• 1
  • 2
2012-05-26, 13:24
Medlem
Jag r en van anvndare av bda dessa mediciner. Har tit vldigt stora mngder framfrallt stesolid och imovane. Har dock aldrig provat de tyngasta benso preparaten som tex xanor. Tycker bde lyrica och benso kan va trevligt att inta men jag fredrar lyrica framfr benso anyday, bde i berusningssyfte och som medicin mot ngest (gad). Lyrica knns som en form av benso bara det att slheten och ens oengagemang till vrlden inte finns kvar. Visst man blir avtrubbad p lyrica med men p ett helt annat stt n de flesta bensodiazepinerna. En annan posetiv sak med lyrica r att den gr alla aktiviteter roligare vilket jag inte heller upplever med benso. Det enda negativa med lyrica imo r att det svider rtt hrt att g av skiten. Men det behver inte jag gra ofta alls (har ett verfld med piller). Sen enligt mnga r ju viktkningen en annan negativ sida av lyrica, men det r att va lite vl gnllig tycker jag.

Vad tycker ni om lyrica och benso. vilken r bst i berusningssyfte och vilken r bst mot ngest?
Fr mig r det iaf lyrica all the way.
Citera
2012-05-26, 13:48
Medlem
Benso i berusningsyfte r bara dumt. Massa minnesluckor och dumheter, man blir bara trg tillslut. Har erfarenheter av de flesta bensos, r glad att jag aldrig gick in i ngt missbruk av skiten.
Lyrica r sknt i berusningsyfte men risken fr att krampa finns dr, sen blir toleransen t helvete om man missbrukar dem.

Benso r bara mot panikngest, nervsitet, sociala problem etc.
Lyrica r bra mot gad, hjlper lite med den sociala delen samt att ja som du sa saker knns mer givande p s stt tar det bort min passivitet orsakad av psykiska problem. Menar medicinska doser ssom 10mg stesolid, 25mg sobril vid behov(delar dem tom ibland nr det inte r "fr jobbigt") 450mg lyrica/dag(225p morgonen sen 225 kl 16.00 funkar bst fr mig.

Bde medicinerna r bara dumt att flumma p, jag tar dem pga. psykiska problem fr att fungera i samhllet - och det tog lng tid att f rtt medicinering pga. folk som missbrukar dem.

Vill du bli berusad s drick en brs och rk en joint, sknare n benso&lyrica.
Citera
2012-05-26, 15:16
Medlem
Stormorfars avatar
Lyrica r bttre mot GAD och panikngest(den fysiska delen tminstone), tyvrr extremt beroendeframkallande och mnga tycker att det r vrre att sluta med n benzo..

Har testat kliva av benzo rakt av i hyffsade doser och det r ju inte kul, fast nr jag slutade med lyrica (600mg om dagen i nn mnad) s var jag sngliggande 2v utan att kunna kka eller nnting
Citera
2012-05-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Lyrica r bttre mot GAD och panikngest(den fysiska delen tminstone), tyvrr extremt beroendeframkallande och mnga tycker att det r vrre att sluta med n benzo..

Har testat kliva av benzo rakt av i hyffsade doser och det r ju inte kul, fast nr jag slutade med lyrica (600mg om dagen i nn mnad) s var jag sngliggande 2v utan att kunna kka eller nnting

Det r jobbigt ja, att g av lyrica. Jobbigare n att sluta med stesolid fr mig. Jag hade grym ngest bde fysisk och psykisk i typ 3 dagar, sen slppte det. Att ta paus med lyrica vr vrre. r riktigt dlig i nn vecka sen blir det bttre och bttre. tycker folk som pstr att sluta med lyrica r vrre n att sluta med heroin r ute och cyklar.
Citera
2012-05-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Benso i berusningsyfte r bara dumt. Massa minnesluckor och dumheter, man blir bara trg tillslut. Har erfarenheter av de flesta bensos, r glad att jag aldrig gick in i ngt missbruk av skiten.
Lyrica r sknt i berusningsyfte men risken fr att krampa finns dr, sen blir toleransen t helvete om man missbrukar dem.

Benso r bara mot panikngest, nervsitet, sociala problem etc.
Lyrica r bra mot gad, hjlper lite med den sociala delen samt att ja som du sa saker knns mer givande p s stt tar det bort min passivitet orsakad av psykiska problem. Menar medicinska doser ssom 10mg stesolid, 25mg sobril vid behov(delar dem tom ibland nr det inte r "fr jobbigt") 450mg lyrica/dag(225p morgonen sen 225 kl 16.00 funkar bst fr mig.

Bde medicinerna r bara dumt att flumma p, jag tar dem pga. psykiska problem fr att fungera i samhllet - och det tog lng tid att f rtt medicinering pga. folk som missbrukar dem.

Vill du bli berusad s drick en brs och rk en joint, sknare n benso&lyrica.

