2012-05-25, 22:18
Medlem
Osvers avatar
Hall,
Jag rensar min iMac och min hrddisk p massa skit d jag fick ett meddelande om att startskivan nstan var full. Jag flyttade massa filer till papperskorgen, bland annat ett par skerhetskopior som min timemachine gjort.

Problemet r nu att nr jag rensar papperskorgen s str det "- 150 000 objekt att radera" och siffran kar konstant ... D och d kommer det upp en ruta dr det str att tgrden inte kan slutfras fr att "local" anvnds?

Vad betyder minus tecknet framfr 150 000?

Det r uppenbart att det r skerhetskopiorna som orsaker att det blir s mycket filer att radera s fr att kunna ta bort alla andra filer jag har i papperskorgen frskte jag ta bort skerhetsfilerna ur papperskorgen igen. (Allts dra tillbaka dom till "datorn" igen) men d brjar den kopiera filerna istllet osv. ven om jag lgger dom i samma mapp sen innan ...

Hur ska jag gra? Jag r verkligen i behov av mer utrymme p datorn.
Citera
2012-05-25, 22:35
Medlem
Nexus-6s avatar
Jag r ingen expert. Men stng av Timemachines funktion om du kastar kopior p backup. Lter som tv funktioner som krockar. Tanken r inte att du ska slnga kopiorna.

Prova Clean My Mac fr skrare hantering om du inte vet vad du kan slnga och inte.
Citera
2012-05-25, 22:42
Medlem
Osvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Jag r ingen expert. Men stng av Timemachines funktion om du kastar kopior p backup. Lter som tv funktioner som krockar. Tanken r inte att du ska slnga kopiorna.

Prova Clean My Mac fr skrare hantering om du inte vet vad du kan slnga och inte.

Tack s mycket, ska testa detta! Hittar dock inte funktionen i instllningarna fr timemachine?
Citera
2012-05-25, 23:12
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osver
Tack s mycket, ska testa detta! Hittar dock inte funktionen i instllningarna fr timemachine?

Jag tror Nexus-6 menar att du ska stnga av time-machine helt.
Stng alla ppna program nr du tmmer papperskorgen.
Om det nd inte gr kan du ta bort det via terminal.

Om du t.ex. lgger allt i mappen asdf p skrivbordet skriv:

cd Desktop
rm -fr asdf

Filerna kommer d att tas bort d du med vxeln -f tvingar borttagning och med vxeln -r tar bort en hel mapp och dess innehll.
Citera
2012-05-27, 20:29
Medlem
Osvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarBunker
Jag tror Nexus-6 menar att du ska stnga av time-machine helt.
Stng alla ppna program nr du tmmer papperskorgen.
Om det nd inte gr kan du ta bort det via terminal.

Om du t.ex. lgger allt i mappen asdf p skrivbordet skriv:

cd Desktop
rm -fr asdf

Filerna kommer d att tas bort d du med vxeln -f tvingar borttagning och med vxeln -r tar bort en hel mapp och dess innehll.

Yes, har varit inne p att ta bort det via terminal men fr massa varningar om att det kan frstra datorn s blir lite skraj haha.

Om jag drar ut allt till en mapp p skrivbordet s kopierar den allting igen vilket jag inte har plats fr men hittade ett kommando som skulle rensa papperskorgen helt:

sudo rm -Rf ~/.Trash/*

Ska testa det nu.

EDIT: Kommandot var fljande: sudo rm -ri ~/.Trash

Men det fungerar inte ... Str att jag ska skriva mitt lsenord men nr jag skriver hnder det inget.
Senast redigerad av Osver 2012-05-27 kl. 20:45.
Citera
2012-05-29, 22:04
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osver
Yes, har varit inne p att ta bort det via terminal men fr massa varningar om att det kan frstra datorn s blir lite skraj haha.

Om jag drar ut allt till en mapp p skrivbordet s kopierar den allting igen vilket jag inte har plats fr men hittade ett kommando som skulle rensa papperskorgen helt:

sudo rm -Rf ~/.Trash/*

Ska testa det nu.

EDIT: Kommandot var fljande: sudo rm -ri ~/.Trash

Men det fungerar inte ... Str att jag ska skriva mitt lsenord men nr jag skriver hnder det inget.

Nej, det visas inte, men skriv lsenordet och sedan trycker du bara p enter nr du r klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in