Resultat: .
0%
röster
2013-02-27, 22:59
Medlem
dippsis avatar
Hörde fel, lottningen sker nu på söndag 3 mars! Hoppas på Wolfsburg - Bayern och sedan Freiburg - Stuttgart!
Citera
2013-02-27, 23:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Bundesliga kommer inte vara särskilt jämn de kommande åren ifall Bayern fortsätter hålla den här sanslösa nivån. De kan ju till å med bli bättre om de värvar in bättre spelare(som de också kommer). Hur bra är denna upplaga? jag köper inte att det är Tysklands bästa lag någonsin, men topp 3 åtminstone?

Jag har följt BM sen mitten av 90-talet..och jag har nog aldrig upplevt en sådan är bra och bred trupp individuellt spelare för spelare som nu. Hur det var jmf under den riktiga storhetstiden i mitten av 70-talet (3 raka EC-titlar) vågar jag inte uttala mig om. Men fotbollen var ju annorlunda då..inte bara själva spelet på..utan framförallt utanför plan.

Lagmässigt är svårt att sia exakt nu när säongen inte är slut. Det var bra upplagor runt sekelskiftet (3 raka BL-titlar) som toppade med CL-vinsten 2001. Men det var mer starkt kollektiv då(om man jämföra med dom andra av dom största klubbarna) än på individplanet. Nu har man en monstertrupp...som knappt lag som Real och Barca kan överträffa. Lägstnivån slår knappast någon iaf..faktiskt. Det är ju bara att studera hur Heynckes kan anävnda truppen, och värdera matchernas vikt efter vilka som ska anvädas eller behöver vilas/alt. få speltid..
Citera
2013-02-27, 23:25
Medlem
therifs avatar
Jag tror inte direkt det är på tal om någon långlivad Bayern München dominans i Bundesliga. Kan hända att jag är färgad när jag säger detta, men som mest har ett tyskt lag (Bayern München*2 och Mönchengladbach) vunnit ligan tre år i rad. Jag blir väldigt överraskad om det är ett rekord Bayern tangerar genom att ev. vinna ligan varje år fram till och med säsongen 2014-15. Den tyska fotbollen är väldigt jämn. Genom alla år har det alltid varit en stor variation av ligavinnare, vilket är ganska unikt. I England har the big four alltid avslutat säsongerna med ligatiteln, likväl har Italien sina giganter och Spanien likaså.

I Tyskland å andra sidan kan mycket väl ett lag som Wolfsburg gå och vinna ligan nästa år. Det låter troligtvis föga troligt, men i den underbara ligan Bundesliga kan allt hända.

Fotnot. Jag räknar titlar och dylikt sedan 1963, när dagens Bundesliga grundades.
Citera
2013-02-28, 00:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therif
Jag tror inte direkt det är på tal om någon långlivad Bayern München dominans i Bundesliga. Kan hända att jag är färgad när jag säger detta, men som mest har ett tyskt lag (Bayern München*2 och Mönchengladbach) vunnit ligan tre år i rad. Jag blir väldigt överraskad om det är ett rekord Bayern tangerar genom att ev. vinna ligan varje år fram till och med säsongen 2014-15. Den tyska fotbollen är väldigt jämn. Genom alla år har det alltid varit en stor variation av ligavinnare, vilket är ganska unikt. I England har the big four alltid avslutat säsongerna med ligatiteln, likväl har Italien sina giganter och Spanien likaså.

I Tyskland å andra sidan kan mycket väl ett lag som Wolfsburg gå och vinna ligan nästa år. Det låter troligtvis föga troligt, men i den underbara ligan Bundesliga kan allt hända.

Fotnot. Jag räknar titlar och dylikt sedan 1963, när dagens Bundesliga grundades.

Beror väl på hur man ser det.

Bayern är det enda stabila topplaget..även om man inte vinner varje år.

Sedan finns det ett gäng klubbar med potential som kan vinna ett bra år. Dortmund har bland dessa lyckats etablera sig som ett stabilt topplag en lite längre tid nu. Å andra sidan verkar det som det ska vara just dom kan utmana Bayern och få in längre toppsviter i "modern tid"...Det var ju även Dortmund som fick in en likande period på 90-talet med två ligatitlar..och t.o.m en CL-titel 1997....Inte helt olikt hur det är nu...Skillnaden är väl bara hur Dortmund sköts då..och nu. Då var det stora och dyra namn som gjorde det...nu är det mer fokus på lagbygge, och mer utveckligsbara spelare.
Citera
2013-02-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag har följt BM sen mitten av 90-talet..och jag har nog aldrig upplevt en sådan är bra och bred trupp individuellt spelare för spelare som nu. Hur det var jmf under den riktiga storhetstiden i mitten av 70-talet (3 raka EC-titlar) vågar jag inte uttala mig om. Men fotbollen var ju annorlunda då..inte bara själva spelet på..utan framförallt utanför plan.

Lagmässigt är svårt att sia exakt nu när säongen inte är slut. Det var bra upplagor runt sekelskiftet (3 raka BL-titlar) som toppade med CL-vinsten 2001. Men det var mer starkt kollektiv då(om man jämföra med dom andra av dom största klubbarna) än på individplanet. Nu har man en monstertrupp...som knappt lag som Real och Barca kan överträffa. Lägstnivån slår knappast någon iaf..faktiskt. Det är ju bara att studera hur Heynckes kan anävnda truppen, och värdera matchernas vikt efter vilka som ska anvädas eller behöver vilas/alt. få speltid..