Jag gillar inte alls ruset av alkohol, knner mig fysiskt sjuk av det p ntt stt. Var det gller cannabis s har jag rkt varje dag i 2 r tid, men nu varit ren frn det i mer n 1 r. Cannabis kan skapa riktigt stora psykiska problem hos vissa, men detta verkar alla "stoners" blunda fr. Enligt mig r det bara en tidfrga innan man brjar utveckla pyskisk sjukdom pga cannabis. Det hnde mig och flera jag knner.

Man brjar dricka lite alkohol som ungdom sen provar man p hasch fr att man har trkigt eller kanske har ett visst behov av att fly frn verkligheten... sen brjar man gra de sm problemen man hade innan till strre problem. Sen r det benzo som gller fr att man verhuvudtaget ska palla leva. Den hr vgen har jag sett mnga g inkl mig sjlv. Det hr gller frsts inte alla.
Senast redigerad av LaTeRaLuZ 2012-05-26 kl. 18:42.
Citera
2013-06-04, 01:41
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaTeRaLuZ
Man brjar dricka lite alkohol som ungdom sen provar man p hasch fr att man har trkigt eller kanske har ett visst behov av att fly frn verkligheten... sen brjar man gra de sm problemen man hade innan till strre problem. Sen r det benzo som gller fr att man verhuvudtaget ska palla leva. Den hr vgen har jag sett mnga g inkl mig sjlv. Det hr gller frsts inte alla.
haha vad sjukt det lter. men det r ju typ sant
Citera
2013-06-04, 02:33
Medlem
DeLuxemannens avatar
Jag anser att Lyrica ltt var den bsta medicin jag nnsin tit. Detta var mellan 2003-2008 och jag kom med frslaget att testa Lyrica (som d var nytt)mot min vrsta abstinens-ngest. Var grovt beroende av bde benz opi. Efter 2-3 dar knde jag mig mer energisk mmen om jag la mig fr att sova, sov jag sknt som fan. Sen mrkte jag iallafall att mycket av mitt sug efter droger inkl alkohol var mycke mindre.
Det jvliga idag r att man r s satans restriktiv med Lyrican, fr den gavs ju ut i 200-burkar till nstan vem som helst p 2000-talet -och d r det som att man straffar patienterna. De e ju fr fan lkarna som isf skapade detta s.k. Monster. Sen jag la av med Lyrican 2008 har jag nstan konstant vart deppig haft ngest. Och vad har det lett till? -Jo, man bestller alla mjliga benzo p ntet . Fast n Lyrican kanske just var den rtta medicinen fr skitmnga. E s jvla less p detta landet och dess restriktioner.
Var bara tvungen att skriva av mig ilska..
Trevlig natt
Citera
2013-06-04, 03:37
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLuxemannen
Jag anser att Lyrica ltt var den bsta medicin jag nnsin tit. Detta var mellan 2003-2008 och jag kom med frslaget att testa Lyrica (som d var nytt)mot min vrsta abstinens-ngest. Var grovt beroende av bde benz opi. Efter 2-3 dar knde jag mig mer energisk mmen om jag la mig fr att sova, sov jag sknt som fan. Sen mrkte jag iallafall att mycket av mitt sug efter droger inkl alkohol var mycke mindre.
Det jvliga idag r att man r s satans restriktiv med Lyrican, fr den gavs ju ut i 200-burkar till nstan vem som helst p 2000-talet -och d r det som att man straffar patienterna. De e ju fr fan lkarna som isf skapade detta s.k. Monster. Sen jag la av med Lyrican 2008 har jag nstan konstant vart deppig haft ngest. Och vad har det lett till? -Jo, man bestller alla mjliga benzo p ntet . Fast n Lyrican kanske just var den rtta medicinen fr skitmnga. E s jvla less p detta landet och dess restriktioner.
Var bara tvungen att skriva av mig ilska..
Trevlig natt

Jag ber om urskt om jag r lite OffTopic nu, men det var ju knappast lkarnas fel. Man hade inte insett hur vanebildande Lyrca faktiskt r, och framfrallt visste man inte hur missbruksvnligt det i sjlva verket var. Man trodde det var en mirakelmedicin som inte kunde missbrukas och som inte var vanebildande (som Tradolan).

Men en patient ska ju inte frn ena dagen till den andra tvingas sluta med Lyrica (eller med ngon annan medicin heller fr den delen), det kan ju vara rent av farligt. Lyrica ska trappas ut lngsamt, och dr har ju lkarna ett stort ansvar.

Dock kan lkarna knappast klandras fr att folk brjar missbruka tabletter. Och det r ju till stor del p grund av att Lyrica missbrukas som lkarna nu blir alltmer restriktiva med att skriva ut det. Skyll grna p lkarna och Socialstyrelsen om det knns bttre, men missbrukarna frtjnar allt en redig knga ocks, fr det r de som verkligen stller till det. Om folk kunde lta bli att missbruka precis allting skulle Sverige kunna ha en lttare politik i medicinfrgor.

