2012-05-25, 21:15
Medlem
ze_bandits avatar
Hej, har kommit över en Sertralin 100mg piller. Har ångest och/eller depression, svårt att säga då jag inte vet hur ångest uttrycker sig för jag har inte träffat en psykolog än men något grovt fel har jag iallafall. Om jag tar denna nu kommer jag märka något? Tex. om det är psykofarmaka jag skulle behöva.
tacksam för svar!
Citera
2012-05-25, 21:19
Medlem
Miiiiias avatar
Du kommer med största sannolikhet inte att märka någonting. Det är en långtidsverkande medicin som du behöver ta regelbundet för att känna någon effekt av.
Citera
2012-05-25, 22:37
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ze_bandit
Hej, har kommit över en Sertralin 100mg piller. Har ångest och/eller depression, svårt att säga då jag inte vet hur ångest uttrycker sig för jag har inte träffat en psykolog än men något grovt fel har jag iallafall. Om jag tar denna nu kommer jag märka något? Tex. om det är psykofarmaka jag skulle behöva.
tacksam för svar!

Du kan nog räkna med en del biverkningar i början. Yrsel, huvudvärk m.m.

Men självförtroendet blir nog lite bättre av sertralinet. Eftersom ångest och oro minskar. Kolla på nätet. Ordineras även mot OCD.

Om du skall ta sertralin. Börja med 50 mg. Kör det en vecka eller två. Sedan kan du öka till 100 mg.
Citera
2012-05-25, 23:03
Medlem
ze_bandits avatar
Okej, alltså ingen idé att ta 1 tablett. Ska träffa en psykolog och försöka få något utskrivet
Citera
2012-05-25, 23:06
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Okej, alltså ingen idé att ta 1 tablett. Ska träffa en psykolog och försöka få något utskrivet

Det låter som en bättre plan!
Citera
2012-05-26, 18:00
Medlem
lithionits avatar
Citat:

psykologer har ingen förskrivningsrätt, dom får inte skriva ut läkemedel. Det är bara läkare som får göra det.

Fast om du nämner att du vill börja med medicin kommer säkert din psykolog bli sur, de flesta skyr mediciner och tar det som en prestigeförlust om man börjar medicinera.
Citera
2012-05-28, 16:28
Medlem
ze_bandits avatar
Hur fan ska man gå tillväga då för att få något utskriver a.s.a.p utan att man ska bli misstänkt som pundare eller whatever?
Citera
2012-05-28, 16:35
Medlem
Lys avatar
Det bästa är väl att säga till en psykiater att du är deprimerad och vill ha medicin mot det.
Citera
2012-05-28, 18:26
Medlem
christerys avatar
Boka tid hos VC, säg åt läkarn hur du mår så kan ni tillsammans klura ut vad du behöver eller inte behöver.

Om det är nån typ av mediciner så kommer dom troligen att skriva ut ganska små "test" doser eller vad det nu kallas så ni tillsammans kan se om det blir bättre eller inte.

Inte alls säkert att nåt som funkar för mig eller nån annan passar dig.

Alla är olika, speciellt när det gäller dessa tabletter. Vissa piller skrivs ut pga deras biverkningar (tex Atarax mot sömnproblem och/eller panikångest).

Piller som jag testat funkar på mig men inte alla, tex märker jag inget av Atarax medans andra tydligen kan sova i dagar på en tablett (ok lite överdrivet, men du förstår hur jag menar).

Bästa kan nog vara en kombination av tabletter och terapi, men det är ju lite upp till dig åxå.
Citera
2012-05-28, 20:09
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Hur fan ska man gå tillväga då för att få något utskriver a.s.a.p utan att man ska bli misstänkt som pundare eller whatever?

SSRI har inget alls att göra med droger. Enda sättet som de skulle se dig som missbrukare är om det första du säger är att du måste ha benzo om du ber om ssri så är det inga problem.

Att få komma till psykiatrin är ofta en lång process pga. alla köer, så gå till vårdcentralen det brukar alltid vara första steget, om man inte är suicidal och direkt behöver kontakt med psyket.
Citera
2012-05-29, 21:37
Medlem
ze_bandits avatar
Ah, har försökt att ringa VC nu i 2 dagar för att boka tid men har inte kommit fram, antar att ända alternativet är att åka dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in