Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-26, 13:24
  #1
Medlem
Jag är en van anvöndare av båda dessa mediciner. Har ätit väldigt stora mängder framförallt stesolid och imovane. Har dock aldrig provat de tyngasta benso preparaten som tex xanor. Tycker både lyrica och benso kan va trevligt att inta men jag föredrar lyrica framför benso anyday, både i berusningssyfte och som medicin mot ångest (gad). Lyrica känns som en form av benso bara det att slöheten och ens oengagemang till världen inte finns kvar. Visst man blir avtrubbad på lyrica med men på ett helt annat sätt än de flesta bensodiazepinerna. En annan posetiv sak med lyrica är att den gör alla aktiviteter roligare vilket jag inte heller upplever med benso. Det enda negativa med lyrica imo är att det svider rätt hårt att gå av skiten. Men det behöver inte jag göra ofta alls (har ett överflöd med piller). Sen enligt många är ju viktökningen en annan negativ sida av lyrica, men det är att va lite väl gnällig tycker jag.

Vad tycker ni om lyrica och benso. vilken är bäst i berusningssyfte och vilken är bäst mot ångest?
För mig är det iaf lyrica all the way.
Citera
2012-05-26, 13:48
  #2
Medlem
Benso i berusningsyfte är bara dumt. Massa minnesluckor och dumheter, man blir bara trög tillslut. Har erfarenheter av de flesta bensos, är glad att jag aldrig gick in i ngt missbruk av skiten.
Lyrica är skönt i berusningsyfte men risken för att krampa finns där, sen blir toleransen åt helvete om man missbrukar dem.

Benso är bara mot panikångest, nerövsitet, sociala problem etc.
Lyrica är bra mot gad, hjälper lite med den sociala delen samt att ja som du sa saker känns mer givande på så sätt tar det bort min passivitet orsakad av psykiska problem. Menar medicinska doser såsom 10mg stesolid, 25mg sobril vid behov(delar dem tom ibland när det inte är "för jobbigt") 450mg lyrica/dag(225på morgonen sen 225 kl 16.00 funkar bäst för mig.

Både medicinerna är bara dumt att flumma på, jag tar dem pga. psykiska problem för att fungera i samhället - och det tog lång tid att få rätt medicinering pga. folk som missbrukar dem.

Vill du bli berusad så drick en bärs och rök en joint, skönare än benso&lyrica.
Citera
2012-05-26, 15:16
  #3
Medlem
Stormorfars avatar
Lyrica är bättre mot GAD och panikångest(den fysiska delen åtminstone), tyvärr extremt beroendeframkallande och många tycker att det är värre att sluta med än benzo..

Har testat kliva av benzo rakt av i hyffsade doser och det är ju inte kul, fast när jag slutade med lyrica (600mg om dagen i nån månad) så var jag sängliggande 2v utan att kunna käka eller nånting
Citera
2012-05-26, 18:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Lyrica är bättre mot GAD och panikångest(den fysiska delen åtminstone), tyvärr extremt beroendeframkallande och många tycker att det är värre att sluta med än benzo..

Har testat kliva av benzo rakt av i hyffsade doser och det är ju inte kul, fast när jag slutade med lyrica (600mg om dagen i nån månad) så var jag sängliggande 2v utan att kunna käka eller nånting


Det är jobbigt ja, att gå av lyrica. Jobbigare än att sluta med stesolid för mig. Jag hade grym ångest både fysisk och psykisk i typ 3 dagar, sen släppte det. Att ta paus med lyrica vär värre. är riktigt dålig i nån vecka sen blir det bättre och bättre. tycker folk som påstår att sluta med lyrica är värre än att sluta med heroin är ute och cyklar.
Citera
2012-05-26, 18:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Benso i berusningsyfte är bara dumt. Massa minnesluckor och dumheter, man blir bara trög tillslut. Har erfarenheter av de flesta bensos, är glad att jag aldrig gick in i ngt missbruk av skiten.
Lyrica är skönt i berusningsyfte men risken för att krampa finns där, sen blir toleransen åt helvete om man missbrukar dem.

Benso är bara mot panikångest, nerövsitet, sociala problem etc.
Lyrica är bra mot gad, hjälper lite med den sociala delen samt att ja som du sa saker känns mer givande på så sätt tar det bort min passivitet orsakad av psykiska problem. Menar medicinska doser såsom 10mg stesolid, 25mg sobril vid behov(delar dem tom ibland när det inte är "för jobbigt") 450mg lyrica/dag(225på morgonen sen 225 kl 16.00 funkar bäst för mig.

Både medicinerna är bara dumt att flumma på, jag tar dem pga. psykiska problem för att fungera i samhället - och det tog lång tid att få rätt medicinering pga. folk som missbrukar dem.

Vill du bli berusad så drick en bärs och rök en joint, skönare än benso&lyrica.