Trevlig natt sjlv (eller ska man kanske skriva God morgon nu?)!
Senast redigerad av Charmaine 2013-06-04 kl. 03:39.
Citera
2013-06-04, 03:48
Medlem
Tjacktorskens avatar
Smaken r ju som baken men Lyrica kan man inte ens jmnfra med benso. Lyrica r sjukt verskattat och kan bara bara appldera hela frskingskaran i Sverige som har lyckats stta den p listan ver mediciner som ingen lkare lngre skriver ut. Varfr i helvete folk "knarkar" p Lyrica r en gta. Nr jag t det s t jag nvar av kapslarna med hgst styrka och det dg bara att dryga ut len med. Ingen kukmtning. Vill bara f ett svar p vad ni fr fr rus p pisset?
Citera
2013-06-05, 00:04
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Smaken r ju som baken men Lyrica kan man inte ens jmnfra med benso. Lyrica r sjukt verskattat och kan bara bara appldera hela frskingskaran i Sverige som har lyckats stta den p listan ver mediciner som ingen lkare lngre skriver ut. Varfr i helvete folk "knarkar" p Lyrica r en gta. Nr jag t det s t jag nvar av kapslarna med hgst styrka och det dg bara att dryga ut len med. Ingen kukmtning. Vill bara f ett svar p vad ni fr fr rus p pisset?

Du brjar inlgget med att konstatera att "smaken r som baken", och det r svaret p frgan som du avslutar ditt inlgg med. Du gillar inte Lyrica, men uppenbarligen finns det mnga som tycker de fr ett sknt rus av det.

Nr jag hade det utskrivet fick jag oerhrt obehagliga effekter av det. Jag blev yr i huvudet, sg dubbelt, hade svrt att uttrycka nig och fick till slut ett redigt krampanfall, s jag tycker inte heller om effekten av dem. Men det dr r ju individuellt, jag vet att mnga gillar Lyrica.

Det trkiga r att folk missbrukar Lyrica till den grad att lkarna blivit mer restriktiva med att frskriva det. Det kommer som vanligt drabba dem som inte alls r ute efter att missbruka och f ett rus.
Citera
2013-06-05, 03:37
Medlem
Stone..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaTeRaLuZ
Jag r en van anvndare av bda dessa mediciner. Har tit vldigt stora mngder framfrallt stesolid och imovane. Har dock aldrig provat de tyngasta benso preparaten som tex xanor. Tycker bde lyrica och benso kan va trevligt att inta men jag fredrar lyrica framfr benso anyday, bde i berusningssyfte och som medicin mot ngest (gad). Lyrica knns som en form av benso bara det att slheten och ens oengagemang till vrlden inte finns kvar. Visst man blir avtrubbad p lyrica med men p ett helt annat stt n de flesta bensodiazepinerna. En annan posetiv sak med lyrica r att den gr alla aktiviteter roligare vilket jag inte heller upplever med benso. Det enda negativa med lyrica imo r att det svider rtt hrt att g av skiten. Men det behver inte jag gra ofta alls (har ett verfld med piller). Sen enligt mnga r ju viktkningen en annan negativ sida av lyrica, men det r att va lite vl gnllig tycker jag.

Vad tycker ni om lyrica och benso. vilken r bst i berusningssyfte och vilken r bst mot ngest?
Fr mig r det iaf lyrica all the way.
Jag anvnder benso fr den funkar bst mot mig som ngestdmpare!
och Lyrican anvnder jag mest i rus syfte.
Citera
2013-06-05, 04:19
Medlem
SadCats avatar
Jag har haft recept p Lyrica och tyckte det funkade bra i brjan.
Men toleransen steg s fort fr mig s behandlingen avbrts, efter ungefr 4 veckor s fick jag ingen effekt av den. Hade 600mg/dag.
Sen gick jag upp i vikt av den ocks, vilket jag tycker r mindre kul

Jag gr p benso dagligen och det funkar bra. Har rtt grov tolerans mot benso men det ger lite effekt iaf. Utan benso s kan jag inte rra mig utanfr lgenheten och gra en s simpel sak som att handla mat.

Anvnder mestadels benson som den ska anvndas, mot ngest. Men d jag hatar hgtider(Julafton, Nyr m.m) av personliga anledningar s tar jag alltid tillrckligt fr att sova bort hela hgtiden.

I russyfte s ska man ju absolut kombinera Lyrica och Benso. Riktigt mysig kombo. Grna i hga doser ocks . Sen har jag fr mig man kan krampa snt trist p hgre doser Lyrica, s en benso som Stesolid funkar ju kanon fr att frhindra det. Jag blir sjlv lite smskakig p hgre doser Lyrica utan benso.

Har provat Lyrica ensamt i flummsyfte, och det funkar ju. Men med benso i mixen s blir det s mycket bttre. Fredrar att mixa med Xanor, Flunitrazepam, Stesolid, Iktorivil eller Bromazepam (Grna alla sammtidigt ) . D blir man s dr mjuk i kroppen . Sen nr man vaknar dagen efter s mr man s galet bra hela resterande dagen. Humret r verkligen p topp hela tiden.

Benso vinner ju ltt som ngestdmpare.
I russyfte kr jag p benso och Lyrica
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här