Haha, Ribéry såg så sjukt nervös ut i början. Men fan vad roligt att han vann! Kanske några enstaka fler blickar från Sverige riktas mot Bundesliga.
Ja grattis till Ribery som vann välförtjänt tycker jag! Han var verkligen en gigant i både BL och CL förra säsongen. Och kul som du säger att priset går till en BL-spelare.
Jag tror dock att Schalke kan få det tufft mot Basel om andraplatsen om de nu inte spelar upp sig och gör resultat efter vad de borde kunna åstadkomma med spelarmaterialet.
Jag har inte haft jättekoll på Donetsk under sommaren men som jag förstått det har tappat en del viktiga spelare, så jag tror som dig att Donetsk inte kommer vara lika starka i denna upplaga av CL som de var i fjol och att Leverkusen borde ta sig vidare.
Ser inga problem för varken Bayern eller Dortmund att ta sig vidare även fast Dortmund hamnade i "dödens grupp", för det gjorde de väl?
I grupp A så kan det gå lite hur som helst, väldigt jämn grupp vill jag påstå. Donezk har fått in Bernard (som Dortmund, Tottenham m.fl. funderade på att köpa), en ung Fred samt Fernando. Spelare som verkar rätt bra. United brukar ha problem mot snabba passningsfötter på mittfältet om de inte parkerar bussen, så vilka som helst kan gå vidare enligt mig.
Jag tror dock att Schalke kan få det tufft mot Basel om andraplatsen om de nu inte spelar upp sig och gör resultat efter vad de borde kunna åstadkomma med spelarmaterialet.
Jag har inte haft jättekoll på Donetsk under sommaren men som jag förstått det har tappat en del viktiga spelare, så jag tror som dig att Donetsk inte kommer vara lika starka i denna upplaga av CL som de var i fjol och att Leverkusen borde ta sig vidare.
Ser inga problem för varken Bayern eller Dortmund att ta sig vidare även fast Dortmund hamnade i "dödens grupp", för det gjorde de väl?
Spelar S04 som de gjort de senaste matcherna blir de sist i gruppen. Basel ska som sagt var inte underskattas.
Leverkusen tror jag också får det svårt, tycker inte de har imponerat i Europaspelet de senaste åren. Det är just där som det är bra att ha en erfaren tränare och det är ju inte Hyypiä. Spelarmaterialet finns, men räcker det?
Angående Bayern och BVB tror jag som du, bara nu inte Guardiola fortsätter med sin idiotiska variant av 4-1-4-1.
Måste ge dig cudos för att du är så optimistisk. Kan väl fortfarande tycka att det är något pinsamt att åka ut på ett sådant sätt för en Bundesliga-klubb. Röcker var under all kritik och standardsituationerna/inläggen var absolut horribla.
Fanns väl visserligen några goda intentioner i spelet, t.ex. passningsspelet och pressingen. Nu har Schneider tid att jobba i alla fall, risken är att hela ny-tränar-effekten försvinner nu.
Ska bli kul att se Frankfurt nu, härlig stämning på Waldstadion och ett enormt taggat SGE.
Att Bruno har försvunnit har fått mig att se fram emot matcherna igen
Det är såklart det är pinsamt men vi åkte ut på ett väldigt olyckligt sätt. 2 misstag varav ett kommer med 1 minut kvar när matchen är påväg mot overtime.
Ja, du har helt rätt angående Röcker. Märkte det redan efter första matchen mot Mainz:
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
3 försvarsmisstag av Röcker idag. Han är absolut inte redo för BL.
Tyvärr har vi inte så mycket att välja på, Degenek är jag lite intresserad av att se men annars e det skralt. Hoppas att Danmarks bästa fotbollspelare får lira som mittback nästa match.
Vet ej om du menar offensivt eller defensivt med att "standardsituationerna/inläggen var absolut horribla". Men det spelar inte så stor roll, vi är tyvärr värdelösa i luften defensivt och inläggen offensivt håller inte så hög klass då Traore's doja är väldigt ojämn.
