• 4
  • 5
2014-05-13, 08:24
Medlem
CudLifes avatar
Arbetarklass stder/stadsdelar= Arbetarklasslag. Framfrallt i traditionella industristder vilket det finns mnga av i Norra Europa, ocks anledningen till varfr det inte r lika utbrett nere p kontinenten. Dr det oftare handlar om politisk tillhrhet mer n ngot annat.

Jag tycker att definitionen r svr nufrtiden d det r s mycket pengar inblandat. Mitt lskade Manchester United t.ex r traditionellt ett arbetarklass lag och dom har fortfarande supportrar som gr p matcher som inte r hginkomsttagare, men det r t det hllet som det barkar. Till och med lag i Sverige som t.ex mitt "lokala" lag Hammarby r inte renodlat arbetarklass lngre, I takt med att Sdermalm har blivit s populrt och hipsterbefolkat, ven om mnga som r uppvuxna p stadsdelen vill framhlla att dom r det.

Vill man ha kta arbetarklass supportrar s fr man leta sig ner i divisionerna, lag som t.ex FC United of Manchester, St. Pauli etc. har fngat dessa supportar d dom har nischat sig fr detta. ven om det gr att f viss framgng fr lag som har den mentaliteten s kommer det aldrig g att fullt utmana det ekonomiskt storvuxna system som de riktigt framgngsrika klubbarna besitter, just fr att dom r arbetarklass.
Citera
2014-05-13, 09:23
Medlem
BATE Borisov i Vitryssland
Citera
2014-05-13, 11:43
Medlem
pihlbaoges avatar
Frgan r vl om det gller historiskt eller hur det ser ut idag? Idag r det ju t ex svrt att pst att t ex Man Utd r ett arbetarlag, eller ens ett lag fr engelsmn, sett till att de troligen har fler supportrar utomlands n i England.

Men tittar man p det historiskt s r vl de flesta laget i england arbetarlag. Arsenal som ingen nmnt tidigare i trden grundades ju av arbetarna vid kungliga vapenarsenalen. Drav namnet, arsenal.

Man skulle kunna argumentera fr att f Spanska klubbar med epitetet "Real" r arbetarklubbar. Real betyder som bekant "Kungliga" och r en titel som bara ngon ur kungafamiljen kan ge ett lag. Alla lag som heter Real har p ngot stt haft en koppling till en kunglighet som har gett dem rtten att anvnda Real i namnet, och alla de lagen har en kungakrona p sina klubbmrken.

Annars knns lag som Dortmund, Leverkusen, och Wolfsburg i Tyskland som klassiska arbetarlag. Lens i Frankrike.

Egentligen skulle jag vilja pst att fr att ett lag ska klassas som ett arbetarlag mste det finnas ett annat lag p orten. Degerfors blir t ex inget ritkigt arbetarlag, eftersom man r frn en liten stad dr det inte finns ngot annat lag att vlja. Sen att det r en liten ort med mnga bruk gr ju liksom ingen skillnad.

En annan sak r det t ex i Gteborg dr rgryte alltid varit ett av de finare omrdena att bo i, och laget alltid varit lite av verklassens lag, ven om det gtt i omgngar. Gais knns lite som St.Pauli, dvs mer ett vnster-lag n ett ritkigt arbetarlag.
Citera
2014-05-13, 12:23
Medlem
CudLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Frgan r vl om det gller historiskt eller hur det ser ut idag? Idag r det ju t ex svrt att pst att t ex Man Utd r ett arbetarlag, eller ens ett lag fr engelsmn, sett till att de troligen har fler supportrar utomlands n i England.

Men tittar man p det historiskt s r vl de flesta laget i england arbetarlag. Arsenal som ingen nmnt tidigare i trden grundades ju av arbetarna vid kungliga vapenarsenalen. Drav namnet, arsenal.

Man skulle kunna argumentera fr att f Spanska klubbar med epitetet "Real" r arbetarklubbar. Real betyder som bekant "Kungliga" och r en titel som bara ngon ur kungafamiljen kan ge ett lag. Alla lag som heter Real har p ngot stt haft en koppling till en kunglighet som har gett dem rtten att anvnda Real i namnet, och alla de lagen har en kungakrona p sina klubbmrken.

Annars knns lag som Dortmund, Leverkusen, och Wolfsburg i Tyskland som klassiska arbetarlag. Lens i Frankrike.

Egentligen skulle jag vilja pst att fr att ett lag ska klassas som ett arbetarlag mste det finnas ett annat lag p orten. Degerfors blir t ex inget ritkigt arbetarlag, eftersom man r frn en liten stad dr det inte finns ngot annat lag att vlja. Sen att det r en liten ort med mnga bruk gr ju liksom ingen skillnad.

En annan sak r det t ex i Gteborg dr rgryte alltid varit ett av de finare omrdena att bo i, och laget alltid varit lite av verklassens lag, ven om det gtt i omgngar. Gais knns lite som St.Pauli, dvs mer ett vnster-lag n ett ritkigt arbetarlag.