Jag gillar inte alls ruset av alkohol, känner mig fysiskt sjuk av det på nått sätt. Var det gäller cannabis så har jag rökt varje dag i 2 år tid, men nu varit ren från det i mer än 1 år. Cannabis kan skapa riktigt stora psykiska problem hos vissa, men detta verkar alla "stoners" blunda för. Enligt mig är det bara en tidfråga innan man börjar utveckla pyskisk sjukdom pga cannabis. Det hände mig och flera jag känner.

Man börjar dricka lite alkohol som ungdom sen provar man på hasch för att man har tråkigt eller kanske har ett visst behov av att fly från verkligheten... sen börjar man göra de små problemen man hade innan till större problem. Sen är det benzo som gäller för att man överhuvudtaget ska palla leva. Den här vägen har jag sett många gå inkl mig själv. Det här gäller förstås inte alla.
__________________
Senast redigerad av LaTeRaLuZ 2012-05-26 kl. 18:42.
Citera
2013-06-04, 01:41
  #6
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaTeRaLuZ
Man börjar dricka lite alkohol som ungdom sen provar man på hasch för att man har tråkigt eller kanske har ett visst behov av att fly från verkligheten... sen börjar man göra de små problemen man hade innan till större problem. Sen är det benzo som gäller för att man överhuvudtaget ska palla leva. Den här vägen har jag sett många gå inkl mig själv. Det här gäller förstås inte alla.
haha vad sjukt det låter. men det är ju typ sant
Citera
2013-06-04, 02:33
  #7
Medlem
DeLuxemannens avatar
Jag anser att Lyrica lätt var den bästa medicin jag nånsin ätit. Detta var mellan 2003-2008 och jag kom med förslaget att testa Lyrica (som då var nytt)mot min värsta abstinens-ångest. Var grovt beroende av både benz å opi. Efter 2-3 dar kände jag mig mer energisk mmen om jag la mig för att sova, sov jag skönt som fan. Sen märkte jag iallafall att mycket av mitt sug efter droger inkl alkohol var mycke mindre.
Det jävliga idag är att man är så satans restriktiv med Lyrican, för den gavs ju ut i 200-burkar till nästan vem som helst på 2000-talet -och då är det som att man straffar patienterna. De e ju för fan läkarna som isf skapade detta s.k. Monster. Sen jag la av med Lyrican 2008 har jag nästan konstant vart deppig å haft ångest. Och vad har det lett till? -Jo, man beställer alla möjliga benzo på nätet . Fast än Lyrican kanske just var den rätta medicinen för skitmånga. E så jävla less på detta landet och dess restriktioner.
Var bara tvungen att skriva av mig ilska..
Trevlig natt
Citera
2013-06-04, 03:37
  #8
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLuxemannen
Jag anser att Lyrica lätt var den bästa medicin jag nånsin ätit. Detta var mellan 2003-2008 och jag kom med förslaget att testa Lyrica (som då var nytt)mot min värsta abstinens-ångest. Var grovt beroende av både benz å opi. Efter 2-3 dar kände jag mig mer energisk mmen om jag la mig för att sova, sov jag skönt som fan. Sen märkte jag iallafall att mycket av mitt sug efter droger inkl alkohol var mycke mindre.
Det jävliga idag är att man är så satans restriktiv med Lyrican, för den gavs ju ut i 200-burkar till nästan vem som helst på 2000-talet -och då är det som att man straffar patienterna. De e ju för fan läkarna som isf skapade detta s.k. Monster. Sen jag la av med Lyrican 2008 har jag nästan konstant vart deppig å haft ångest. Och vad har det lett till? -Jo, man beställer alla möjliga benzo på nätet . Fast än Lyrican kanske just var den rätta medicinen för skitmånga. E så jävla less på detta landet och dess restriktioner.
Var bara tvungen att skriva av mig ilska..
Trevlig natt

Jag ber om ursäkt om jag är lite OffTopic nu, men det var ju knappast läkarnas fel. Man hade inte insett hur vanebildande Lyrca faktiskt är, och framförallt visste man inte hur missbruksvänligt det i själva verket var. Man trodde det var en mirakelmedicin som inte kunde missbrukas och som inte var vanebildande (som Tradolan).

Men en patient ska ju inte från ena dagen till den andra tvingas sluta med Lyrica (eller med någon annan medicin heller för den delen), det kan ju vara rent av farligt. Lyrica ska trappas ut långsamt, och där har ju läkarna ett stort ansvar.

Dock kan läkarna knappast klandras för att folk börjar missbruka tabletter. Och det är ju till stor del på grund av att Lyrica missbrukas som läkarna nu blir alltmer restriktiva med att skriva ut det. Skyll gärna på läkarna och Socialstyrelsen om det känns bättre, men missbrukarna förtjänar allt en redig känga också, för det är de som verkligen ställer till det. Om folk kunde låta bli att missbruka precis allting skulle Sverige kunna ha en lättare politik i medicinfrågor.