Där försvinner troligen en av mina favoritspelare Skjelbred, som var en av det bättre i våras. För att lånas ut mot Lasogga. Misär.
Tror Magath skulle passa utmärkt nu att städa upp nu..Antingen som sportchef, tränare eller båda.
Man kan säga mycket om honom..men självklart har han gjort en hel bra saker genom åren med. Som brandsläckare brukar han fungera..och få ihop det bra en tid iaf.
Spelar S04 som de gjort de senaste matcherna blir de sist i gruppen. Basel ska som sagt var inte underskattas.
Leverkusen tror jag också får det svårt, tycker inte de har imponerat i Europaspelet de senaste åren. Det är just där som det är bra att ha en erfaren tränare och det är ju inte Hyypiä. Spelarmaterialet finns, men räcker det?
Angående Bayern och BVB tror jag som du, bara nu inte Guardiola fortsätter med sin idiotiska variant av 4-1-4-1.
Ja om han inte byter spelsystem eller det nuvarnade inte hinner klaffa ordentligt snarast så kan inte se en enda titel komma hem till Bayern denna säsong. Känns som att Bayern är lite som Liverpool just nu, kan gå hur som helst mot vilka lag som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
I grupp A så kan det gå lite hur som helst, väldigt jämn grupp vill jag påstå. Donezk har fått in Bernard (som Dortmund, Tottenham m.fl. funderade på att köpa), en ung Fred samt Fernando. Spelare som verkar rätt bra. United brukar ha problem mot snabba passningsfötter på mittfältet om de inte parkerar bussen, så vilka som helst kan gå vidare enligt mig.
Så jävla pass, bra namn på papperet i alla fall. Nu när jag spanar in Donetsks trupp tycker jag ärligt de är snäppet vassare än Leverkusen och som Motvall säger är det bristande resultaten i europaspel inte en fördel för Leverkusen..
Om inte både Bayer spelar riktigt bra och Schalke inte rycker upp sig rejält har jag svårt att se dem gå vidare, tyvärr.
Där försvinner troligen en av mina favoritspelare Skjelbred, som var en av det bättre i våras. För att lånas ut mot Lasogga. Misär.
Håller med ett märkligt spelarbyte av HSV. Kanske behöver Hamburg en ny forward, men Lasogga känns inte ett dugg bättre än Berg, som exempel. Är klart Hertha som drar vinstlotten i mina ögon, om nu detta blir av.
Då börjar det dra ihop sig för att stänga BL-tipstävlingen. Sista dagen att delta är nu i helgen, vi säger söndag kväll. Hittills är vi 17 som är med. Jag kommer inte att göra några sammanställningar förrän på måndag. Tar chansen att åka ut till ön i helgen eftersom Bayern spelar ikväll och där finns ingen pålitlig internetuppkoppling.
Några poäng är redan klara, vi var ju en del som inte trodde Labbadia skulle bli speciellt långvarig. Eftersom ingen kan få mer än 1 poäng för nästa tränarbyte så betyder detta att någon av oss kommer att leda tävlingen ända tills juluppehållet. Trevligt!
Vid den tiden kommer också extrapoängen för ens klubb att delas ut. Kravet för att få sådana är att man skriver hyggligt ofta i tråden under hösten. 5 inlägg räcker inte, 25 st gör det däremot (ca 1 per vecka). Skriver man fler, vilket de flesta av oss här gör, blir det maxpoäng.
Att vi anhängare av storklubbarna (FCB och BVB) där bara kan få max 2 p är ett sätt att premiera skribenter med andra favoritlag att delta i diskussionen här. För det är alltid intressant att höra synpunkter från någon med specialkunskaper om en klubb som inte är i focus på samma sätt som de två nu största/framgångsrikaste. Givetvis behöver den klubben inte ligga i BL1. Tråden handlar ju om tysk fotboll och inte om Bayern/Dortmund.
Ställning idag alltså:
3 poäng; motvall, cyberkalle, Steff83, afra och Vandrar
0 poäng; Alla andra
Av de två tränarna som just nu "krisar" är det bara Orangina som tippat någon av dem, Fink i HSV. Ingen trodde på Schalke/Keller.
