därför har kanske den engelska inställningen lite svårare att få genomslag i Tyskland?
Nå, det är inte min mening att stjäla utrymme från den största matchen i Europa denna helg. Och då snackar jag inte om derbyt mellan Hellas och Chievo.