Resultat: .
0%
röster
2013-11-21, 20:13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Det är helt galet att man kan ha en sån skadelista och ändå ställa upp med en elva och bänk i världsklass. De stora avbräcken är Ribery och Bastian, resten får nog inte plats i startelvan. Men givetvis är det tungt att ha dom andra borta. Dortmunds skadelista är ju förvisso inte heller att leka med (hela backlinjen borta, och Gündoğan).

Ja...Bayern kommer ju trots detta som du säger ändå kunna ställa upp med en elva som ser slagkraftig ut på varenda position ändå.

Dortmunds backlinje...Hur kommer den se ut?

Sokratis är ju given i mitten..tillsammans med vem? Är Friedrich spelklar redan? Annars flyttas nog Bender ner. Sen finns ju unge orutinerade Sarr..men det tror jag inte.

Durm var väl inte helt fit heller? Annars spelar spelar han. Och Grosskreutz på högern. Annars Grosskreutz till vänster och Kuba till höger...Skulle jag tro.
Citera
2013-11-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Håller med om att Holland möjligtvis är en "större" rival än vad England är men att tyskarna skulle se England som "vilket lag som helst" är skitsnack. T.o.m. med min fru (tyska) sa att det var en "rivalmatch" när man mötte England och hon är inte överdrivet fotbollsintresserad. Detta i kontrast mot vad som skrivits i tråden gjorde mig nyfiken på hur det egentligen ligger till så jag frågade några arbetskollegor och de var alla överens om att matchen mot England har en historisk rivalitet som sträcker sig tillbaka ända till kriget. Därmed inte sagt att engelsmännen inte ser hårdare på saken.

----------------------------------------------------------------------------------
Du har säkert rätt.

Men samtidigt ska man nog inte bortse från åldersskillnader. De som var med under 1970-talet blickar gärna tillbaka till Beckenbauer mot Cruijff, Bayern München mot Ajax, Tyskland mot Holland. Klassiska uppgörelser.

Om jag personligen får dra en liknelse så ser vi medelålders malmöiter Göteborg som våra främsta rivaler, medan de yngre påverkats av internetkrigare och media till att se Helsingborg som en rival.
Citera
2013-11-21, 20:57
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Du har säkert rätt.

Men samtidigt ska man nog inte bortse från åldersskillnader. De som var med under 1970-talet blickar gärna tillbaka till Beckenbauer mot Cruijff, Bayern München mot Ajax, Tyskland mot Holland. Klassiska uppgörelser.

Om jag personligen får dra en liknelse så ser vi medelålders malmöiter Göteborg som våra främsta rivaler, medan de yngre påverkats av internetkrigare och media till att se Helsingborg som en rival.

Det känns som det där med England gäller äldre. Sen kriget. Har inget fotboll att göra i grunden. Vad gäller Holland finns den äkta, känslosamma rivaliteten som alltid finns i någon mån.

Frankrike tex stör sig mycket mer på England än vad Tyskland gör, och det har riktigt gamla anor..Men jag vill påstå Tyskland vs Holland är varandras ettor..därmed den "riktiga". Sen är det ju en storebror mot lillebrorduell dessutom.
Citera
2013-11-21, 21:36
Medlem
Återigen så har jag ingen riktig koll, som ni här i tråden har. Jag har visserligen en tysk farbror och kusin som jag umgås med, men det ger mig på inget sätt samma expertis som ni grabbarna grus i tråden besitter.

En snabb googling ger på Wikipedia:

The rivalry is considered to be solely an English phenomenon—in the run-up to any competition match between the two teams, many English newspapers will print articles detailing results of previous encounters, such as those in 1966 and 1990. Football fans in England often consider Germany to be their main sporting rivals and care more about this rivalry than those with other nations, such as Argentina or Scotland. Most German fans consider the Netherlands to be their traditional footballing rivals. As of September 2013, Germany holds a narrow lead in victories according to FIFA, with fourteen wins to England's twelve.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/England%E2%80%93Germany_football_rivalry

Tänkte att den skulle vara kul att läsa på tyska, men den fanns inte… vilket kanske tyder på något?