Tävlingens upplägg;
A. Tippa sluttabellen
5 poäng rätt placering
3 poäng en placering ifrån (Nürnberg slutar på plats 14 och du tippade dem som 15:e)
2 poäng två placeringar ifrån (Nürnberg slutar på plats 17 och du tippade dem som 15:e)
1 poäng tre placeringar ifrån (Nürnberg slutar på plats 18 och du tippade dem som 15:e)
B. Tippa tabellen vid vinteravbrottet då halva serien är spelad. De tre i topp och de två i botten enbart. 3 poäng, laget på plats ett
1 poäng lagen på plats två eller tre.
1 poäng för något av de två på nedflyttningsplatserna (Braunschweig och Augsburg ligger 17 rep 18, två poäng om du tippade dem. Men om Nürnberg ligger 17 och Augsburg 18, det ger bara en poäng i ditt tips.)
Inga poäng för andra placeringar, BL är för svårt för det.
C. Vilka två lag blir direkt uppflyttade till Bundesliga 1 från Bundesliga 2. Två alternativ. 3p rätt två lag (Som exemplevis Düsseldorf och Kaiserslautern)
1p ett rätt lag (Som att bara Kaiserslautern går upp av dina gissningar. )
D. Vem vinner skytteligan, kör vidare på en divergerad betygsättning.
3p ettan
1p tvåan
E. Vem vinner assistligan, dvs Kickers uppgifter. Dessa är tvetydiga minst sagt.
3p ettan
1p tvåan
F. Vilken målvakt släpper in minst mål? Ännu en tvåsamhet där en andra premieras.
3p ettan
1p tvåan
G. Vilket lag släpper in mest?
3p mest
1p näst mest
H. Minst gjorda antal mål av ett lag?
3p minst
1p näst minst
I. Vilken klubb byter tränare först? Nu inte Kicker utan Transfermarkts uppgifter.
3p första klubb
1p andra klubb
K. Vilket är ditt favoritlag i Tyskland?
Det kommer ges poäng för detta, skala 0-3. Men jag berättar inte mer än att fans av Bayern eller Dortmund kan som mest få tvenne. Dippsi och några till har här en säker tre poängare, att gilla lag länge och tydligt utan framgångar ger poäng. Lite av de nordtyska lagens anhängares paradgren.
Men att skriva Mainz här och aldrig mer skriva ett inlägg ger 0 poäng. Ska man framstå som anhängare så måste man skrivit flera inlägg i tråden om sitt lag. Dessutom kloka sådana. Poängen ges vid juletid.
Tävlingen börjar 1 augusti och den slutar 30:e augusti. OBS ändrat till den 1:e september. Man har rätt att ändra, men ge mig gärna ett PM om detta.
Att Bruno har försvunnit har fått mig att se fram emot matcherna igen
Vet ej om du menar offensivt eller defensivt med att "standardsituationerna/inläggen var absolut horribla". Men det spelar inte så stor roll, vi är tyvärr värdelösa i luften defensivt och inläggen offensivt håller inte så hög klass då Traore's doja är väldigt ojämn.
Jo jo, menade i det offensiva främst. Kan bara hålla med dig om Traores inlägg, kvaliteten som de varierar mellan är helt sjuk. Får hoppas för Stuttgarts skull att spelet faktiskt blir bättre nu, Hoffenheim, Hertha och Frankfurt väntar - ska inte vara helt omöjliga uppgifter tycker man. Är ju faktiskt bara Stuttgart och Braunschweig som inte tagit poäng än. Skönt att Fink inte får sparken om det bli förlust mot Braunschweig, då kan han faktiskt undvara de tre poängen till oss.
Nej, känns nästan som att vi måste ta ett poäng mot Hamburg för att få någon slags push och inte hamna efter direkt. Jansen saknas, Aogo utlånad och van der Vaart tveksam till spel. Skulle säga att med allt kaos i Hamburg har vi en hyfsad chans. Skönt att ha Bellarabi tillbaka också! Finns för övrigt fortfarande biljetter kvar till matchen, blir en hel del Braunschweigare på plats.