Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-25, 22:18
Medlem
Osvers avatar
Hallå,
Jag rensar min iMac och min hårddisk på massa skit då jag fick ett meddelande om att startskivan nästan var full. Jag flyttade massa filer till papperskorgen, bland annat ett par säkerhetskopior som min timemachine gjort.

Problemet är nu att när jag rensar papperskorgen så står det "- 150 000 objekt att radera" och siffran ökar konstant ... Då och då kommer det upp en ruta där det står att åtgärden inte kan slutföras för att "local" används?

Vad betyder minus tecknet framför 150 000?

Det är uppenbart att det är säkerhetskopiorna som orsaker att det blir så mycket filer att radera så för att kunna ta bort alla andra filer jag har i papperskorgen försökte jag ta bort säkerhetsfilerna ur papperskorgen igen. (Alltså dra tillbaka dom till "datorn" igen) men då börjar den kopiera filerna istället osv. Även om jag lägger dom i samma mapp sen innan ...

Hur ska jag göra? Jag är verkligen i behov av mer utrymme på datorn.
Citera
2012-05-25, 22:35
Medlem
Nexus-6s avatar
Jag är ingen expert. Men stäng av Timemachines funktion om du kastar kopior på backup. Låter som två funktioner som krockar. Tanken är inte att du ska slänga kopiorna.

Prova Clean My Mac för säkrare hantering om du inte vet vad du kan slänga och inte.
Citera
2012-05-25, 22:42
Medlem
Osvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Jag är ingen expert. Men stäng av Timemachines funktion om du kastar kopior på backup. Låter som två funktioner som krockar. Tanken är inte att du ska slänga kopiorna.

Prova Clean My Mac för säkrare hantering om du inte vet vad du kan slänga och inte.

Tack så mycket, ska testa detta! Hittar dock inte funktionen i inställningarna för timemachine?
Citera
2012-05-25, 23:12
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osver
Tack så mycket, ska testa detta! Hittar dock inte funktionen i inställningarna för timemachine?

Jag tror Nexus-6 menar att du ska stänga av time-machine helt.
Stäng alla öppna program när du tömmer papperskorgen.
Om det ändå inte går kan du ta bort det via terminal.

Om du t.ex. lägger allt i mappen asdf på skrivbordet skriv:

cd Desktop
rm -fr asdf

Filerna kommer då att tas bort då du med växeln -f tvingar borttagning och med växeln -r tar bort en hel mapp och dess innehåll.
Citera
2012-05-27, 20:29
Medlem
Osvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarBunker
Jag tror Nexus-6 menar att du ska stänga av time-machine helt.
Stäng alla öppna program när du tömmer papperskorgen.
Om det ändå inte går kan du ta bort det via terminal.

Om du t.ex. lägger allt i mappen asdf på skrivbordet skriv:

cd Desktop
rm -fr asdf

Filerna kommer då att tas bort då du med växeln -f tvingar borttagning och med växeln -r tar bort en hel mapp och dess innehåll.

Yes, har varit inne på att ta bort det via terminal men får massa varningar om att det kan förstöra datorn så blir lite skraj haha.

Om jag drar ut allt till en mapp på skrivbordet så kopierar den allting igen vilket jag inte har plats för men hittade ett kommando som skulle rensa papperskorgen helt:

sudo rm -Rf ~/.Trash/*

Ska testa det nu.

EDIT: Kommandot var följande: sudo rm -ri ~/.Trash

Men det fungerar inte ... Står att jag ska skriva mitt lösenord men när jag skriver händer det inget.
Senast redigerad av Osver 2012-05-27 kl. 20:45.
Citera
2012-05-29, 22:04
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osver
Yes, har varit inne på att ta bort det via terminal men får massa varningar om att det kan förstöra datorn så blir lite skraj haha.

Om jag drar ut allt till en mapp på skrivbordet så kopierar den allting igen vilket jag inte har plats för men hittade ett kommando som skulle rensa papperskorgen helt:

sudo rm -Rf ~/.Trash/*

Ska testa det nu.

EDIT: Kommandot var följande: sudo rm -ri ~/.Trash

Men det fungerar inte ... Står att jag ska skriva mitt lösenord men när jag skriver händer det inget.

Nej, det visas inte, men skriv lösenordet och sedan trycker du bara på enter när du är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in