Och när jag letar efter uttalanden så känns det inte sådär blixtrande.

Johannesburg (apn) Die englische Fußballnationalmannschaft hat nach Ansicht von Franz Beckenbauer unter dem italienischen Trainer Fabio Capello einen Rückschritt gemacht. Das sei aber nicht unbedingt die Schuld des Trainers, schrieb Beckenbauer in einem Beitrag in der südafrikanischen Zeitung „The Times“. In der höchsten englischen Spielklasse spielten zu wenige Engländer, es fehlten die Talente.
http://www.epochtimes.de/Beckenbauer-sieht-Rueckschritt-beim-englischen-Nationalteam-a588281.html

Und so weiter…

Jag tror inte att kriget spelar in särskilt mycket. För tyskarna. Eftersom tyskar i allmänhet vägrar att ta det i beaktning. Engelsmän däremot älskar det.

1966 skulle naturligtvis kunnat vara ett avstamp till en fantastisk rivalitet, men det blev aldrig någon uppföljning. Och tyskarna har vunnit ära och berömmelse efter detta. De har gått vidare.

Hur stor genomslagskraft engelsk media har i Tyskland har jag ingen aning om. Inbillar mig att den är betydligt större i Sverige. Därför har kanske den engelska inställningen lite svårare att få genomslag i Tyskland?

Nå, det är inte min mening att stjäla utrymme från den största matchen i Europa denna helg. Och då snackar jag inte om derbyt mellan Hellas och Chievo.
Senast redigerad av Brille68 2013-11-21 kl. 21:42.
Citera
2013-11-21, 21:47
Medlem
fchansas avatar
Tusan också. Missar höjdarmatchen. På väg hem från Estland då
Citera
2013-11-21, 21:57
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Tänkte att den skulle vara kul att läsa på tyska, men den fanns inte… vilket kanske tyder på något?

Johannesburg (apn) Die englische Fußballnationalmannschaft hat nach Ansicht von Franz Beckenbauer unter dem italienischen Trainer Fabio Capello einen Rückschritt gemacht. Das sei aber nicht unbedingt die Schuld des Trainers, schrieb Beckenbauer in einem Beitrag in der südafrikanischen Zeitung „The Times“. In der höchsten englischen Spielklasse spielten zu wenige Engländer, es fehlten die Talente.
http://www.epochtimes.de/Beckenbauer-sieht-Rueckschritt-beim-englischen-Nationalteam-a588281.html

Und so weiter…

Jag tror inte att kriget spelar in särskilt mycket. För tyskarna. Eftersom tyskar i allmänhet vägrar att ta det i beaktning. Engelsmän däremot älskar det.
Googlade lite snabbt och hittade direkt flertalet tyska källor som visar på motsatsen, d.v.s. att en stor historisk rivalitet existerar. Lite läsning för den som kan tyska och är intresserad:

http://www.tagesspiegel.de/sport/fussball/nationalmannschaft-deutschland-england-duell-mit-langer-tradition/1019940.html

http://www.spox.com/de/sport/diashows/deutschland-england-historie/rivalitaet-franz-beckenbauer-psycho-stuart-pearce-andreas-koepke-gareth-southgate-andreas-brehme.htm l
(Bildspel som kan vara sevärt även utan tyskakunskaper)

Men återigen så beror det nog mycket på vem man frågar. De jag talade med som ansåg att en rivalitet existerar är födda på 70-talet och alltså för unga för både kriget och de klassiska 70-talsmatcherna mot Holland. Finns säkert många tyskar som inte alls bryr sig om denna rivalitet medan andra tycker att den är mer eller mindre viktig.

Hur som helst: I morgon är det äntligen BL igen!
Citera
2013-11-21, 22:28
Medlem
Jag kan naturligtvis ha fel. Min fru envisas med att hävda det mest hela tiden, även om hon inte kan specificera det…

I länkarna känns det som att det är Engelsmän som uttalar sig.

"Two World Wars and One World Cup" skandieren die englischen Fans martialisch.
…

"Im Prinzip kann jede Mannschaft jede andere im Elfmeterschießen schlagen, es sei denn, England spielt gegen Deutschland", sagte Gary Lineker, der auch den Spruch prägte: "Im Fußball spielen 22 Männer gegeneinander, und am Ende gewinnt immer Deutschland."

http://www.tagesspiegel.de/sport/fussball/nationalmannschaft-deutschland-england-duell-mit-langer-tradition/1019940.html

Men jag finner inga motsvarande uttalanden från tyskarnas sida. Förutom att det är god stämning osv.

Sedan är det väl ett ganska nytt fenomen att tyskarna faktiskt vill ta för sig i nationsmatcher? Att det varit ok att hetsa en aning. Italienarna tog illa vid sig då man körde pizza-snacket under 2006. Och andra länder är betydligt mer känsliga…

Nåväl, jag släpper det eftersom jag mest snickesnackar utifrån magkänsla, och inte från någon välgrundad synvinkel. Sorry, och väl mött…
Citera
2013-11-21, 22:37
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Jag kan naturligtvis ha fel. Min fru envisas med att hävda det mest hela tiden, även om hon inte kan specificera det…

Sedan är det väl ett ganska nytt fenomen att tyskarna faktiskt vill ta för sig i nationsmatcher? Att det varit ok att hetsa en aning. Italienarna tog illa vid sig då man körde pizza-snacket under 2006. Och andra länder är betydligt mer känsliga…

Nåväl, jag släpper det eftersom jag mest snickesnackar utifrån magkänsla, och inte från någon välgrundad synvinkel. Sorry, och väl mött…

Äh! Alltid trevligt med lite olika synvinklar. Som delvis uppväxt i Tyskland är det min mening att det kan variera väldigt mycket. Även om det finns en vis rivalitet ifrån många tyskar mot England kan den absolut inte matchas mot den som engelsmännen känner mot Tyskland. Jag skulle snarare mena på att de tyskar som känner en rivalitet emot England gör detta på grund av att engelsk media (och det engelska landslagsföljet) ständigt skall hetsa och bete sig allmänt ovärdigt.

Den tyska rivaliteten mot England bygger alltså snarare på en slags syn att man är överlägsen öborna. Tvärtom kan sägas gälla mot Italien där en viss irritation råder att det tyska landslaget har så pass svårt att vinna matcherna mot Gli Azzuri. Har allt oftare hört "scheiss italiener" än "scheiss engländer" under fotbollsmatcher, t.om. i Champions League brukar sådana skanderanden förekomma. När tyska lag möter engelska är det snarare ironisk rivalitet med "You only sing when you are winning" och "Football's coming home" som sjungs av de tyska supportrarna.

Tyckte det var noterbart hur Mehmet Scholl under halvtid mellan England - Tyskland nu senaste kommenterade hur absolut usla engelsmännen var och hur de saknade all sorts spelskicklighet, vidare att även cirka 950 tyskar hördes mer än 79 000 engelsmän. Får hålla med den gode Scholl där, blev förvånad över hur dåliga England faktiskt verkar vara.

Rivaliteten för de tyska supportrarna kan sägas vara mer flerdimensionell än att bara säga "de här ogillas mest." Polen är ytterligare ett exempel på en land, om än sportsligt underlägset, som kan kallas rival och där starka känslor råder.
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-11-21 kl. 22:42.
Citera
2013-11-21, 23:42
Medlem
Grus-Kalles avatar
Skulle nog också säga att rivaliteten med Holland är större än mot England, vilket delvis beror på Englands ständiga referenser till kriget vid varje match, men har mest anekdotiska bevis.

På plats vid VM-kvalmatchen Tyskland-Ukraina i Dortmund 14.11.2001 (som Tyskland vann med 4-1), så sjöng de tyska fansen för full hals mot slutet: "Ohne Holland fahren wir zur WM" och verkade riktigt skadeglada.

