• 1
  • 2
2012-05-26, 01:56
Medlem
tallmisters avatar
allt beror på hur du kör, vilka övningar och vilken intensitet du ligger på.
Citera
2012-05-26, 01:57
Medlem
Nu såg jag i andra tråden som hänvisades till att man endast bör springa i 20 minuter för att inte bryta ner protein (eller något i den stilen..). Betyder det att det är bättre att jag springer intensivt i 20 min, istället för att som nu jogga långsamt i 45-60 min?

Om jag bara springer i 20 min (intensivt), kan jag då göra detta även de dagar jag tränar styrka?

Går det bra att istället jogga 20 min på morgonen och 20 min på kvällen (=40 min), och ev 20 min på eftermiddagen (=60 min som förut), för att slippa den nämnda "skadliga" effekten? (Dvs dagar då jag inte tränar styrka.)

Edit: Mitt mål är alltså fortfarande i första hand att bli slimmad. Jag började egentligen träna styrka för att få upp förbränningen, samt öka styrka så att jag kan jogga mer/snabbare, för att underlätta viktnedgång. Jag är dock inte överdrivet fixerad vid vikt, och vill inte bli "smal" på bekostnad av all styrka. Vill ju också få sund och stark kropp. (Dock hände det sig förra gången när jag började stryketräna, för ett antal år sen, att jag började se överviktig ut eftersom musklerna väl la sig under mitt underhudsfett. Kvinnor har ju mer naturligt underhudsfett, så det är lätt hänt. Vill gärna försöka undvika den utvecklingen denna gång...)
Senast redigerad av 1234512345 2012-05-26 kl. 02:01.
Citera
2012-05-26, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallmister
allt beror på hur du kör, vilka övningar och vilken intensitet du ligger på.

Som sagt, jag har precis börjat, men tänkte träna igenom hela kroppen utan pauser med 10-15 repetitioner varannan dag. (Så hög intensitet att jag inte orkar mer än 10-15 rep.) Endast ett intervall per maskin.

Sen vill jag egentligen helst även jogga (långsamt) i 45-60 min varje dag, eftersom målet är (bl.a.) viktnedgång. Funderar dock på att inte jogga dagar när jag stryketränar eftersom jag fick höra att det vara skadligt...(?)
Citera
2012-05-26, 02:07
Medlem
NU är jag ingen expert. Men du borde se över hur mycket kalorier du äter med. Om du tränar hyfsat hårt på gymmet och har kalori överskott kommer du troligast lägga på dig muskel vikt. vill du se mer slimmad och tappa kroppsfett tror jag det är bättre att du ligger på kalori underskott och styrketränar för bibehålla muskelmassan så du ej tapper den. Intevall träning är bra för få högre föbränning. Jag tycker du ska kolla denna länk, finns nog massa nyttig information för dig där.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Citera
2012-05-26, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggarebobjr
NU är jag ingen expert. Men du borde se över hur mycket kalorier du äter med. Om du tränar hyfsat hårt på gymmet och har kalori överskott kommer du troligast lägga på dig muskel vikt. vill du se mer slimmad och tappa kroppsfett tror jag det är bättre att du ligger på kalori underskott och styrketränar för bibehålla muskelmassan så du ej tapper den. Intevall träning är bra för få högre föbränning. Jag tycker du ska kolla denna länk, finns nog massa nyttig information för dig där.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Ja, jag måste ligga på kaloriöverskott, för nu vägde jag mig och har gått upp 2,5 kg på en vecka .. Jag som har hållt igång som en galning, med både kondition och nu styrka sista tre dagarna...
Visst, jag känner mig friskare, men grundtanken var ju faktiskt att också gå ner en del i vikt...

Har haft detta problem tidigare: Så fort jag börjar träna (även om det bara är kondition) så måste jag omedvetet äta mer, för jag går UPP i vikt. Samtidigt vill jag undvika det ohälsosamma alternativet att sitta stilla och reducera maten bara för att gå ner lite i vikt (vilket annars brukar fungera utmärkt om jag bara vill minska i omfång..).
Senast redigerad av 1234512345 2012-05-26 kl. 02:23.
Citera
2012-05-26, 02:42
Medlem
Ligger du på överskott så bygger du muskler när du tränar. så du går upp i vikt för muskler väger mer än fett. Men fats du går upp i vikt kan du ju tappa fett och bli mer slimmad. Mycket har med vad du äter. Tror du sa du kör LFCH och om jag inte har fel så är det low fat high carbs. mat med mycket kolhydrater innehåller ofta mycket kalorier. Vanlig mat som tex vitt bröd. vanlig pasta och ris. har massa socker i dom. äter du mycket socker har du ofta dålig blodsocker värde som höjer din insulin nivå och insulin gör dig fet. insulin är kroppens mest fetbildande ämne

I grund och botten är det att gör du av med fler kalorier än du stoppar i dig tappar du vikt. äter du mer kalorier än du kör av med går du upp. Styrke träning och intevallträning är bra för det höjer din förbränning och gör så du förbränner mer kalorier även när du sitter still.

förstår inte varför du måste äta mer för du joggar? Jag kör något typ GI metod och jag är mätt hela dagarna och äter typ bara 1000-1500 kalorier. jag undviker dock mat som ris,pasta, potatis, bröd och andra produkter med massa socker i. har gått ner mycket i vikt och snart är man fitt för beach 2012.

Kan skriva en vanlig dag tex. 2 kokta ägg vid frukost. 2timmar senare 1 tonfisk burk. sen lunch brukar bli bacon och en frukt. sen 2 timmar 50gram nötter. sen till middag ca 200 gram fisk med broccoli.

Det brukar bli ca 1000 kalorier om dan och känner mig ej hungrig. men som sagt jag äter mat som man håller sig mätt på länge och inge tomma kolhydrater från typ vitt bröd, pasta eller potatis. Brun ris/pasta går ganska bra om man inte äter förmycket.

Jag brukade äta runt 2500-3000 kalorier per dag för jag åt massa onyttiga kolhydrater som gav massa kalorier men höll mig inte mätt länge.

Vilket fall tror jag att om du går till gymmet 3 dar i veckan och joggar 2-3 dar och inte går ner i vikt eller får formen du söker. borde du se över dina matvanor och vad du äter
Senast redigerad av byggarebobjr 2012-05-26 kl. 02:44.
Citera
2012-05-26, 03:16
Medlem
kan inte fatta att jag är den första som kritiserar lchf jisses sluta med den skiten du beöver glykgenet i musklerna och allt handlar om mer ut än in, inte om inga carbs då orkar du inte träna till max. och använd fria vikter och inte maskin, det är jobbigare och då bränner du mer. Läs lite om kroppsbyggare i usa dom är bra på att visa och förklara bra hur dom kör sina viktnedgångar
Citera
2012-05-26, 11:53
Medlem
Men fria vikter blir alldeles för tungt att börja med...
Och ska se över min mat. Tror jag äter för mycket ost osv.
Citera
2012-05-26, 11:59
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234512345
Men fria vikter blir alldeles för tungt att börja med...
Och ska se över min mat. Tror jag äter för mycket ost osv.
Det blir inte tyngre än vad du gör det. Det är ju en annan teknik, men orkar du sitta i en maskin orkar du lyfta tyngder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in