Titta p hur stderna ser ut idag och i ett historiskt perspektiv, de som bor i Manchester har aldrig vart speciellt rika. Manchester Uniteds arena ligger i ett historiskt sett arbetaromrde. Arsenal har smackat upp sin arena p den mest centrala plats i London som man kan hitta, pendlingsbart med tunnelbana i ett rtt bra omrde fr att vara London. Arsenal och de flesta andra lag frn London skulle jag sga inte rknas som arbetarklass. Sen har ju den publiken klart sinat sen Premier League startade. Manchester United r globala men det skulle inte vara vrt lika mycket utan dom krnsupportrarna som finns dr. Mrktes klart och tydligt denna ssongen nr det brjade blsa ordentligt i Man United.
Citera
2014-05-13, 12:24
Medlem
JohnniePumas avatar
Jag lste en artikel ngonstans, som jag inte lyckas fina nu, dr Man Citys supportrar anges vara de fattigaste i premier league medan Chelseas supportrar de rikaste. Jag har fr mig att de endast inkluderade lokala supportrar. Synd att jag inte hittar den.
Senast redigerad av JohnniePuma 2014-05-13 kl. 12:27.
Citera
2014-05-13, 12:38
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CudLife
Titta p hur stderna ser ut idag och i ett historiskt perspektiv, de som bor i Manchester har aldrig vart speciellt rika. Manchester Uniteds arena ligger i ett historiskt sett arbetaromrde. Arsenal har smackat upp sin arena p den mest centrala plats i London som man kan hitta, pendlingsbart med tunnelbana i ett rtt bra omrde fr att vara London. Arsenal och de flesta andra lag frn London skulle jag sga inte rknas som arbetarklass. Sen har ju den publiken klart sinat sen Premier League startade. Manchester United r globala men det skulle inte vara vrt lika mycket utan dom krnsupportrarna som finns dr. Mrktes klart och tydligt denna ssongen nr det brjade blsa ordentligt i Man United.

Att arenan ligger i ett fint omrde tycker iof inte jag behver sga s mycket om laget i sig. Stadsdelar frndras.

Jag menar, titta bara p Sdermalm. Fr 20 r sedan gavs lgenheterna dr nstan bort, och idag r det lika dyrt att kpa lgenhet dr som i resten av Stockholm.

I just fallet Arsenal kan man ju vnda p det och sga att det r en av f Engelska klubbar som fortfarande gs av sina fans.

Sen har jag fr dlig insikt i engelsk fotboll fr att kunna uttala mig mer n som lekman.
Citera
2014-05-13, 12:55
Medlem
CudLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Att arenan ligger i ett fint omrde tycker iof inte jag behver sga s mycket om laget i sig. Stadsdelar frndras.

Jag menar, titta bara p Sdermalm. Fr 20 r sedan gavs lgenheterna dr nstan bort, och idag r det lika dyrt att kpa lgenhet dr som i resten av Stockholm.

I just fallet Arsenal kan man ju vnda p det och sga att det r en av f Engelska klubbar som fortfarande gs av sina fans.

Sen har jag fr dlig insikt i engelsk fotboll fr att kunna uttala mig mer n som lekman.

Arsenal gs verkligen inte av sina fans. Det r Stan Kroenke som ger Arsenal med 66 procent av aktierna. Norra London r vldigt familjevnligt och kultiverat. Dom enda lagen som kan hvda att dom r arbetarklass r klubbar frn Sdra och stra London. (West Ham, Millwall etc.) Det finns bttre exempel p bda hll skulle jag tro, men de r dem mest vlknda.
Har du vart i London? stra London r vl mest representativt fr en Sdermalmsk jmfrelse och dr r det nd bara de mest centrala delarna som rknas som rknas som oproblematiska. Adresser som r s Centrala som Arsenals i London r och har alltid vart attraktiva. Manchester, Liverpool, Birmingham etc har inte haft samma situation, det kommer mer naturligt nr ett helt samhlle har vart beroende av industri.
Citera
2014-05-13, 13:12
Medlem
Arsenal har inte alls "smackat upp sin arena p den mest centrala plats i London". Den ligger ngra hundra meter ifrn Gillespie Road dr Highbury lg och det r absolut inte ngot av Londons finare omrden. Det har absolut ingen ghetto-stmpling eller liknande men rknas fortfarande p mnga stt som ett ganska ruffigt omrde, som visserligen ftt ett visst uppsving efter Emirates-bygget.

Snackar vi klubbar som ligger i fina omrden i London r det frst och frmst Fulham och Chelsea man snackar om.

Sen blir det meningslst att jmfra hur rika fansen r mellan London-bor och t.ex. Liverpool- eller Manchester-bor d lnerna i huvudstaden generellt stt r vldigt, vldigt mycket hgre.

Dock r Arsenal inget typiskt arbetarklass-lag, det stmmer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in