Du sätter huvudet på spiken, bra skrivit. Men som sagt, för att anses vara den allra bästa upplagen krävs det att man vinner titlar, många titlar. Laget man hade i slutet på 90-talet och början på 2000-talet(när man vann CL) anser jag i alla fall vara bättre än så länge, i alla fall kollektivt. Och det är ju i slutändan det som räknas.
Citera
2013-02-28, 00:36
Medlem
Hur går det för Javi Martinez i Bayern? Platsar han? Gör han succé? Ljuvlig spelare i mina ögon.
Citera
2013-02-28, 00:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Du sätter huvudet på spiken, bra skrivit. Men som sagt, för att anses vara den allra bästa upplagen krävs det att man vinner titlar, många titlar. Laget man hade i slutet på 90-talet och början på 2000-talet(när man vann CL) anser jag i alla fall vara bättre än så länge, i alla fall kollektivt. Och det är ju i slutändan det som räknas.

Nej..alltså..Än så länge har dom inte bevisat något...men vi får se som sagt. Men tendensen lutar åt ett håll ändå. BL..OK..Men den där är man för överlägsna helt enkelt. Det blir först när det vankas tufft motstånd i CL som det börjar bli intressant...Men tex..På det sättet man bara går ut och kör över Arsenal(som trots allt får räknas som ett stort lag även om dom inte är på topp nu) på bortaplan direkt från start..på ren skicklighet..att man helt enkelt har bättre spelare på varenda position..det säger en del. Det är långt, långt, nästan inget annat lag som skulle göra det tror jag. Det tyder ju också på att det finns ett självförtroende som heter duga. Dom flesta lag skulle nog ändå känt på läget...innan dom kan få upp tron vartåt det lutar.
Citera
2013-02-28, 00:51
Medlem
Foughts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Hur går det för Javi Martinez i Bayern? Platsar han? Gör han succé? Ljuvlig spelare i mina ögon.

Han spelar otroligt bra, han får lovord ifrån alla. Ibland är det lite sjukt hur han fortfarande kan ha bollen på foten ibland.

Här är två typiska Martinez klipps.

http://25.media.tumblr.com/324d08aee57841e93f3a1750ebe9ba46/tumblr_mipts9xn7c1rw46m4o1_500.gif
http://24.media.tumblr.com/tumblr_mee86uE1Nl1rw46m4o1_500.gif
Citera
2013-02-28, 00:52
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme

Hade lite tufft i början (helt naturligt med anpassning..osv)..men har arbetat sig in i som ordinarie..och blir bara bättre och bättre...Han och Schweinsteiger bildar ett oerhört starkt hjärta. Men man kan väl säga att det går bra för honom.

Trots allt värd pengarna..
Senast redigerad av Steff83 2013-02-28 kl. 00:55.
Citera
2013-02-28, 03:41
Medlem
Oranginas avatar
Stabil seger och skönt att Ibisevic bröt måltorkan.

Vfb ein leben lang!
Citera
2013-02-28, 09:40
Medlem
motvalls avatar
Mycket intressant skrivet här under kvällen/natten.

Något som gladde mig igår, förutom resultatet givetvis, var att nr 31 (Schweinsteiger- för er som inte kan bayerska) gjorde en mycket bra match. Han har under vintern fått en hel del kritik, men gav verkligen svar på tal.

Kommer han att spela på den här nivån under våren så kan Bayern gå mycket långt även i CL. I mångt och mycket är han lagets hjärta och själ.
Citera
2013-02-28, 10:30
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Självklart är de som du skriver. Men personligen tycker jag Robben ska bort och då har jag alltid kollat och sympatiserat med Bayern mest efter Liverpool.

Lahm är världens bästa ytterback, en fröjd att se honom.

Tycker det här är en ganska intressant debatt så jag lägger den här istället för i matchprat som snart stängs.

Varför ska Robben bort? Det du skriver om honom är bara struntprat, smutskastning och påhitt.

Om man följer Bayern vet man att Robben är en av de mentalt starkaste spelarna i laget, kanske också världen. För vilka andra skulle resa sig gång på gång efter de tunga skadebesvär och oturliga situationer han varit i och sedan komma tillbaka starkare och ännu bättre?
Att personen Robben är väldigt speciell och kanske inte passar i många lag, absolut inte i lag som Barcelona, spelar inte så stor roll. Han är som klippt och skuren för Bayern. Ett lag som alltid haft starka och speciella personligheter som inte alla gillar, Effenberg, Kahn med flera.
Det är som Steff83 skriver, Bayern är som någon fristad för dessa "bråkstakar" och "problemspelare".

Ribéry som vi vet är också han en speciell personlighet som ofta hamnade i trubbel och som ofta sågs som problem. Men som han själv säger så har han på något sätt hittat hem i Bayern. Här har han hittat lugn, spelglädje och stöd.

Men för att sammanfatta kan ofta folk som inte följer Bayern så mycket få lite underliga känslor av det som händer i klubben med relativt mycket avreageringar till och från. Men det är helt normalt i klubben och det är något som man i många fall vill ha för att tappa av ångan så det inte kokar över helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in