Trevlig natt själv (eller ska man kanske skriva God morgon nu?)!
__________________
Senast redigerad av Charmaine 2013-06-04 kl. 03:39.
Citera
2013-06-04, 03:48
  #9
Medlem
Tjacktorskens avatar
Smaken är ju som baken men Lyrica kan man inte ens jämnföra med benso. Lyrica är sjukt överskattat och kan bara bara applådera hela färskingskaran i Sverige som har lyckats sätta den på listan över mediciner som ingen läkare längre skriver ut. Varför i helvete folk "knarkar" på Lyrica är en gåta. När jag åt det så åt jag nävar av kapslarna med högst styrka och det dög bara att dryga ut ölen med. Ingen kukmätning. Vill bara få ett svar på vad ni får för rus på pisset?
Citera
2013-06-05, 00:04
  #10
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Smaken är ju som baken men Lyrica kan man inte ens jämnföra med benso. Lyrica är sjukt överskattat och kan bara bara applådera hela färskingskaran i Sverige som har lyckats sätta den på listan över mediciner som ingen läkare längre skriver ut. Varför i helvete folk "knarkar" på Lyrica är en gåta. När jag åt det så åt jag nävar av kapslarna med högst styrka och det dög bara att dryga ut ölen med. Ingen kukmätning. Vill bara få ett svar på vad ni får för rus på pisset?

Du börjar inlägget med att konstatera att "smaken är som baken", och det är svaret på frågan som du avslutar ditt inlägg med. Du gillar inte Lyrica, men uppenbarligen finns det många som tycker de får ett skönt rus av det.

När jag hade det utskrivet fick jag oerhört obehagliga effekter av det. Jag blev yr i huvudet, såg dubbelt, hade svårt att uttrycka nig och fick till slut ett redigt krampanfall, så jag tycker inte heller om effekten av dem. Men det där är ju individuellt, jag vet att många gillar Lyrica.

Det tråkiga är att folk missbrukar Lyrica till den grad att läkarna blivit mer restriktiva med att förskriva det. Det kommer som vanligt drabba dem som inte alls är ute efter att missbruka och få ett rus.
Citera
2013-06-05, 03:37
  #11
Medlem
Stone..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaTeRaLuZ
Jag är en van anvöndare av båda dessa mediciner. Har ätit väldigt stora mängder framförallt stesolid och imovane. Har dock aldrig provat de tyngasta benso preparaten som tex xanor. Tycker både lyrica och benso kan va trevligt att inta men jag föredrar lyrica framför benso anyday, både i berusningssyfte och som medicin mot ångest (gad). Lyrica känns som en form av benso bara det att slöheten och ens oengagemang till världen inte finns kvar. Visst man blir avtrubbad på lyrica med men på ett helt annat sätt än de flesta bensodiazepinerna. En annan posetiv sak med lyrica är att den gör alla aktiviteter roligare vilket jag inte heller upplever med benso. Det enda negativa med lyrica imo är att det svider rätt hårt att gå av skiten. Men det behöver inte jag göra ofta alls (har ett överflöd med piller). Sen enligt många är ju viktökningen en annan negativ sida av lyrica, men det är att va lite väl gnällig tycker jag.

Vad tycker ni om lyrica och benso. vilken är bäst i berusningssyfte och vilken är bäst mot ångest?
För mig är det iaf lyrica all the way.
Jag använder benso för den funkar bäst mot mig som ångestdämpare!
och Lyrican använder jag mest i rus syfte.
Citera
2013-06-05, 04:19
  #12
Medlem
SadCats avatar
Jag har haft recept på Lyrica och tyckte det funkade bra i början.
Men toleransen steg så fort för mig så behandlingen avbröts, efter ungefär 4 veckor så fick jag ingen effekt av den. Hade 600mg/dag.
Sen gick jag upp i vikt av den också, vilket jag tycker är mindre kul

Jag går på benso dagligen och det funkar bra. Har rätt grov tolerans mot benso men det ger lite effekt iaf. Utan benso så kan jag inte röra mig utanför lägenheten och göra en så simpel sak som att handla mat.

Använder mestadels benson som den ska användas, mot ångest. Men då jag hatar högtider(Julafton, Nyår m.m) av personliga anledningar så tar jag alltid tillräckligt för att sova bort hela högtiden.

I russyfte så ska man ju absolut kombinera Lyrica och Benso. Riktigt mysig kombo. Gärna i höga doser också . Sen har jag för mig man kan krampa å sånt trist på högre doser Lyrica, så en benso som Stesolid funkar ju kanon för att förhindra det. Jag blir själv lite småskakig på högre doser Lyrica utan benso.

Har provat Lyrica ensamt i flummsyfte, och det funkar ju. Men med benso i mixen så blir det såååå mycket bättre. Föredrar att mixa med Xanor, Flunitrazepam, Stesolid, Iktorivil eller Bromazepam (Gärna alla sammtidigt ) . Då blir man så där mjuk i kroppen . Sen när man vaknar dagen efter så mår man så galet bra hela resterande dagen. Humöret är verkligen på topp hela tiden.


Benso vinner ju lätt som ångestdämpare.
I russyfte kör jag på benso och Lyrica
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback