2012-05-25, 23:40
Medlem
Tomtemasks avatar
Vänsterpartiet har tackat ja till att möta Svenskarnas parti i en debatt om svenskhet. Debatten ska som jag förstår det hållas mellan lokala representanter i Emmaboda. Det kan bli riktigt intressant av flera skäl. Sverigedemokraterna har i flera år haft problem med att definiera svenskheten. Ska Svenskarnas parti lyckas bättre? Vad kommer Vänsterpartiet föra fram för argument? Redan nu har de nämnt pizza.

Mer information finns här: http://www.realisten.se/2012/05/25/svenskarnas-parti-moter-vansterpartiet-i-debatt-om-svenskheten/

och här: http://www.svenskarnasparti.se/2012/05/23/svenskarnas-parti-svp-bjuder-in-vansterpartiet-till-debatt-om-svenskhet/

Vad jag kan se har Vänsterpartiet i Emmaboda inte skrivit något om det än.
Citera
2012-05-26, 00:34
Medlem
Känns som att alla debatter om "svenskhet" är ganska meningslösa och ointressanta? Varför är det så viktigt att dela in människor i olika grupper, varför kan man inte inse att människor är olika och vi har likheter och skillnader mellan varandra, oavsett om vi tillhör samma etnicitet?

Dessutom, vad är typiskt svenskt och hur långt vill Svenskarnas parti gå i deras svenskhet? Ska all import upphöra?
Citera
2012-05-26, 00:56
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100
Känns som att alla debatter om "svenskhet" är ganska meningslösa och ointressanta? Varför är det så viktigt att dela in människor i olika grupper, varför kan man inte inse att människor är olika och vi har likheter och skillnader mellan varandra, oavsett om vi tillhör samma etnicitet?

Dessutom, vad är typiskt svenskt och hur långt vill Svenskarnas parti gå i deras svenskhet? Ska all import upphöra?

Kan man definera vem som är svensk så vet man vem man ska behandla som en sådan, och vem man bör utvisa vid brott etc.
Citera
2012-05-26, 00:59
Medlem
Det här kan bli intressant då dem båda partierna har olika definitioner om vad svenskhet är. Dem tacklar och analyserar frågan på två helt skilda sätt. Vänsterpariet med att det inte finns något specifikt svenskt. Medans svenskarnas parti tror jag tycker att svensk är man om man tillhör det västeuropeiska genetiska arvet. Anledningen varför jag tror det är för att dem är etniska nationalister. Men också att det finns en biologisk folkgrupp som då är etniska svenskar.

Nu vet jag inte om dem är vetenskapliga och tycker att man är svensk om man placeras i skandinavien på en genetisk karta över europa. Mera specefikt en intra euro pca plot.
Citera
2012-05-26, 01:31
Medlem
Nu är jag inte så kunnig inom ämnet utan jag har läst på lite grann.
Citera
2012-05-26, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Kan man definera vem som är svensk så vet man vem man ska behandla som en sådan, och vem man bör utvisa vid brott etc.
Borde varit bättre om alla kriminella utvisas någonstans.
Ska bli intressant och se, tror ni det kommer sändas någonstans?
Citera
2012-05-26, 04:28
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtemask
Vänsterpartiet har tackat ja till att möta Svenskarnas parti i en debatt om svenskhet. Debatten ska som jag förstår det hållas mellan lokala representanter i Emmaboda. Det kan bli riktigt intressant av flera skäl. Sverigedemokraterna har i flera år haft problem med att definiera svenskheten. Ska Svenskarnas parti lyckas bättre? Vad kommer Vänsterpartiet föra fram för argument? Redan nu har de nämnt pizza.

Mer information finns här: http://www.realisten.se/2012/05/25/svenskarnas-parti-moter-vansterpartiet-i-debatt-om-svenskheten/

och här: http://www.svenskarnasparti.se/2012/05/23/svenskarnas-parti-svp-bjuder-in-vansterpartiet-till-debatt-om-svenskhet/

Vad jag kan se har Vänsterpartiet i Emmaboda inte skrivit något om det än.

Men även Östra Småland har i korthet skrivit lite om hur (V)-ordföranden I Emmaboda förhåller sig till SvP:s invit.

Citat:
Ursprungligen postat av Ostran.se
Tackar ja spontant
Rent spontant, utan att ännu har läst inbjudan, tycker jag absolut att vi ska ställa upp och i diskutera i sann demokratisk anda, säger Daniel Miletic (V).
– Vi tar gärna en diskussion med Svenskarnas parti om svenskheten, hoppas att det inte bara kommer att handla om att vi inte ska käka pizza på fredagskvällarna.

Mörkrets makt
Daniel Miletic berättar att när han var liten var han mycket mörkrädd.
– Där i mörkret frodades det onda och demonerna. Men när jag tände lampan försvann allt det onda. Jag tycker det är dags att tända lampan, därför tycker jag vi ska tacka ja till debatten med Svenskarnas parti och visa vad som skiljer oss åt.

http://www.ostran.se/nyheter/Emmaboda/Vaenstern-tackar-ja-till-diskussion-om-svenskhet
Senast redigerad av Emmely 2012-05-26 kl. 04:33.
Citera
2012-05-26, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100

Varför är det så viktigt för Vänsterpartiet att dela in folk efter vem som är rik och vem som är fattig. Var går gränsen för rik eller fattig? Det är en debatt man borde ha istället.
Citera
2012-05-26, 06:31
Medlem
qivmocs avatar
SvP kommer skämma ut sig totalt. Det finns ingen svenskhet som är värd att ta upp. Midsommarstången är det ingen som bryr sig om. Måste påpeka att jag hatar både V och SvP.
Citera
2012-05-26, 07:59
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qivmoc
SvP kommer skämma ut sig totalt. Det finns ingen svenskhet som är värd att ta upp. Midsommarstången är det ingen som bryr sig om. Måste påpeka att jag hatar både V och SvP.
Svenskhet = midsommarstång? Godmorgon Mona Sahlin.

Svenskhet är etnisk, den är kulturell, den är territoriell (= riket Sverige).

Svenskheten är, kan man säga, ett europeiskt delfenomen. Vi är nordeuropéer och germaner. Vi är del av den västerländska historien. Med andra ord, vi svenskar finns och har rätten till detta land, Sverige.

Vi är det folk som Tacitus nämner i Germania: suiones. U uttalas som v. Alltså sviones = svear = svenskar. Den ende som förnekar detta sammanhang är Dick Harrison.

Vi svenskar finns alltså belagda sedan år noll. Förnekar man detta, förnekar man svenskarnas existens, är man tvivelsjuk. Mer än så: man är en folkfiende och förrändare. Men varsågod qivmoc, förneka oss. Gör det också med kineser, protugiser, somalier. De är ju också "bara folk" som definieras av traditioner, etnicitet och kultur.
Citera
2012-05-26, 11:06
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qivmoc

Dett finns ingen japanskhet heller då med andra ord? Eller kinesiskhet?

Sverige är det enda land i världen där inte detta går att definiera?

Senast redigerad av Robocrap 2012-05-26 kl. 11:13.
Citera
2012-05-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Det här kan bli intressant då dem båda partierna har olika definitioner om vad svenskhet är. Dem tacklar och analyserar frågan på två helt skilda sätt. Vänsterpariet med att det inte finns något specifikt svenskt. Medans svenskarnas parti tror jag tycker att svensk är man om man tillhör det västeuropeiska genetiska arvet. Anledningen varför jag tror det är för att dem är etniska nationalister. Men också att det finns en biologisk folkgrupp som då är etniska svenskar.

Nu vet jag inte om dem är vetenskapliga och tycker att man är svensk om man placeras i skandinavien på en genetisk karta över europa. Mera specefikt en intra euro pca plot.

Intressant, så om jag är född och lever i Portugal, Spanien eller tom USA så är jag Svensk?
Genetiken har inte så mycket att göra med grupptillhörighet (vilket förövrigt är ett kulturellt ord)...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in