Edit: Italien och Holland bemöts med respekt, vilket inte England görs på samma sätt.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2013-11-21 kl. 23:45.
Citera
2013-11-22, 00:16
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Tyckte det var noterbart hur Mehmet Scholl under halvtid mellan England - Tyskland nu senaste kommenterade hur absolut usla engelsmännen var och hur de saknade all sorts spelskicklighet, vidare att även cirka 950 tyskar hördes mer än 79 000 engelsmän. Får hålla med den gode Scholl där, blev förvånad över hur dåliga England faktiskt verkar vara.

Rivaliteten för de tyska supportrarna kan sägas vara mer flerdimensionell än att bara säga "de här ogillas mest." Polen är ytterligare ett exempel på en land, om än sportsligt underlägset, som kan kallas rival och där starka känslor råder.

Ja, England har ett tristare lag än på länge. Får inte den där Milner en massa speltid? Ok, en kompetent fotbollsarbetare men han hade inte ens varit en krydda i det svenska landslaget. En något mer giftig Sebastian Larsson tänker jag mig, för att göra en jämförelse.

Den polska rivaliteten är förståelig (även om det är två totalt olika folk), Klose och Podolski är bara två exempel på tyskpolacker. Den där Borowski som lade av för ett tag sedan måste väl också ha haft ett polskt arv?
Citera
2013-11-22, 04:01
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Återigen så har jag ingen riktig koll, som ni här i tråden har. Jag har visserligen en tysk farbror och kusin som jag umgås med, men det ger mig på inget sätt samma expertis som ni grabbarna grus i tråden besitter.

En snabb googling ger på Wikipedia:

The rivalry is considered to be solely an English phenomenon—in the run-up to any competition match between the two teams, many English newspapers will print articles detailing results of previous encounters, such as those in 1966 and 1990. Football fans in England often consider Germany to be their main sporting rivals and care more about this rivalry than those with other nations, such as Argentina or Scotland. Most German fans consider the Netherlands to be their traditional footballing rivals. As of September 2013, Germany holds a narrow lead in victories according to FIFA, with fourteen wins to England's twelve.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/England%E2%80%93Germany_football_rivalry

Und so weiter…

1966 skulle naturligtvis kunnat vara ett avstamp till en fantastisk rivalitet, men det blev aldrig någon uppföljning. Och tyskarna har vunnit ära och berömmelse efter detta. De har gått vidare.

Hur stor genomslagskraft engelsk media har i Tyskland har jag ingen aning om. Inbillar mig att den är betydligt större i Sverige. Därför har kanske den engelska inställningen lite svårare att få genomslag i Tyskland?

Nå, det är inte min mening att stjäla utrymme från den största matchen i Europa denna helg. Och då snackar jag inte om derbyt mellan Hellas och Chievo.

Snarare så att tyskarna ogillar engelsmännen för att dom är trötta på dom helt enkelt. Dom ser lite ner på dom kan man säga. Men några äkta känslor åt något håll från tysk sida finns knappast.

Tyskland är ett stort land mitt i Europa...Man har rätt mycket annat att engagerade sig och roa sig i än några gaphalsar från en ö nordväst om kontinenten.
Citera
2013-11-22, 06:30
Medlem
cyberkalles avatar
Jag som växte upp där nere under 60 o 70-talet var dock för ung för 1966års final men på 70-talet så var Holland den enda verkliga fienden inom fotbollen men dock alltid var det hatkärlek lite som mellan Sverige och Finland i hockey.

Italien lite samma sak där fast med lite större respekt då Tyskland har så förbannat svårt mot dom.
Brille har ju redan i Calciotråden länkat ett fruktansvärt klipp från 1970 http://de.wikipedia.org/wiki/Jahrhundertspiel sådana där matcher gör ont att förlora men skapar samtidigt den där respekten för sin motståndare.

England ........ dom fnös man bara åt.

Men är det verkligen rivalitet mellan Tyskland och Polen?

Kan det vara olika stort mellan delstaterna?

Detta är bara mina minnen från barndomen i det lilla samhället utanför München.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in